3833
Sök

Vw bluemotion fungerar bara ibland?!

16 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Jag har en Vw Golf Variant 2010 men 1,6l tdi panna. Men hur fungerar egentligen bluemotion? Hur skall man få bilen att stanna vid trafikljus? Ibland så stannar den och iblaand ej, hur skall man egentlogen göra? Hur viktigt är det t.ex. att släppa kopplingen i rättögonblick och stanna bilen? Vad gör jag för fel?

Personbils tekniker
238 Inlägg
5 februari 2012
Kolla instruktionsboken allt står där, fel årstid för att det ska fungera nu, brukar vara att det stängs av automatiskt när det är under 5 grader, motorn måste vara helt varm, och batteriet lär ha mycket ström.

16 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Tyvärr har jag ingen instruktionsbok. hmm detdär med grader visste jag inte om. Är det faktiskt så att det finns e gräns vad gäller hur kallt det är?

Personbils tekniker
238 Inlägg
6 februari 2012
Ja graderna spelar roll, har flera kunder som frågar på jobbet hela tiden om varför det inte funkar. Men det har flera faktorer för att funka, dels hur många grader det är ute (Inte under 5grader), om motorn är helt varm och om batteriet har bra laddning.

Sen på vissa bilar funkar det bara om du lägger i friläge och släpper upp kopplingen.

1 498 Inlägg
6 februari 2012
Emppeli skrev:
Jag har en Vw Golf Variant 2010 men 1,6l tdi panna. Men hur fungerar egentligen bluemotion? Hur skall man få bilen att stanna vid trafikljus? Ibland så stannar den och iblaand ej, hur skall man egentlogen göra? Hur viktigt är det t.ex. att släppa kopplingen i rättögonblick och stanna bilen? Vad gör jag för fel?

Det du har problem med är start-stopp-tekniken inte bluemotion (bluemotion är ju tillvals paket till dieslen)

Putsbög
70 Inlägg
6 februari 2012
du får tänka på att det har med hur många förbukare du har påslagna också, bilen känner av hur mycket som drar ström så den kan säkerställa att den orkar dra igång igen

En VW går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera

Sök