Jag ska börja instalera lite ljud nu så smått och tänkte då höra lite grejjer med er! Men för att göra det enkelt så skriver jag upp en lista nedan på vad jag ska ha med och vart det ska hålla hus!
BAS: Ska sitta i bagaget riktad ut i skuffen. Hade tänkt mig följande aktiva låda för detta: Zachry BP-210 Snygg design i plexiglas. Impedans. 2 x 4 Ohm. Mått BxHxD 620x330x330 mm. Vikt 16,5 kg. Den ligger på 1000Watt.
6x9 :or i hatthyllan hade jag tänkt mig följande:
MDS GP369 6x9" högtalare.
Och där framme i dörrarna ska jag också byta ut högtalarna till följande:
MDS Dynamic DLMID4 4"
Så nu till min lilla fråga.
Behövs det mer än ett slutsteg för att driva dessa? Vad för slutsteg har ni att tipsa om till detta ljudpaket som jag plockat fram?
Ja visst är det... men det är rätt soft när det lyser i bagaget också och blinkar i tackt Det känns som att man borde köpa en annan låda än den jag valt om man ska vinkla den inåt i stället. Känns onödigt med ljus i lådan menar jag om man vänder på steken.. Om du förstår vad jag menar.
Fernicus: jag har ej beställt grejerna ännu så det går att ändra på! Kanske att ni har rätt! kanske skulle föredra ljudet på ljudet framför utseéndet på ljudet så att säga
Jalle: Okej. men det vette tusan om man vågar :S kul att bli kickad första dagen på forumet
Om man har en stereo på t.e.x 4*50 watt så räcker det väl med ett steg till basen. möjligtvis ett till 6x9orna. men att ha det till framsystem är väl lite overkill. kör på det själv och är väldigt nöjd med ljudet.
Om man har en bandpasslåda så borde ju det bästa vara att få upp portarna i hatthyllan. Om man vänder portarna bakåt eller mot ryggstödet med en bandpass så dämpas ljudet en hel del vad jag vet iaf.
Sedan funderar jag på 4" som ska vara i framdörrarna, jag tror inte att de kan matcha basarna riktigt bra.
Drönirettab: nä det står fel här! ska va av samma märke fast 6"...
mr_loffe: japp det har du ju rätt i!
Ni har fortfarande inte kommit med invändningar.. är detta jag valt så bra så det finns ingetr att komentera? Ni har inte heller skrivit egna tips på något annat.. Gör nu det
för det första ! köp inte bandpass til sedan ! det blir inte lika bra. för det andra,, 4" i dörrarna är för lite ! du ska ha 5.25" i dörrarna ! sen tycker jag inte du ska ha 6´9orna heller,,,,satsa på ett riktigt framsystem o riktig bas så blir du mer nöjd ! Ljudet ska ju komma framifrån vettu ! hur mkt har du tänkt lägga ut på ljudet ? lycka till
Mvh Filip Mattsson
all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !