3063
Sök

Saab 900T-96 HC/CO halten för hög

658 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
Är på g att köpa mig en Saab 900 Turbo en 96 års modell, men nu till det tråkiga är att den är obesiktad och senaste besiktning blev underkänd på grund av CO och HC halten för hög. Är det nåt som Saab kanske är vanligt på dessa eller om nån kan ge nåt tips om detta. Eller törs man köpa bilen och sen köra den riktigt varm innan och tanka lite E85 innan besiktningen?  Jag har gjort det på min Opel vectra 2 år i rad och det har gått utmärkt.

Servicetekniker
160 Inlägg
28 november 2011
Nya tändstift brukar hjälpa..

Bytte stift och tankade en liten skvätt E85 (bara för att vara säker) i min gamla NG900 när jag fick samma fel och den fick kanonvärden efter det.
Senast redigerat av AEracing (28 november 2011)

OG9-3 2.0T Sport Edition

658 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
Nej jag vet inga värden alls och killen som ägare till den nu vet inte heller då inte papperet finns bortappat. Jag är nämligen spekulant på bilen som är till salu. Men jag gjorde oxå så på min opel o det funkade ju. Tänkte bara så det inte var några barnsjukdomar på 900 så dom mer eller mindre alltid var så

658 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
Sen sa han idag att han själv har kollat detta lite o nån har sagt att turbon börjar bli dålig, men skall värdena ändra sig så då? 
Men seriöst annars hur beter sig turbon om den börjar bli dålig i normala fall eller är det möjligt att den visar felaktiga värden på CO/HC halten vid förhöjd tomgång?
Kan jag kolla på nåt sätt om den e dålig bara så där till yttre o provkörning när jag står där ge mig tips i sånna fall tack...... så jag inte köper grisen i säcken rakt av...

Sök