3488
Sök

Volvo S70 -97 ojämn tomgång och hostar vid gassläpp

20 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
Jag har följande symtom på min kärra. Den har gått 30k mil. Inga trim. Inga varningslampor.

-Tomgången är ojämn, ligger oftast kring 900-1000 varv men senast jag startade bilen efter en tids avställning låg den stabilt på 500 varv.

-Motorn låter mullrigare än tidigare.

-Om jag varvar upp motorn och sedan släpper gasen så hostar/hackar motorn några gånger medan den går tillbaka till tomgång. Detta händer både när jag står stilla och kör.

Jag har rengjort gasspjället så gott jag kunde genom att plocka bort den stora luftslangen och peta utanför och innanför vippbrickan med en tandborste. Luftfiltret är bytt. Hjälpte inte. Jag har sprayat startgas på rör och slangar för att hitta ev vacuumläck men inget tydde på läckage. Tändstiften byttes ett par månader innan felet uppstod.

Jag har haft misstankar om att det kan vara tändningen. Den förra ägaren berättade att motorn hade hackat och att han åtgärdade det genom att byta tändstift/kablar/fördelarlock/rotor. Men om det är tändningen så tycker jag att det är märkligt att motorn inte hostar vid gaspådrag utan bara när jag släpper gasen.

Sök