3204
Sök

Trasig / Felkopplad bas?

19 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har nu kopplat in mitt billjud som består av 2 stycken basar med 2 stycken slutsteg.
Den ena basen & slutsteg fungerar helt felfritt men den andra basen är det någonting som är fel med. Den klarar att spel upp ljud men när den ska spela själva "boomet" så typ dimmas lampan på slutsteget som visar att den är på o blir svagat och den låter inte alls lika högt som den andra basen gör. Jag märkte också att det slutsteget vart varmt när det andra fortfarande va svinkallt. När jag drog på lite ljud så tändes varningslampan första gången och andra gången jag drog på för att mäta över slutsteget så gick en 40A säkring framför steget. Och det va 13v när jag spelade lågt. Jag har provat att byta plats på stegen och då vart det samma problem med det andra steget. Fel på basen?

Basen är en http://www.itsajten.com/sv/artiklar/its … 250d4.html
och slutstegen är:
Mono Block Amplifier
1 x 240 W RMS @ 4 Ohm
1 x 400 W RMS @ 2 Ohm
20Hz - 20 KHz Frwquency ResponseSub Sonic& Low pass X-over

Dock är basarna kopplade på 1 spole som jag tänkte byta när jag har hittat varför den ena basen är dum....

All hjälp uppskattas!

685 Inlägg
14 februari 2012
#2
Var har du jordat steget? känns som ett jordfel det där så.

Och vad har du för typ av säkringar till steget? AGU säkringar är kända för att gå sönder utan att det syns och ibland kan det även bli att dom går halvt isönder vilket då ger en hög resistans över säkringen som då sänker spänningen.


3 187 Inlägg
15 februari 2012
#3
Zeonshooter skrev:
Hej!

Jag har nu kopplat in mitt billjud som består av 2 stycken basar med 2 stycken slutsteg.
Den ena basen & slutsteg fungerar helt felfritt men den andra basen är det någonting som är fel med. Den klarar att spel upp ljud men när den ska spela själva "boomet" så typ dimmas lampan på slutsteget som visar att den är på o blir svagat och den låter inte alls lika högt som den andra basen gör. Jag märkte också att det slutsteget vart varmt när det andra fortfarande va svinkallt. När jag drog på lite ljud så tändes varningslampan första gången och andra gången jag drog på för att mäta över slutsteget så gick en 40A säkring framför steget. Och det va 13v när jag spelade lågt. Jag har provat att byta plats på stegen och då vart det samma problem med det andra steget. Fel på basen?

Basen är en http://www.itsajten.com/sv/artiklar/its … 250d4.html
och slutstegen är:
Mono Block Amplifier
1 x 240 W RMS @ 4 Ohm
1 x 400 W RMS @ 2 Ohm
20Hz - 20 KHz Frwquency ResponseSub Sonic& Low pass X-over

Dock är basarna kopplade på 1 spole som jag tänkte byta när jag har hittat varför den ena basen är dum....

All hjälp uppskattas!

13V på steget när du spelar lågt, låter väldigt lite.

att spela med endast en spole på basen är inte bra..


742 Inlägg
15 februari 2012
#4
Börja med att kolla så du har spolarna kopplade rätt på basen! Ser att det är dubbla, och du ska ha dem parallellt.
http://www.bilstereoonline.se/images/stories/parallel.jpg

Har du kopplat fel så är det stor risk att basen går sönder om du spelar längre stund på den!

13v ska inte vara några problem alls! Helt ok!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

3 187 Inlägg
15 februari 2012
#5
AndrAAx skrev:
Börja med att kolla så du har spolarna kopplade rätt på basen! Ser att det är dubbla, och du ska ha dem parallellt.
http://www.bilstereoonline.se/images/st … rallel.jpg

Har du kopplat fel så är det står risk att basen går sönder om du spelar längre stund på den!

13v ska inte vara några problem alls! Helt ok!



13V på steget när man spelar LÅGT låter lite enligt mig, inga monster grejer han har så det borde inte sjunka så pass lågt när inte volymen är maxad.


742 Inlägg
15 februari 2012
#6
Vilospänning på ett vanligt batteri håller knappt 13v obelastat! Sedan laddningen på tomgång är knappt mycket högre än 13v den heller, så med bilen avstängd, 2steg, så allt över 12v är fullt ok! Börjar man droppa under 10v så har man problem.

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

3 187 Inlägg
15 februari 2012
#7
AndrAAx skrev:
Vilospänning på ett vanligt batteri håller knappt 13v obelastat! Sedan laddningen på tomgång är knappt mycket högre än 13v den heller, så med bilen avstängd, 2steg, så allt över 12v är fullt ok! Börjar man droppa under 10v så har man problem.

laddningen på tomgång ska vara högre än 13V annars är något fel, 13,8 tycker jag är minimum.

jag antar att det var med bilen igång som han mätte 13V med ljudet spelandes lågt.
var det dock med bilen avstängd och med ljudet spelandes lågt är allt normalt..


19 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
#8
Snoogiloo skrev:
Var har du jordat steget? känns som ett jordfel det där så.

Och vad har du för typ av säkringar till steget? AGU säkringar är kända för att gå sönder utan att det syns och ibland kan det även bli att dom går halvt isönder vilket då ger en hög resistans över säkringen som då sänker spänningen.

Jordade på en skruv som satt bredvid bälteshållaren.

Säkringarna borde inte ha med saken att göra om båda stegen spelar som dom ska på den andra basen?

685 Inlägg
15 februari 2012
#9
Zeonshooter skrev:
Snoogiloo skrev:
Var har du jordat steget? känns som ett jordfel det där så.

Och vad har du för typ av säkringar till steget? AGU säkringar är kända för att gå sönder utan att det syns och ibland kan det även bli att dom går halvt isönder vilket då ger en hög resistans över säkringen som då sänker spänningen.

Jordade på en skruv som satt bredvid bälteshållaren.

Säkringarna borde inte ha med saken att göra om båda stegen spelar som dom ska på den andra basen?

Skrapade du plåtrent runt skruven så kabelskon har ordentlig kontakt med plåten?

Kör du med samma säkring till båda slustegen då? isåfall är det inte det problemet nej.


19 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
#10
Jag har nu löst problemet och felet va kortslutning (tror jag)..... Jag skruvade isär baslådan för att koppla in båda spolarna och då såg jag att på kopplingsplinten på basen som är återfjädrande (man trycker in den, kör in kabeln och släpper så sitter den fast) så va det en liten metallcylinder som går rakt igenom kopplingsplinten som ska stoppa att den ska åka bort som stack ut och såg ut som den gick emot den andra polen. Så jag har nu kopplat om båda basarna till 2ohm och provkörde det och det fungerade allderless utmärkt på hög volym.


Tack för all hjälp!

742 Inlägg
16 februari 2012
#11
Bra att det var så enkelt! smile

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab


Sök