3079
Sök

Problem med halv- helljus på saab 9000 -88

537 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#1
jag har lite problem med ljuset på min bil, det är en saab 9000 -88. det är som så att ljusrelät blir överhettat och efter en stunds körning så börjar helljuset bli knasigt, oftast så vill inte helljuset gå på och det brukar även inte vilja stängas av vilket är jobbigt när man får möte av lastbilar och andra fordon med en jävla massa extraljus.

jag har bytt relät, och bytt tattarkopplingarna som va till lamporna. har även kollat jordpunkten och allt ser bra ut. har även kollat kablarna som går från vänster lampa till reläboxen och dom är felfria. det jag inte har kollat är kablarna till höger lampa, men dom ligger lite jävlig till så tänkte jag skulle kolla här om nån har nån bra ide.

tack på förhand. mvh


537 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#2
ibland så händer det även att halvljuset slocknar.


89 Inlägg
23 november 2011
#3
Har för mig att det finns två styckna relän som sköter ljusen på just 9000.
Så sitter det på nya modeller kommer inte ihåg när det infördes med det var ganska tidigt.

Antar att du har bytt det stora relät, men finns troligen ett mindre som heter light controll eller liknande.

537 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#4
jo det stämmer, det sitter ett litet relä brevid det stora som heter "lamp control" men jag tror det är nåt annat som är problemet, för det stora relät går överhettat, det är 2 brända stift på det.


Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
24 november 2011
#5
Spaken till helljuset.
Brukar vara problem då det sitter en liten plastbit som roterar inne i spaken som slits ut.
Ganska så säkert att det är den,låna en på skroten o testa

537 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
#6
lakhea skrev:
Spaken till helljuset.
Brukar vara problem då det sitter en liten plastbit som roterar inne i spaken som slits ut.
Ganska så säkert att det är den,låna en på skroten o testa

det trodde jag också först, men saken är den att när bilen har stått ett tag så fungerar ljuset som det ska, det är efter att man har kört bilen ett tag som det börjar, reläet blir ju överhettat av nån anledning. visserligen så skulle det väl vara möjligt att det är kortis i spaken eller nåt, farthållaren fungerar ju inte heller, men det låter inte så värst troligt.
Senast redigerat av SAAB-Karlsson (24 november 2011)


1 019 Inlägg
24 november 2011
#7
lakhea skrev:
Spaken till helljuset.
Brukar vara problem då det sitter en liten plastbit som roterar inne i spaken som slits ut.
Ganska så säkert att det är den,låna en på skroten o testa

Den typen av spak försvann -87 om jag inte minns fel.


Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
24 november 2011
#8
Okej.
Vet inte när dom slutade med dessa spakar.
Pratat med en Saab 9000 fantast här i byn och han sa att du skulle kolla sockeln till relät.
Sedan så kan det även bli så när man kopplar in extra ljus på traditionellt vis. Skulle tydligen vara klar orginal för x-ljus.

537 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
#9
lakhea skrev:
Okej.
Vet inte när dom slutade med dessa spakar.
Pratat med en Saab 9000 fantast här i byn och han sa att du skulle kolla sockeln till relät.
Sedan så kan det även bli så när man kopplar in extra ljus på traditionellt vis. Skulle tydligen vara klar orginal för x-ljus.

ja det har suttit extraljus på bilen, kablarna var dragna men dom tog jag bort för det är det värsta jag vet när det ligger kablar överallt som ändå inte används. sockeln till reläet har jag kollat och stiften ser fina ut så relät borde få kontakt.



Sök