3208
Sök

740 bluddrar

194 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
Hej! 

Har en volvo 740 glt 16v -88  smile

har nyss haft nere halva toppen för o byta en packning så jag fick ju demontera axlar, rotor osv.   nu har jag dragit igång den och den går som den ska i ca 10 sekunder, sen börjar den bluddra och släpper jag gasen så dör den.   om jag stänger av bilen då och sen startar igen direkt efter en sekund så går den fint igen i ca 10 sekunder.    vad kan ha hänt?   mvh Andreas

460 Inlägg
4 januari 2012
casto skrev:
Hej! 

Har en volvo 740 glt 16v -88  smile

har nyss haft nere halva toppen för o byta en packning så jag fick ju demontera axlar, rotor osv.   nu har jag dragit igång den och den går som den ska i ca 10 sekunder, sen börjar den bluddra och släpper jag gasen så dör den.   om jag stänger av bilen då och sen startar igen direkt efter en sekund så går den fint igen i ca 10 sekunder.    vad kan ha hänt?   mvh Andreas

är du säker på att axlarna kom i rätt läge? smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

194 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
alltså är inte så bra på det där tongue  men hur ser man det?  vad går man efter?

194 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
alltså jag gick efter dom där små "vecken" som finns i hjulen och på ventilkåpan.

460 Inlägg
4 januari 2012
casto skrev:
alltså jag gick efter dom där små "vecken" som finns i hjulen och på ventilkåpan.

Ja det finns ju markeringar i hjulen och i godset på toppen/ventilkåpan. Om dom stämmer så kolla om det blev i rätt läge nere vid vevaxeln..

194 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
Den har börjat läcka olja nu igen..  De är på grenröret det kommer olja..

460 Inlägg
4 januari 2012
casto skrev:
Den har börjat läcka olja nu igen..  De är på grenröret det kommer olja..

du har inte dragit åt ventilkåpspackningen ordentligt låter det som? smile

194 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
De läcker inte därifrån.   Läcker typ ur 2 bultar i grenröret och lite runt om grenröret ?:o.

460 Inlägg
5 januari 2012
casto skrev:
De läcker inte därifrån.   Läcker typ ur 2 bultar i grenröret och lite runt om grenröret ?:o.

så när motorn börjar få ordentligt oljeytryck så trycker den ut olja där och stannar/bluddrar? antagligen är felet att oljan kommer in i cylindrarna istället för bensinen när motorn får oljetryck. kanske via vevhusventilationen och upp i insuget..

194 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
Vad kan jag göra/kolla?

Sök