TULO skrev:
2: SBP kan begära komponentkontroll ändå på motorn om dom misstänker att nåt inte stämmer, SFRO har ett intyg annars som brukar gå, där man fyller i reg nummer från bilen motorn kommer, utdrag ur paragrafer som gäller som sedan ska skrivas under av bilverkstad, tänk på att bara för att man ljuger sig genom SBP men egentligen "fel" motor gör inte bilen laglig. en flygande sen står du utanför SBP igen...rätt väg att gå är att ta hela motor/styrsystem med kat osv som ett paket från en skrotad bil, observera att motorn MÅSTE vara från 89 eller nyare med katalysator. sen att göra som punkt 3 går ENDAST på ombyggt fordon(villket ett motorbyte inte räcker till), motorn måste i övrigt vara helt i originalspec. Pratar av egen erfarenhet och nitiska "besiktningsijenjörer"
här står allt om regler osv
http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm
Besiktningsingenjörerna vet inte va dom pratar om. Har pratat med dom flera gånger angående flera saker, som 4punkt bälten, burar osv.. man får alltid olika svar.
Att regga om till E85 innebär att du tom får ändra motorn. Turbokonvertera om du så vill.
SFRO har egna regler, där snackar vi ombyggt fordon, inte en vanlig regbesiktning.
vart har du hört att de kan begärna komponentkontroll? Det är bullshit. Volvo själva skrattar när man frågar efter de intyg som bilprovningen frågar efter, å de säger "Herregud, de slutade vi med på 90 talet, de behövs inga sånna intyg längre".. Jag gick själv på den niten första gången.
Stå på sig bara, å va påläst, så har dom inget att komma med. de kan sällan sina egna regler.
Och framför allt, va trevlig! Va ödmjuk, förklara lugnt vad som är gjort och visa att det är seriöst gjort. så har dom ingen anlending att ifrågasätta.
Att ha med ett regnr på en bil med drivlinan som man tagit motorn osv ifrån hjälper! Då ser dom alla uppgifter dom behöver. Ja står fast vid att ha du utbytt motor på regbeviset så kommer dom aldrig ifråga sätta det. De skulle ju innebära att de får gräva i ett beslut som en kolega tagit.. de vill dom inte.
Att åka å en flygade kan du göra ändå, de har befogenheter att ge dig rebesiktning på att du kör med för stora fälgar om dom är på dåligt humör. På en bil äldre än 95 är en ny regbesiktning allt dom kan komma med.
Å de är inte hela värden i min mening. Jag har då aldrig åkt på en flygande. å de gör man sällan i regel aldrig om man kör som folk å inte drar till sig för mycket uppmärkamhet.