3106
Sök

Hur ska kardan sitta? volvo 740 -90

160 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
hejsan, har haft problem med vibrationer i bilen vid ca 80 km/h efter kopplingsbyte (tråd finns på gorg)
fick höra att stödlagret e kass så har köpt nytt och ny hållare, sen fick jag höra att knutkorset/en kan vara dåliga,
det klonkar i bilen när man köra 1 an och 2 an .

så köpte ett beg av en kompis med bra knutkors, frågan är nu hur ska allting sitta för att få allt bra nu? vill ju kunna köra över 80..
tilläger även att kardanstången är isär dragen och inte utmärkt.

Varför hatar alla svenssons mig? :)

13 Inlägg
30 januari 2012
det finns bara ett läge att få dit den rätt smile kardanstången asså wink

Pim_Pim
30 januari 2012
Precis.. man ska alltid mäta hur kardanen sitter ihop innan man drar isär dom för annars så kan det bli obalans sen när man sätter ihop allting.

KHRacing
31 januari 2012
http://forumbilder.se/thumbs/72120121210385a40.jpg

En kardan skall alltid ha knutkorsen på samma linje annars blir det brytpunkter som skapar obalans m.m

131 Inlägg
31 januari 2012
men om du kollar noga. så är det en pil på korta kardan och långa, så du sätter i hop dom rätt.
smile
Senast redigerat av martin89 (31 januari 2012)

KHRacing
31 januari 2012
martin89 skrev:
men om du kollar noga. så är det en pil på korta kardan och långa, så du sätter i hop dom rätt.
smile

Inte på alla kardaner, har aldrig rivit en vovlokardon. men evon har inget, men så har den en bakre knut & en främre CV-joint

131 Inlägg
31 januari 2012
KHRacing skrev:
martin89 skrev:
smile

Inte på alla kardaner, har aldrig rivit en vovlokardon. men evon har inget, men så har den en bakre knut & en främre CV-joint

okej, ja så kan det nog vara. jag har då gjort det på några 7/940 kardaner som jag har skruvat med. smile man får koll jätte nog för dom syns lite dåligt:) hade ett problem på 940 på jobbet, som kunden hade bytt stödlager på själv å satt i hop det fel. var då jag hittade att det var pilar på kardan smile

160 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
tack för alla svar!
hade nere mitt gamla kardan och kikade efter pilar men jag hittade inga, jag tog även diesel pch putsade lite men hittade ändå inga. men jag får gå ut och putsa på det jag har löst här hemma nu då.
och om man inte hittar några? borde ju inte spela någon roll bara man får knutkorsen linjerade eller? inget att tänka på med hardyskivan?

Varför hatar alla svenssons mig? :)

Sök