2641
Sök

Spänna topplock utan vinkelmått?

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
Hejsan!

(Saab 9000 2.3t - 94:a, kortmotor)

Sitter med Laptopen i knäet i ett kallgarage och är mitt uppe med att montera en "ny" topp.

Har spänt åt alla bultar i rätt ordning i två omgångar, först i 60Nm följt av 80Nm.

Men i det tredje och sista momentet ska man använda sig av ett vinkelmått och dra samtliga bultar 90 grader.

Givetvis har jag tyvärr ingen sådan hemma...

Läste i Haynes att: "Om vinkelmått inte är tillgängligt kan vit färg användas för att göra riktmärken mellan skruvhuvudet och topplocket innan skruvarna dras åt; markeringarna kan användas för kontroll av att skruvarna har dragits i korrekt vinkel vid åtdragningen."

Går det bra att göra så här eller ska man vänta tills man har ett vinkelmått?

Markerade alla bultar ändå och det känns inte särskilt svårt att dra de 90grader.

Mvh Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Turbo lover
555 Inlägg
27 december 2011
Tror nästan det är lättare att markera med färg. 90 grader är ju bara ett kvarts varv så inte speciellt svårt.

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 december 2011
har du tex ett damsugarrör att trä på din momentnycke/spärrskaft så är de bara å sätta den rakt ut över hjulet sen drar du tills du ar mitt framför bilen, väldigt lätt å få fram 90 grader då.
och man slipper ta nytt tag.  kanon enkelt att bara ta tag i handtaget å sen går man utanför bilen.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
Turbovin, Xuri: Tack till er båda, markerade upp och drog de 90grader. Gick smärtfritt!

Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Det finns alltid en lösning!
33 Inlägg
28 december 2011
Det är 60 grader mellan bultskallens hörn. (Så länge den är 6-kantig förstås) Så då är det ju inte svårt att veta hur långt man ska dra.

driver with style
800 Inlägg
28 december 2011
drog min topp utan nåt vinkelmått å de fungera! bara att dra ett kvarts varv så har du 90grader. annars om du har en gammaldagsklocka med visare kan du lägga den bredvid å bestämma på de viset

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
Tack för era svar, men har redan spänt. Var inga problem med att dra de självaste 90graderna. Frågan var mer om det är negativt med 5 grader +/-

driver with style
800 Inlägg
28 december 2011
Driftkungen skrev:
Tack för era svar, men har redan spänt. Var inga problem med att dra de självaste 90graderna. Frågan var mer om det är negativt med 5 grader +/-

så var inte fallet för mig å motorn laddas med 1.45bar, vid 1,7 gav packningen upp tongue

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 december 2011
+/- 5 grader hade inte jag brytt mig om, jag brukar dra lite mer än 90 så vet jag att jag ligger "safe" men kan vara farlig att överdra en bult också.

Opel16v beror ju på så mycke annat än bara momentet du skapar när du drar bultar, toppen rak?,blocket rakt? för högt cylindertryck? osv osv..

Sök