3973
Sök

Byte av mekatroniken 68000kr? automat :o bmw e60

101 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Har en bmw e60 -03 första årsmodellen.  ca13000mil

fick upp ett varningsmeddelande när jag körde att det var fel på transmissionen. den går då ner i ett säkerhetsläge och man kan max köra på 3ans växel och väljer man mellan drive,neutral,back så hugger den i växlarna när man står still.

bilen lämnades in på bmw och dom felsökte den i datorn för 2 sura tusenlappar. bmw konstaterade då att det var fel på en enhet i växellådan som heter "mekatronic" iaf så det uttalades. det var tydligen "hjärnan" i växellådan som bestämde alla växlingar och så. för en utbyteslåda skulle bmw ha 68000kr för att byta vilket är sjuka pengar. har även frågat nu vad det kostar att endast byta mekatronicen men inte fått nåt svar. på skroten sälj det inte löst endast hela lådan och tar man ur den försvinner garantin.

någon som har några tips på bästa lösning? det är sinnessjuka pengar även om det skulle kosta en 1/5 är det riktigt dyrt.

har förövrigt haft problem med den att den inte knappt har nåt batteri och på vintern har jag inte kunnat starta. har man radion på tändningen 1min så kommer det upp varning batterinivå även på sommaren. har bytt batteri, generator och kabeln mellan batteriet till motorutrymmet. har inte radion på eller annat och fläkten på lägsta möjliga ändå samma problem.


Snälla hjälp mig!


Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
6 februari 2012
#2
Prova kör den till en Mekonomen eller autoexpert verkstad istället för Bmw, finns ingen anledning att köra till bmw o betala äckligt dyra pengar när de finns dom som gör de precis likabra, om inte bättre + en bra slant billigare! Serva min gamla M5:a hos bmw, gick loss på en bra bit över 15 000:-, hann 200meter sen varnade bilen för att där va för mycket motorolja, då hade dom fyllt på 4liter mer olja än va där skall vara + att dom "glömt" byta luftfilterna! Efter det kör ja enbart till Mekonomen och aldrig haft ett enda problem

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

3 235 Inlägg
6 februari 2012
#3
Varför oroar du dig för garantin? Inte är de en 2003 modell?
Vad kostar en motsvarande låda på skroten?
Du kan ju köpa hela lådan där, ta ut den delen du behöver och sedan dra till en mindre verkstad för att få den bytt, kommer garanterat kosta mindre än 68 lappar.

Vänta nu lite, styrenheten till lådan sitter väl inte i själva växellådan? Den sitter väl inne i bilen/motorummet? Då behöver det inte kosta skjortan att byta det.
Senast redigerat av engolf (6 februari 2012)


164 Inlägg
6 februari 2012
#4
var det en komplett automatlåda och ur/imontering av lådorna samt programering/initalizering för 68000 ?

visst de är skitmycket pengar men det är ju isåf skitbilligt för de materialet å jobbet


1 948 Inlägg
6 februari 2012
#5
Vet att någon här över har skrivit det men måste påpeka det igen smile

Har du ingen försäkring/garanti?

Samt... ÅK TILL EN ANNAN VERKSTAD! och ingen mekonomen eller liknande... utan en annan bmw verkstad, kan VARMT rekommendera Hackeforsbil i Linköping, väldigt duktiga mekaniker och dom är verkligen inte ute efter att blåsa dig på onödiga pengar.
Ett bra exempel på det kan vara när jag hade min bil inne för service samt byte av bromsbelägg, dom konstaterade då (vilket även var korrekt) att ett bromsok hade gått sönder, när dom ringer mig för att berätta så tänker jag bara "jahopp, 5000 extra..." men i nästa andetag berättar han att han redan varit i kontakt med en skrot i Norrköping som har ett ok men han kan tyvärr inte åka och hämta det utan det måste jag göra isånna fall (fick även köpa oket med verkstadens rabbat...

Kanske blev lite OT där, men ville bara påvisa att det är stor skillnad på bmw-verkstad och bmw-verkstad, så prova du att slå dessa killar en signal och hör vad dom har att säga om ditt problem.

101 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#6
försäkring/garanti täcker väl inte? -03 och 13000mil

endast bmw säljer tydligen "mekatronicen löst" ca 26000kr.

har en som kan göra det med en utbyteslåda för totalt 27000kr men det är ändå sjukt mycket pengar.


1 482 Inlägg
9 februari 2012
#7
Mycket pengar är det men i förhållande till vilket stort ingrepp det är och typ av arbete och antal timmar för att byta ut växellådan, inprogrammering osv så tycker jag inte det är överpris.

BLT Service
Theracords Music Label

451 Inlägg
9 februari 2012
#8
Hej

Kom till Mekonomen på Gärdet (tegeluddsvägen82), vi har 4 tidigare topp mekaniker från BMW

Vi kan med största säkerhet fixa de åt dig. dvs bytet, koda in etc..

Mvh
Senast redigerat av JUSTer (9 februari 2012)

711 Inlägg
9 februari 2012
#9
Du har varit inne på Bavaria? Det j*vla skitstället ska du inte ha din bil på. Onödigt dyrt, otroligt dålig kundservice och de bryr sig inte om bilar som typ inte är leasingavtal o.s.v.

Det enda bra är reservdelsuthämtning (iaf i Solna där jag brukar köpa lite grejer). Eller. Ja. Så länge man själv letat upp art.nr. på realoem.com... Men de kan beställa fort. 1 dag från Malmö, 2 dagar från Tyskland - eller direkt i handen om det finns på lager (vilket mycket gör).


12 086 Inlägg
9 februari 2012
#10
Mechatroniken är ventilhuset och går inte sönder i den bemärkelsen att den är helt slut. Med allra största säkerhet är det någon packning som läcker. Det finns företag som renoverar dessa ventilhus, ZF själva förslagsvis.

Man behöver då inte plocka ner lådan, utan endast tråget så har man allt där.
Senast redigerat av Germax (9 februari 2012)

451 Inlägg
9 februari 2012
#11
Germax skrev:
Mechatroniken är ventilhuset och går inte sönder i den bemärkelsen att den är helt slut. Med allra största säkerhet är det någon packning som läcker. Det finns företag som renoverar dessa ventilhus, ZF själva förslagsvis.

Man behöver då inte plocka ner lådan, utan endast tråget så har man allt där.

De är inte en sån typ av låda

Mekatronicar strylar hela tiden, vet det själv för jag bytt de på ett x antal DSG låder...

12 086 Inlägg
9 februari 2012
#12
JUSTer skrev:
Germax skrev:
Mechatroniken är ventilhuset och går inte sönder i den bemärkelsen att den är helt slut. Med allra största säkerhet är det någon packning som läcker. Det finns företag som renoverar dessa ventilhus, ZF själva förslagsvis.

Man behöver då inte plocka ner lådan, utan endast tråget så har man allt där.

De är inte en sån typ av låda

Mekatronicar strylar hela tiden, vet det själv för jag bytt de på ett x antal DSG låder...

Sist jag kollade sitter det inte DSG på en BMW.

Alla E60 automat har någon ZF 6HP låda, och alla är uppbyggda med samma princip. Ventilhuset i dessa går att renovera.


Sök