2763
Sök

Köpråd: Audi A6 Allroad TDi?

529 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#1
Nu ska Volvon bytas mot en Allroad 00-04 hade jag tänkt.
Så ös på med info tex. vad ska man titta på, vet att luftfjädringen brukar krångla lite med kompressor och trasiga bälgar, vad mer? Hur är elektroniken på dom? Motorn, finns det några saker som brukar krångla med dessa 2.5 TDi motorer? Kamremsbyte, fyrhjulsdriften m.m? Ös på med all info!

/ Emil

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 december 2011
#2
Är det inte 2.5tdi V6 som har haft en massa problem och där många jobb är svindyra? En Audi Allroad-ägare skrev bland annat in till Teknikens Värld och klagade över att kamremsbyte (Vilket även kräver att vattenpump byts) kostar 18.000:-, och om inget annat så har i alla fall 150hk-varianten av samma motor problem med att den sliter ut kamaxlarna av sig självt.

Det tråkiga med Allroad är att 2.7t är inte så mycket bättre utan när(?)/om dess biturbo ger upp kostar även det ett bankrån att byta. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

529 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#3
Vad är det för intervaller på kamremsbytena?

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 december 2011
#4
JimpeBoy skrev:
Vad är det för intervaller på kamremsbytena?

5år/12.000mil har jag för mig, men det är taget ur huvudet och jag är inte säker. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

747 Inlägg
18 december 2011
#5
Kolla som sagt servicehistoriken, kammarna går ner sig rätt snabbt på dessa.
Kuggremmen ska bytas antingen 12k eller 18k mil men rekommenderar det första oavsett.

Man brukar väl säga ca 20k mil innan luftbälgarna börjar bli dåliga och läcka osv, detta även lite med vart det är körd och hur ofta den är tvättat (plus hur noggrann).

Kompressorn brukar gå p.g.a. man kört med läckage så den får jobba hela tiden.
Annars som sagt kolla under dörrar o baklucka efter rost, samt kolla så du inte hör några oljud från framvagn eller liknande.

Drivlinan är mer eller mindre skottsäker så ska inte vara några kända bekymmer att leta efter.
För testa så är 4-5växeln annars kanon och jobba dig upp från botten med fullgas och känn om det kommer några vibrationer från bakvagn.

Tänk på att det är riktigt riktigt dyr skatt på dieslarna och dom drar nästan lika mycket som 2.7t
Men du kanske har tillgång till diesel så då lönar det ju sig om inget annat wink

/ Toni Larsson

A.Sörman
1 299 Inlägg
18 december 2011
#6
Elektronik problem är inte helt ovanligt.Annars är det ju en jäkligt trevlig bil å åka i men grymt dyrt med delar/service


Mvh Andreas


529 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#7
Tack för alla svar. Synd bara att alla intressanta bilar är i södra Sverige. Ska ringa på en bil imorgon så får man höra hur serviceboken ser ut. Den har gått 20800 så det är väl ett plus om luftfjädringen är genomgången och hur det är med kamaxlarna och byte av kamremmen. Har kollat och jag tycker inte det är så dyra delar om man tar dom direkt från Tyskland via tex ebay.de. Har hittat en kompressor till luftfjädringen för 3300:- ink frakt och det var från USA så då tillkommer ju skatt och moms men ändå betydligt billigare än här i Sverige.
Sen så är man ju bonde så diesel är inga problem! wink
Senast redigerat av JimpeBoy (18 december 2011)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

47 Inlägg
12 januari 2012
#8
JimpeBoy skrev:
Tack för alla svar. Synd bara att alla intressanta bilar är i södra Sverige. Ska ringa på en bil imorgon så får man höra hur serviceboken ser ut. Den har gått 20800 så det är väl ett plus om luftfjädringen är genomgången och hur det är med kamaxlarna och byte av kamremmen. Har kollat och jag tycker inte det är så dyra delar om man tar dom direkt från Tyskland via tex ebay.de. Har hittat en kompressor till luftfjädringen för 3300:- ink frakt och det var från USA så då tillkommer ju skatt och moms men ändå betydligt billigare än här i Sverige.
Sen så är man ju bonde så diesel är inga problem! wink

diesel pumparna är väldigt klena.
om jag inte minns helt fel så kostade det runt
24000 o byta den.

1 059 Inlägg
12 januari 2012
#9
Rquired skrev:
Är det inte 2.5tdi V6 som har haft en massa problem och där många jobb är svindyra? En Audi Allroad-ägare skrev bland annat in till Teknikens Värld och klagade över att kamremsbyte (Vilket även kräver att vattenpump byts) kostar 18.000:-, och om inget annat så har i alla fall 150hk-varianten av samma motor problem med att den sliter ut kamaxlarna av sig självt.

Det tråkiga med Allroad är att 2.7t är inte så mycket bättre utan när(?)/om dess biturbo ger upp kostar även det ett bankrån att byta. smile

du kan ju inte bara skrämma folk med vag pris i varje tråd du skriver,folk kan kanske skruva själva ,handla delar från tyskland mm,.
har haft 2 st allroader o är grymt nöjd, inte kostat mig mer att äga än nån annan bil, den jag har nu har passerat 30 000 mil ,inga turbos bytta o inga länkarmar bytta ,fullservad på samma vag sen ny.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 januari 2012
#10
racefan skrev:
Rquired skrev:
Är det inte 2.5tdi V6 som har haft en massa problem och där många jobb är svindyra? En Audi Allroad-ägare skrev bland annat in till Teknikens Värld och klagade över att kamremsbyte (Vilket även kräver att vattenpump byts) kostar 18.000:-, och om inget annat så har i alla fall 150hk-varianten av samma motor problem med att den sliter ut kamaxlarna av sig självt.

Det tråkiga med Allroad är att 2.7t är inte så mycket bättre utan när(?)/om dess biturbo ger upp kostar även det ett bankrån att byta. smile

du kan ju inte bara skrämma folk med vag pris i varje tråd du skriver,folk kan kanske skruva själva ,handla delar från tyskland mm,.
har haft 2 st allroader o är grymt nöjd, inte kostat mig mer att äga än nån annan bil, den jag har nu har passerat 30 000 mil ,inga turbos bytta o inga länkarmar bytta ,fullservad på samma vag sen ny.

1. Klart folk kan, det kan man med en vanlig bil med och då blir även den billigare än märkesverkstad. VAG tar knappast ut ockerpriser på vissa modeller, det finns en anledning till att modellen är dyr att reparera och tar det en yrkesman lång tid att göra ett jobb (Vilket den höga kostnaden tyder på) så tar den troligen en glad hobbymekaniker ännu längre tid.

2. Kul att dina Allroad´s fungerat, men du kan knappast neka till att det är en bil med många potentiella felkällor?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 059 Inlägg
12 januari 2012
#11
nej håller med om att luftfjädringen inte är så bra org men inte nått jättedyrt idag att fixa då det finns bra kopior som tom ska va bättre än org.
motormässigt är 2,7 bra. va bara tidiga s4 som hade problemet med turbos. Tdi har dock varit en problem tom -03 då nya motorn kom.
Helt klart en grym bil för dom pengarna.
Jag tycker inte att dom är jobbigare att skruva med än tex bmw volvo nissan mm.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

47 Inlägg
14 januari 2012
#12
racefan skrev:
Rquired skrev:
Är det inte 2.5tdi V6 som har haft en massa problem och där många jobb är svindyra? En Audi Allroad-ägare skrev bland annat in till Teknikens Värld och klagade över att kamremsbyte (Vilket även kräver att vattenpump byts) kostar 18.000:-, och om inget annat så har i alla fall 150hk-varianten av samma motor problem med att den sliter ut kamaxlarna av sig självt.

Det tråkiga med Allroad är att 2.7t är inte så mycket bättre utan när(?)/om dess biturbo ger upp kostar även det ett bankrån att byta. smile

du kan ju inte bara skrämma folk med vag pris i varje tråd du skriver,folk kan kanske skruva själva ,handla delar från tyskland mm,.
har haft 2 st allroader o är grymt nöjd, inte kostat mig mer att äga än nån annan bil, den jag har nu har passerat 30 000 mil ,inga turbos bytta o inga länkarmar bytta ,fullservad på samma vag sen ny.

jo fel av mig att skrämmas sådär.
farsan har/hade en a6 2.5tdi (allt utom luftfjädringen är i stort sett samma)
på 2½ år har den kostat strax över 200 000 i reparationer. det måste vart ett skräck exemplar. + massor av otur?.

dag 5 med bilen så startar den inte. dieselpumpen är kass + glödstiften smått dåliga. då servades den med nya remmar och oljor osv. stor service ca 45 000.
12 månader senare ca 3500mil går generator remmen av och hamnar under kamremen så varenda ventil vek sig i motorn.enligt arver så finns ingen garanti på generator remmen. ca 100 000 fabriksrenoverad motor med montering (billig montering).
ca 9 månader senare så går dieselpumpen sönder igen. ny pump + service ca 35 000.
ca 5 månader till går växelådan trasig. +30 000. begagnad
1vecka senare är toppen trasig på den nya motorn. motorn hade 1år garanti och garantin gick ut strax innan.

därefter är man lite trött på att laga bilen smile
utöver det så är vanliga servicar gjorda och några framvagnsdelar bytta.
bilen är mest körd på motorväg.

Men skönare bil att köra, får man leta länge efter. har testat med luftfjädring och den är grejt den med.


ett tips till luftfjädringen. bilen får sjunka 6mm på 24timmar annars är det läkage.
lyssna om kompressorn går ofta. tror den sitter i skuffen.


Sök