3505
Sök

BMW e36 slutade släppa in värma och blev överhettad

46 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#1
Jag har då en bmw e36 och lånade ut den till ett par kompisar här i veckan.

I vanliga fall står bilen i ett garage med 5-10+ grader i men nu under 1½ vecka har den stått ute.

För 3-4 veckor sen ungefär lufta vi ut bilen för att den inte gav någon värme i bilen.

Nu när dom körde med den så slutade den att släppa in värmen och när dom skulle parkera bilen så gick temperaturmätarn upp på top direkt.

Har inte fått hem bilen än så har inte kollat på den själv men tänkte om någon vet vad som kan vara felet eller några tips!

1 517 Inlägg
5 februari 2012
#2
kollat så vatten pumpen går som den ska?  kollat säkring? smile

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

164 Inlägg
5 februari 2012
#3
kollat hur mycket kyla glykolen klarar? ispropp låter det ju som.


46 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#4
Tubbex skrev:
kollat så vatten pumpen går som den ska?  kollat säkring? smile

Ska kolla när jag får hem den.

Kan de vara ispropp som kan vara problemet med? Dock tycker jag de är konstigt då vi hade i bra med glykol när vi luftade den!

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
404 Inlägg
5 februari 2012
#5
ispropp! ganska vanligt tecken på ispropp är att det inte kommer värme. ställ in bilen o låt den tina o kolla frostskyddet/glykolen.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

46 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#6
titum skrev:
kollat hur mycket kyla glykolen klarar? ispropp låter det ju som.

Jag tycker den borde klara mycket då vi körde i rejält med glykol

46 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#7
Fladdermusen skrev:
ispropp! ganska vanligt tecken på ispropp är att det inte kommer värme. ställ in bilen o låt den tina o kolla frostskyddet/glykolen.

Jag kör på det till en början så uppdaterar jag tråden om problemet kvarstår! Tackar för tipsen

164 Inlägg
5 februari 2012
#8
vad man tror och vad den klarar är 2 helt skilda saker

tror gör man i kyrkan har jag hört

hade en ispropp i min gamla skåpbil och la i 5 liter färdigblandad glykol, mätte efter vart bara -6.... dränerade hela skiten och  blandade hela satsen i en dunk tills det vart -45 i dunken sen fyllde jag med det, sen frös den inte


Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
404 Inlägg
5 februari 2012
#9
lindahll skrev:
titum skrev:
kollat hur mycket kyla glykolen klarar? ispropp låter det ju som.

Jag tycker den borde klara mycket då vi körde i rejält med glykol

Har för mig att jag hört att för mycket glykol ger motsatt verkan o det fryser istället.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
5 februari 2012
#10
Fladdermusen skrev:
lindahll skrev:
titum skrev:
kollat hur mycket kyla glykolen klarar? ispropp låter det ju som.

Jag tycker den borde klara mycket då vi körde i rejält med glykol

Har för mig att jag hört att för mycket glykol ger motsatt verkan o det fryser istället.

Stämmer.. 50/50 ger lägst fryspunkt. Högre blandning kan ge sämre resultat. Desutom brukar 50/50 blandning hålla för en minus 40-45 grader vilket ska räcka för dom flesta.



I övrigt låter det som ispropp eller förlite vatten i kylsystemet.  Är det inte vanligt med vattenläckage i kylarna på just E36?

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712


Sök