4487
Sök

Kylarproblem Volvo 740

72 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
Hallå!
Jag fick bytt min kylare på Volvon i förra veckan för den gamle läckte som ett såll.
Fixade en begagnad kylare på skroten för en billig peng och fick den monterad på verkstad.
Det har funkat bra nu i en vecka, men nu ikväll var det problem igen. Tempmätaren stack upp på normalnivå väldigt snabbt (som det gör när där inte är vatten i kylaren) och ingen värme kommer.
Stannar och kollar. Skruvar loss expansionskärlet och det är ett jäkla övertryck i kylaren och det sprutar ut, den lilla vätska som var kvar.
Hur kan detta komma sig? Någon som vet? Precis bytt kylaren ju, och samma problem nu igen.
Snälla hjälp mig!

Forummoderator
18 097 Inlägg
4 februari 2012
Volvocalle skrev:
Hallå!
Jag fick bytt min kylare på Volvon i förra veckan för den gamle läckte som ett såll.
Fixade en begagnad kylare på skroten för en billig peng och fick den monterad på verkstad.
Det har funkat bra nu i en vecka, men nu ikväll var det problem igen. Tempmätaren stack upp på normalnivå väldigt snabbt (som det gör när där inte är vatten i kylaren) och ingen värme kommer.
Stannar och kollar. Skruvar loss expansionskärlet och det är ett jäkla övertryck i kylaren och det sprutar ut, den lilla vätska som var kvar.
Hur kan detta komma sig? Någon som vet? Precis bytt kylaren ju, och samma problem nu igen.
Snälla hjälp mig!

Taskig blandning av glykol (kylaren fryser igen)

Vattenpumpen

Luft i systemet (Nja...)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

72 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Volvocalle skrev:
Hallå!
Snälla hjälp mig!

Vattenpumpen

Luft i systemet (Nja...)

Kan vattenpumpen göra så att vattnet åker ut?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
4 februari 2012
Volvocalle skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Volvocalle skrev:
Hallå!
Snälla hjälp mig!

Vattenpumpen

Luft i systemet (Nja...)

Nej men om inte vattnet cirkulerar så kokar det och när du öppar locket så sticker det ut för vattnet expanderar
Senast redigerat av azid (4 februari 2012)

2slow

72 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
azid skrev:
Volvocalle skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Vattenpumpen

Luft i systemet (Nja...)

Nej men om inte vattnet cirkulerar så kokar det och när du öppar locket så sticker det ut för vattnet expanderar

Men det känns ju inte som att det är det då. Det var ytterst lite som pös ut när jag öppnade locket. Det lilla som fanns kvar bara.

2 668 Inlägg
4 februari 2012
Volvocalle skrev:
azid skrev:
Volvocalle skrev:

Men det känns ju inte som att det är det då. Det var ytterst lite som pös ut när jag öppnade locket. Det lilla som fanns kvar bara.

Men se till att fylla upp ordentligt med kylarvätska då så den slutar koka, 50/50 vatten glykol.

2slow

72 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
azid skrev:
Volvocalle skrev:
azid skrev:

Men se till att fylla upp ordentligt med kylarvätska då så den slutar koka, 50/50 vatten glykol.

Ja jag ska prova, men jag förstår inte var 4 liter eller vad systemet nu rymmer tagit vägen :S

2 668 Inlägg
4 februari 2012
Volvocalle skrev:
azid skrev:
Volvocalle skrev:

Ja jag ska prova, men jag förstår inte var 4 liter eller vad systemet nu rymmer tagit vägen :S

Enligt en annan tråd på gorg så går det i 9,5 liter i systemet så 4 liter är ju i underkant.

2slow

Forummoderator
18 097 Inlägg
4 februari 2012
Volvocalle skrev:
azid skrev:
Volvocalle skrev:

Har systemet varit tomt och du fyllt på så kan nog 4 liter gå på rätt ledigt.
Har systemet varit fullt och 4 liter "försvunnit" har du problem med toppen.

Det är väl ingen 16V eller turbo vi pratar om va?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

72 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Volvocalle skrev:
azid skrev:

Har systemet varit tomt och du fyllt på så kan nog 4 liter gå på rätt ledigt.
Har systemet varit fullt och 4 liter "försvunnit" har du problem med toppen.

Det är väl ingen 16V eller turbo vi pratar om va?

Nej det är en vanlig GL. Om det är toppen, vad är problemet med den då?

Sothora <3
1 201 Inlägg
5 februari 2012
att toppackningen förmodligen gått.! Men blir vattenpumpen sliten pådomdär finns de ett litet hål på v pumpen som de läker ur.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
5 februari 2012
det låter som toppackning! finns ingen annan förklaring till övertrycket i systemet

72 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
mk2_power skrev:
det låter som toppackning! finns ingen annan förklaring till övertrycket i systemet

Ja ju mer jag läser om det ju mer känns det som att det är toppackningen. Om den är kass kan det även ha den inverkan att bilen håller på att dö ofta på tomgång. Den går ner på väldigt låga varv ca 500 och jag måste ge gas för att den ska komma tillbaka. Eller har det att göra med något annat?

629 Inlägg
5 februari 2012
Tycker du ska låta verkstaden kika på den igen, för om det är toppackningen så är det ingen hit att köra runt med det.
Och är det något annat fel (thermostat , läcka, vattenpump etc) så ser dom ju det.
Inte för att vara taskig, men tycker det låter som att det är likabra verkstaden kikar på det.

Mröh

72 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Dagge88 skrev:
Tycker du ska låta verkstaden kika på den igen, för om det är toppackningen så är det ingen hit att köra runt med det.
Och är det något annat fel (thermostat , läcka, vattenpump etc) så ser dom ju det.
Inte för att vara taskig, men tycker det låter som att det är likabra verkstaden kikar på det.

Ja du har helt rätt. Jag ska ringa verkstaden imorgon.

Sök