4005
Sök

Bmw E36 325 går konstigt

517 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
min 320i (BLÅBÄRT) går lite konstigt. botten draget äre inge fel på den är stark som fan under 1000rpm på 5an är inga problem bara gasa så accar den inget hackande ens. men när jag ska dra på ordentligt så jaa då drar den iväg inte slö på något sätt men strax efter 5500rpm så drar den ännu mer blir som en kick där, påminner om min 405 mi16 och den slirade lamell lite till 4500rpm,
men bmwn går ju hänga upp i rondeller nu när det va torrt och då på kanske 3000rpm behöver inte varva mkt så att det slirar tvekar jag på.
kopplingen gnisslar/kvittrar på tomgång och ibland när man kör men om jag pumpar till på gasen så tar det direkt liksom.

så va fan kan det vara som gör att den drar så in i helvete mkt mer på de höga varven?
det som är gjort med bilen är

motor M52B25 (323/523 motor för dom som inte vet)( andra kammar, smidd vev,stakar och kolvar + lättare än i m50 och alublock)
M50B25 insug, fuelrail, box tändspolar ja hela el härvan
extraktorgrenrör, 325i kattar med de små dämparna som sitter direkt efter sen byxrör till 2,5"och där ifrån dubbla 1" rör rakt bak.
viskofläkten kastat har elfläkt istället,
ingen AC kompressor
sportluftfilter nere i fronten har 3" alurör med siliconslang från filter till lmm och vidare till insuget sedan.
har sprutat startgas överallt där och motorn reagerar inte så det måste vara tätt,

bilen gick likadant med 2,5" efter kattarna och med helt 325 avgassystem inkl grenrör, går lite bättre hela registret med exktraktort.

så varför gör den som den gör? är alla 323 och 325 vanos motorer sånna, original motorn gick inte så och det va en m52b20. kan det bero på att boxen inte är till denna motorn? är som jag skrev högre upp andra kammar och sedan bara material som skiljer på min och en m50b25 vanos motor.

17 Inlägg
12 januari 2012
Du har fått problem med kopplingen, har du lyft upp och kollat så att inte den är slut i vajer/lamel/? Annars så får du besöka en mekaniker som kan titta och ge dej tips om du inte har gjort det. big_smile

517 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
Okay det har jag säkert eftersom den gnisslar/kvittrar men det har den gjort hela tiden fick modifiera lite för att den skulle funka då en styrpinne va av till urtrampningslagret den kan ju vara för kort för det blir tyst när jag trampar ner lite grann. Lamellen och tryckplattan va kanon fräscha när dom monterades och det bettar direkt på alla varv men kan kolla det. Är tveksam till att det har med den extra kicken i effekten att göra men värt att kolla upp.

17 Inlägg
13 januari 2012
Kolla även på spridarna och skaffa http://www.blueride.se/racing-formula-p … h=121_118. Funkar bra och kan säkert fixa kicken du är ute efter. Hadde du turbo på den också elr?

517 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
ska göra detta, en polare hade samma på en 320i utan vanos men det kan nog ha att göra med att insug och avgas är så modifierat mot va motorn ska ha och är mappad för, kicken jag får är ingen nackdel undrar bara varför den kommer just då. nepp har inte turbo på den men har haft. men det funka bättre på original motorn som hade annat original sprut som starta lika bra som om den va original ändå hade jag spridare på 395cc och original är typ 190cc gick rent på 95okt 98okt och E85 va ingen skillnad hehe men vattenpumpen skar så toppen gick sad med 325 sprutet som sitter i nu starta inte ens bilen med dom stora spridarna, ändå va det bara spridare jag bytte på förra motorn plus att jag hade turbo då och ladda 0,5bar.

17 Inlägg
14 januari 2012
Aj då, synd att vattenpumpen skar. Men testa och gå ner ytterliggare ett steg på spridarna och pröva dej fram tills du får igång den igen. big_smile

517 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
motorn är ju sug nu wink men kanske blir turbo igen till sommaren men då kompsänkt motor. Bilen startar och går kanon kan ta en stund att få igång men. Måste ta tag i och kolla vad som e felet snart.

17 Inlägg
15 januari 2012
Ja men kör en felsökning på den och se om det visar något wink Det är skönt att den startar iaf tongue

Sök