3449
Sök

Klagan på bil ingenjörer.

Smålänning
7 887 Inlägg
8 december 2011
#61
Malheus skrev:
Utrymmet på lampbyten, KIA
Utrymme för att nå P-ljuslampan Saab 9-3 + 9-5?

P-lampa på Saab 9-3 och 9-5?

Säger bara Citroën C5 -07 cool

VAG igen:

Samma problem som BMW med bakluckan, Skoda Felicia, VW Polo och Seat Ibiza.
Samma problem, fast kablarna till framdörrarna, Audi A3, A4 och A6

Har VAG allmänt dålig kvalité på kablarna så dom inte tål att böjas?

DET är garanterat ekonomernas fel, och inte konstruktörerna.

Mercedes: Har du för långa bultar till hjulen bak tar dom i handbromsfjädrarna.
Prova förresten att byta spindelled på en W124, utan specialverktyg. Inte helt lätt, dessutom ska den sättas på ett visst håll, annars funkar det inte.

Fjäder fram på Mercedes W203 kräver specialverktyg. Mpåste strycka ihop fjädern med säte och allt, för fjädern har får få varv för en vanlig fjäderspännare, och muttern till att hålla fast tallriken är även den en specialare. Tur MB i denna stan är snälla och lånade ut verktygen smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 december 2011
#62
Tidiga Mercedes W168 (A-klass): Bilen måste upp på domkraft och framhjulet måste monteras av för att man sedan skall kunna byta glödlampa genom en liten lucka i hjulhuset.

W168 är för övrigt en av få (Eller till och med den enda?) bilmodeller med en separat styrbox för Luftmassemätaren, en box som ytterst lätt går sönder och kostar 8-15.000:- att reparera beroende på om den gamla kan lagas eller om en helt ny box krävs.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

9 118 Inlägg
8 december 2011
#63
Rquired skrev:
Tidiga Mercedes W168 (A-klass): Bilen måste upp på domkraft och framhjulet måste monteras av för att man sedan skall kunna byta glödlampa genom en liten lucka i hjulhuset.

W168 är för övrigt en av få (Eller till och med den enda?) bilmodeller med en separat styrbox för Luftmassemätaren, en box som ytterst lätt går sönder och kostar 8-15.000:- att reparera beroende på om den gamla kan lagas eller om en helt ny box krävs.

Haha! Säkert att den skulle 8-15K att tillverka då? Ännu ett sätt för biltillverkarna att tjäna stålar på reservdelar.


Smålänning
7 887 Inlägg
8 december 2011
#64
På tal om byta lampa genom hjulhuset;

Flera modeller av BMW och nyare Rover byts också genom hjulhuset, på dessa slipper man dock plocka väck hjulet smile Är även likadant på Dodge Caravan, fast där är dom svåra att komma åt ändå smile

Lincoln Town Car - Växellådan måste ner för att kunna plocka väck oljetråget. Inte helt lätt då den versionen jag hade inne va en stretchlimmo, gick knappt in i verkstan sad

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
8 december 2011
#65
twin_cam skrev:
På tal om byta lampa genom hjulhuset;

Flera modeller av BMW och nyare Rover byts också genom hjulhuset, på dessa slipper man dock plocka väck hjulet smile Är även likadant på Dodge Caravan, fast där är dom svåra att komma åt ändå smile

Lincoln Town Car - Växellådan måste ner för att kunna plocka väck oljetråget. Inte helt lätt då den versionen jag hade inne va en stretchlimmo, gick knappt in i verkstan sad

Kort sagt, du blev ägd big_smile
Aldrig hört om att man måste ta ner lådan för oljetråget! Eller, vilken årsmodell på Lincoln var det?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

866 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#66
Var det inte SAAB på någon 5 modell som man fick borra hål i kopplings kåpan om man skulle ha ner sumpen om man skulle ha lådan på ????

Smålänning
7 887 Inlägg
8 december 2011
#67
Thunderbird88 skrev:
twin_cam skrev:
På tal om byta lampa genom hjulhuset;

Flera modeller av BMW och nyare Rover byts också genom hjulhuset, på dessa slipper man dock plocka väck hjulet smile Är även likadant på Dodge Caravan, fast där är dom svåra att komma åt ändå smile

Lincoln Town Car - Växellådan måste ner för att kunna plocka väck oljetråget. Inte helt lätt då den versionen jag hade inne va en stretchlimmo, gick knappt in i verkstan sad

Kort sagt, du blev ägd big_smile
Aldrig hört om att man måste ta ner lådan för oljetråget! Eller, vilken årsmodell på Lincoln var det?

Nä hade aldrig skruvat lincoln, brukar gå att hissa motorn lite för att få ut det wink alt. går det att lossa framvagnen, men på denna va den svetsad i ramen. Sen är det inte alla bilar som är så satans bökiga att plocka ner automatlådan på yikes
De va en -96:a har jag för mig, va den kantiga karossen med plastlysen, plastskärmar och plasthuv.
Sån:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/97/2nd-Lincoln-Town-Car.jpg/800px-2nd-Lincoln-Town-Car.jpg

Samma bil läckte även servoolja, och försök ratta en sån limmo i krypfart utan servostyrning wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 december 2011
#68
Putteliten skrev:
Rquired skrev:
Tidiga Mercedes W168 (A-klass): Bilen måste upp på domkraft och framhjulet måste monteras av för att man sedan skall kunna byta glödlampa genom en liten lucka i hjulhuset.

W168 är för övrigt en av få (Eller till och med den enda?) bilmodeller med en separat styrbox för Luftmassemätaren, en box som ytterst lätt går sönder och kostar 8-15.000:- att reparera beroende på om den gamla kan lagas eller om en helt ny box krävs.

Haha! Säkert att den skulle 8-15K att tillverka då? Ännu ett sätt för biltillverkarna att tjäna stålar på reservdelar.

8000:- ungefär kostar det att få styrenheten reparerad av en tredje part och inte Mercedes, vilket har varit ett alternativ många har prövat. En box från Mercedes kostar 15.000:- som reservdel, och det känns inte helt otroligt att det ligger en bra vinstmarginal i det priset. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
8 december 2011
#69
twin_cam skrev:
Thunderbird88 skrev:
twin_cam skrev:
På tal om byta lampa genom hjulhuset;

Flera modeller av BMW och nyare Rover byts också genom hjulhuset, på dessa slipper man dock plocka väck hjulet smile Är även likadant på Dodge Caravan, fast där är dom svåra att komma åt ändå smile

Lincoln Town Car - Växellådan måste ner för att kunna plocka väck oljetråget. Inte helt lätt då den versionen jag hade inne va en stretchlimmo, gick knappt in i verkstan sad

Kort sagt, du blev ägd big_smile
Aldrig hört om att man måste ta ner lådan för oljetråget! Eller, vilken årsmodell på Lincoln var det?

Nä hade aldrig skruvat lincoln, brukar gå att hissa motorn lite för att få ut det wink alt. går det att lossa framvagnen, men på denna va den svetsad i ramen. Sen är det inte alla bilar som är så satans bökiga att plocka ner automatlådan på yikes
De va en -96:a har jag för mig, va den kantiga karossen med plastlysen, plastskärmar och plasthuv.
Sån:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … wn-Car.jpg

Samma bil läckte även servoolja, och försök ratta en sån limmo i krypfart utan servostyrning wink

Vi har haft en sådan (dock 91a) och flera bilar på samma chassie och inte ens vetat om det problemet big_smile
Rätt dumt, annars väldigt välbyggd bil tycker jag smile Hoppas du hade kul då big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Smålänning
7 887 Inlägg
8 december 2011
#70
Thunderbird88 skrev:
twin_cam skrev:
Thunderbird88 skrev:

Kort sagt, du blev ägd big_smile
Aldrig hört om att man måste ta ner lådan för oljetråget! Eller, vilken årsmodell på Lincoln var det?

Nä hade aldrig skruvat lincoln, brukar gå att hissa motorn lite för att få ut det wink alt. går det att lossa framvagnen, men på denna va den svetsad i ramen. Sen är det inte alla bilar som är så satans bökiga att plocka ner automatlådan på yikes
De va en -96:a har jag för mig, va den kantiga karossen med plastlysen, plastskärmar och plasthuv.
Sån:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … wn-Car.jpg

Samma bil läckte även servoolja, och försök ratta en sån limmo i krypfart utan servostyrning wink

Vi har haft en sådan (dock 91a) och flera bilar på samma chassie och inte ens vetat om det problemet big_smile
Rätt dumt, annars väldigt välbyggd bil tycker jag smile Hoppas du hade kul då big_smile

Oja, faktiskt väldigt välbyggd, tråget hade rostat upp den den efter år av salt och dålig underredstvättning.
Inna jag började bytte de även tröskellådor på den, inte riktigt byggd för vinter.

VAd kan det vara för maskin i en sån? Va en jättemotor iaf, dubbla överliggande kammar per cylinderrad och insprutning. Riktigt gott ryt i den trots bilen som vägde 2,5 ton.

Men nu ska vi inte sabba gnälltråden för mycket tongue

Mustang SVT Cobra -97 (tror de va den) har en rätt lustig konstruktion på luftfiltret.
Sen har den inte samma oljefilter som standardmustangen, så att tro att man ska få rätt när man beställer från biltillbehörsfirmorna är bara att glömma.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
8 december 2011
#71
twin_cam skrev:
Thunderbird88 skrev:
twin_cam skrev:

Nä hade aldrig skruvat lincoln, brukar gå att hissa motorn lite för att få ut det wink alt. går det att lossa framvagnen, men på denna va den svetsad i ramen. Sen är det inte alla bilar som är så satans bökiga att plocka ner automatlådan på yikes
De va en -96:a har jag för mig, va den kantiga karossen med plastlysen, plastskärmar och plasthuv.
Sån:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … wn-Car.jpg

Samma bil läckte även servoolja, och försök ratta en sån limmo i krypfart utan servostyrning wink

Vi har haft en sådan (dock 91a) och flera bilar på samma chassie och inte ens vetat om det problemet big_smile
Rätt dumt, annars väldigt välbyggd bil tycker jag smile Hoppas du hade kul då big_smile

Oja, faktiskt väldigt välbyggd, tråget hade rostat upp den den efter år av salt och dålig underredstvättning.
Inna jag började bytte de även tröskellådor på den, inte riktigt byggd för vinter.

VAd kan det vara för maskin i en sån? Va en jättemotor iaf, dubbla överliggande kammar per cylinderrad och insprutning. Riktigt gott ryt i den trots bilen som vägde 2,5 ton.

Men nu ska vi inte sabba gnälltråden för mycket tongue

Mustang SVT Cobra -97 (tror de va den) har en rätt lustig konstruktion på luftfiltret.
Sen har den inte samma oljefilter som standardmustangen, så att tro att man ska få rätt när man beställer från biltillbehörsfirmorna är bara att glömma.

Helt klart välbyggda som sagt. Fars Mercury har gått över 20 tusen mil i svenskt oväder utan en enda rostfläck på den smile
I dom bilarna är det en SOHC 4.6L motor. DOHC motorn fanns endast i min Lincoln (Mark Viii) och Ford Mustang Cobra från 1996 (eller 1995, minns inte).

Jänkarna har rätt lustiga idéer på luftfilter boxar big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

537 Inlägg
9 december 2011
#72
twin_cam skrev:
På tal om byta lampa genom hjulhuset;

Flera modeller av BMW och nyare Rover byts också genom hjulhuset, på dessa slipper man dock plocka väck hjulet smile Är även likadant på Dodge Caravan, fast där är dom svåra att komma åt ändå smile

Lincoln Town Car - Växellådan måste ner för att kunna plocka väck oljetråget. Inte helt lätt då den versionen jag hade inne va en stretchlimmo, gick knappt in i verkstan sad

även opel har lucka i hjulhuset för att byta lampa tongue


Pim_Pim
9 december 2011
#73
Hatar att "justeringsskruven" till handbromsen är i plast på Volvo 7/900. (Säkert fler Volvo bilar)

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
9 december 2011
#74
Helt omöjligt att komma åt dimljus på Saab 900NG om du har Talladegasspoiler hmm

Var för mig iaf tongue Så jag fick plocka ner hela fronten för att byta glödlampa lol

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

451 Inlägg
9 december 2011
#75
Audis framvagn (VAG?) WTF VW bilar har gått vidare till nytt, audi stannar med århundrades sämsta framvagn, en gammal pv e fan bättre än den.

motorfäste på audi A3 gti även Golf Gti vide byte av kammrem..

326 Inlägg
4 januari 2012
#76
Chev Transport: Lossa övre motorfäste och tippa fram motorn för att byta tändstift (våran gick över 10000 mil på samma stift smile ), Batteriet satt väl dolt under en massa balkar och annat skrot som fick skruvas bort innan det kunde bytas. I övrigt en jävligt välbyggd bil som bara gick och gick, år efter år i 10000 mil i vår ägo och den var inte ens rostig smile

Saab 900: Sitter en fjäder inuti växellådan som går till tändningslåset då "rattlåset" spärrar lådan på backen och då den går sönder får man bogsera till verkstad med intryckt koppling alternativt tjuvkoppla och backa

Volvo 740: Ett ord räcker, BENSINMÄTARE

Volvo 850: Vevhusventilationen blir tät och förstör motorn om den inte rensas, bakluckor som alltid verkar rosta (varför inte göra dom i alu som på 7/945?), ABS boxar som blir glappa med åren och skickar felkoder till höger och vänster tills alla givare mm blivit bytta innan man inser att det bara är att köpa en ny box.

Mercedes: Varför kan dom inte göra en bil som inte är rostig från fabrik?


Smålänning
7 887 Inlägg
4 januari 2012
#77
JUSTer skrev:
Audis framvagn (VAG?) WTF VW bilar har gått vidare till nytt, audi stannar med århundrades sämsta framvagn, en gammal pv e fan bättre än den.

motorfäste på audi A3 gti även Golf Gti vide byte av kammrem..

Att skälla på motorfästet vid byte av kamrem är inte helt rättvist, för väldigt, väldigt många bilar har det så.

Bosch (m.fl) som bestämt att om en liten magnetventil går sönder måste man byta hela tryckpumpen (Saab 9-3 TID).

VAG (igen) varför har man på vissa bilar hela elcentralen monterad uppe på batteriet? Korkat värre..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök