Hej, folket.
Vet i tusan vart man ska börja, men det är väl bara att tuta på får vi se om nån kommer på en bra lösning
Jag är ägare av en Peugeot 406 2.0 16V, combi 97 års modell sedan februari 2010.
Motor: XU10 J4R med Bosch ECU. (Finns tydligen några få av denna motormodell som fick Sagem-boxar, vilket tydligen inte funka nått viadre.)
Vad jag känner till så är allt original, förutom bortkopplad knappsats för startspärren.
Den har rullat 22 tusen mil, har varit välskött av tidigare ägare. enda problemet den varit inlämnad på utöver milservicerna är problem med koddosan(rätt vanligt har jag hört) och ojämn tomgång (kollade med servicestället den va inlämnad på då och det var inte alls så illa som den beter sig nu) varpå de nollade ECU för att få den fit igen. Den funkade jättefint när jag köpte den.
Den rullade fin-fint ena körtillfället, jag lät den sedan stå i en vecka, sen började problemen...
Startade den, hoppar igång och går fruktansvärt hackigt för att sedan självdö om man inte håller ett något höjt varvtal (2000+). Kändes ungefär som när bilen inte tänder på en cylinder.
Fine tänkte jag. fruktade problemet med tändkasset. Köpte en ny sån.. för att inse att det inte var felet.
Efter det köpte jag ny lambda, gjort rent insug, rengjort slangarna till vevhusventilationen, kollat filter, kollat om den dricker vatten eller olja etc etc, kollat spridare, tömt tank och tankat fräscht etc
Vid högre varv så tänder den på alla cylindrar vad jag kan känna av iaf. (Den känns ungefär lika pigg som innan)
Har märkt att den dricker fruuuuktansvärt mycket soppa och stiften är blöta om man plockar ut dem efter att den snurrat ett par minuter på lågvarv. Däremot om man snurrat runt den på högre varv så är dem torra.
Det känns som att jag missat nån sensor eller så är ecun kaputt
Nån med mer erfarenhet som har något man kan testa? Känner mig helt handfallen vid det här laget.
Tusen tack på förhand, kära människor.