2609
Sök

Tar bilar skada av att stå i bilhall i 9 månader?

443 Inlägg
12 februari 2012
#41
Dieselsmurfen skrev:
Pavva skrev:
Vi har haft en saab 9-5 1999 stått på skolan sen den va ny (Körd ca. 4 mil enligt trippen). vi använde den för att "lära oss" att plocka ner inredning, skärmar och dörrar.

Vi plockade ner motorn och framvagnen på den för två veckor sedan, allt var tipptopp.
Kan en bil stå stilla i 10+ år utan att bromsarna börjar rosta eller slangar/bussningar/remmar börjar torka så tror jag en beg. bil kan stå 9 månader utan problem.

Har den stått ute i 10 år utan att någon har rört bilen? Nej...

När en bil har stått ute i 3-5 månader börjar saker och ting att balla ur. När jag har haft bilar hemma till försäljning har jag oftast kört dessa varannan vecka. Min sista nu (Äldre BMW) behövdes köras varm flera gånger innan den gick som den skulle.

Dessutom har inte saaben körts(knappt). Det innebär ju också att den inte har någon skit som gör att saker kan börja rosta och flippa.

1 215 Inlägg
12 februari 2012
#42
reeLay skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Pavva skrev:
Vi har haft en saab 9-5 1999 stått på skolan sen den va ny (Körd ca. 4 mil enligt trippen). vi använde den för att "lära oss" att plocka ner inredning, skärmar och dörrar.

Vi plockade ner motorn och framvagnen på den för två veckor sedan, allt var tipptopp.
Kan en bil stå stilla i 10+ år utan att bromsarna börjar rosta eller slangar/bussningar/remmar börjar torka så tror jag en beg. bil kan stå 9 månader utan problem.

Har den stått ute i 10 år utan att någon har rört bilen? Nej...

När en bil har stått ute i 3-5 månader börjar saker och ting att balla ur. När jag har haft bilar hemma till försäljning har jag oftast kört dessa varannan vecka. Min sista nu (Äldre BMW) behövdes köras varm flera gånger innan den gick som den skulle.

Dessutom har inte saaben körts(knappt). Det innebär ju också att den inte har någon skit som gör att saker kan börja rosta och flippa.

Nej men nu syftade jag på att om någonting har blivit slitet/gått sönder så är det inte pga någon har kört sönder det.

För frågan var väl om bilen kan ta skada av att stå still, inomhus i en bilhall. Eller hur?

Jag svarade att den bilen stått i tio år inomhus och ingenting har tagit skada och att jag inte tror att det är någon fara för att skodan har tagit stryk när den stått inomhus i 9 månader eftersom det inte har hänt någonting på saaben på över 10 år (Som jag sa, eftersom att du uppenbarligen missat det i mitt tidigare inlägg).

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

Tomten
1 065 Inlägg
13 februari 2012
#43
Bjornn skrev:
Man ska ju alltid ha extra pengar över när man köpt bilen så man kan rusta upp den, något behövs alltid göras.
Många bilar hos bilhandlare har halvkassa torrsprucka däck, insmetade i gummiglansmedel, och är de nya däck på så brukar de va nåt märke man aldrig tidigare hörts talas om.

Motorrummen brukar också alltid va rentvättat och nerflåtat med gummiglansmedel.

Bilhandlare fyller alltid på bromsvätska också så man inte ska märka att bromsarna är slitna, bromsvätska fylls normalt aldrig på, utan när nivån sjunker beror det på slitna bromsar, då man byter bromsarna så åker bromsvätskan tillbaks i behållaren.

Reperationer och service kan va gjort halvtaskigt, med det billigaste som går att få tag i, bara de fungerar så billigt som möjligt så tjänas det pengar.

Nya bilar som säljs har specialtillverkade tystgående däck som endast finns till nytillverkade bilar går ej köpa på marknaden, de är tysta men slits dubbelt så fort. De ser precis ut som vanliga däck men är specialtillverkade.

Sen finns de riktiga skojare, som kör isklampar i kylarelementet på sommaren så det ska verka som ac fungerar.
Sågspån i den utslitna växellådan så det inte hörs.
4 spår i snön efter bilen, (krockskadad ej riktad) eller är chassit dåligt ihopsvetsat av 2 krockskadade bilar.
Sönderrostade oljefilter (va inte servicen gjord?).

Därför köper man bara bilar av riktiga firmor. Större kedjor med bra rykte.

Låter som du har bra koll på skojjare? eller jobbat med skojjare?


853 Inlägg
13 februari 2012
#44
Ni som säger att oljan måste bytas om bilen stått inne i en hall i 9 månader måste väll ha fel? Spelar väl ingen roll om den ligger i dunken eller i motorn. smile

3 354 Inlägg
13 februari 2012
#45
Johanness skrev:
Ni som säger att oljan måste bytas om bilen stått inne i en hall i 9 månader måste väll ha fel? Spelar väl ingen roll om den ligger i dunken eller i motorn. smile

kan va skillnad då en dunk är försluten och det är enbart olja i dunken. i motorn kan det vara skit, fukt, avlagringar etc. så det kan vara bra. Inte behövligt men bra

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

7 394 Inlägg
13 februari 2012
#46
Seth skrev:
Johanness skrev:
Ni som säger att oljan måste bytas om bilen stått inne i en hall i 9 månader måste väll ha fel? Spelar väl ingen roll om den ligger i dunken eller i motorn. smile

kan va skillnad då en dunk är försluten och det är enbart olja i dunken. i motorn kan det vara skit, fukt, avlagringar etc. så det kan vara bra. Inte behövligt men bra

haha jag har en bil som stått ute i minst 5 år,, bytte INTE olja på den,, iof så bryr jag mig inte om rova i den heller wink men den lär nog inte skära


Rumpmas
3 860 Inlägg
13 februari 2012
#47
Johanness skrev:
Ni som säger att oljan måste bytas om bilen stått inne i en hall i 9 månader måste väll ha fel? Spelar väl ingen roll om den ligger i dunken eller i motorn. smile

Klart det gör. I en gammal hederlig 740 eller 9000 kan man ju köra 5000 mil på samma mineralolja utan att motorn protesterar, men en nyare lågfriktionsmotor med helsyntet mår inte bra i längden utan att få ny olja varje år/2000 mil.

Olja i motorn drar åt sig fukt, och syre och andra ämnen i luften reagerar med oljan och dess tillsatser och bryter ned den även om bilen inte körs, men den slits naturligtvis inte på samma sätt som i en motor som rullar dagligen. Den motor som rullar dagligen är antagligen snällare mot oljan. I dunken är den ju plomberad i en fuktfri miljö utan kontakt med luft.



Sök