Har en Volvo 945 GLT 16valve från 1991, med en riktigt slut 16v motor... Har en snabb fråga. Om det ser "frostigt" ut på ventiltallrikarna och tändstiften, är det kylvatten som kommer in i cylindern då?
Behöver inte vara det. Jag har sett några äldre motorer med såna avlagringar på avgasventilerna, och då var det inget fel på motorerna. Såg det ut så i alla cylindrar, eller bara en?
Behöver inte vara det. Jag har sett några äldre motorer med såna avlagringar på avgasventilerna, och då var det inget fel på motorerna. Såg det ut så i alla cylindrar, eller bara en?
Okej. Alla cylindrar var mer eller mindra likadana.
Webrex skrev:
Väldigt vanligt på gamla motorer. Särskilt om den stått still mycket.
Den går ca 50-70 mil varje vecka, har 5mil till jobbet, så 10 mil om dagen går den. Så tycker inte den står still så mycket.
För att det försvinner väldigt mycket på kort tid, och ser ingen läcka okulärt. Provade att göra övertryck i systemet, och titta med kameran i cylindrarna, för att ev. se om det skulle kunna läcka in vatten. Men gav inget reusltat tyvärr.