2700
Sök

Huyndai Getz 1.4 -04 går på 3 kannor.

Forummoderator
18 092 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
#1
Ok. Kompisens Hynda går inte som den ska. Ofta på 3 cylindrar... Det är bytt stift, tändkablar, rotor osv och en av 2 tändspolar (Den cylinder som trilskas har en ny spole) Men ändå går den ojämnt. Ett komp-prov visar att den har ca 7bar mot normala över 10Bar. En cylinder.

Jag har fått en förklaring till detta av en verkstad. Ingen större grej men önskar fler ideer av er. Vi pratar ju om en Hyundai! En bil som jag har själv även om den är duktigt begagnad. Lite tråkigt att polaren fick problem då jag funderar på att köpa en nyare Hynda till mig själv. Bilen i fråga har inte gått långt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
16 februari 2012
#2
toppackning ? kolvringar ? sluter kanske inte tätt vid ventilerna ?
Senast redigerat av CHEEVA (16 februari 2012)


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 februari 2012
#3
Om kompet är lågt på en cylinder är min första tanke att kolvringarna fastnat till följd av mycket kortkörningar.
Prova att slå i typ en deciliter olja i den cylindern innan uppstart, kan få dem att släppa om det är där skon klämmer.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
18 092 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
#4
CHEEVA skrev:
toppackning ? kolvringar ? sluter kanske inte tätt vid ventilerna ?

Bilen har rullat 8500 mil. Inte packningen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
16 februari 2012
#5
Dieselsmurfen skrev:
CHEEVA skrev:
toppackning ? kolvringar ? sluter kanske inte tätt vid ventilerna ?

Bilen har rullat 8500 mil. Inte packningen.

kan ju ha gett med sig ändå, finns alltid måndags ex smile


Allmänt galen
219 Inlägg
16 februari 2012
#6
Dieselsmurfen skrev:
CHEEVA skrev:
toppackning ? kolvringar ? sluter kanske inte tätt vid ventilerna ?

Bilen har rullat 8500 mil. Inte packningen.

Hur kan du vara så säker på de? Som utbildad bilmekaniker får man se både de ena och de andra, och blåst packning har inget med miltal att göra... Nu säger jag inte att det ÄR det i de här fallet, utan mer generellt att miltalet inte säger något om skicket på packningen


Forummoderator
18 092 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
#7
OpelMannenRacing skrev:
Dieselsmurfen skrev:
CHEEVA skrev:
toppackning ? kolvringar ? sluter kanske inte tätt vid ventilerna ?

Bilen har rullat 8500 mil. Inte packningen.

Hur kan du vara så säker på de? Som utbildad bilmekaniker får man se både de ena och de andra, och blåst packning har inget med miltal att göra... Nu säger jag inte att det ÄR det i de här fallet, utan mer generellt att miltalet inte säger något om skicket på packningen

Helt riktigt: Man ska inte ta saker för givet! Bilen har varit på verkstad ett flertal gånger och där kan de inte se minsta lilla tendens till att den går skit pga packning. 2 olika verkstäder har påpekat detta och förvisso är bilmekare inte helt pålitliga men i detta fallet tror jag dessa mekaniker då om de skulle ställa fel diagnos eller "tro" och chansa på nåt fel så kan de tappa 40% av sin omsättning. Fast tyvärr är det en verkstad som bytt stift osv innan de kom på att kompet var dåligt. De kommer inte att få mycket att göra i fortsättningen. Tro mig.

Bilen kan får för sig att gå som den berömda klockan en hel dag. Börjar den gå sikt slutar den inte med det under färd. Fast dagen efter kan det vara ok?!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 februari 2012
#8
Har ni prövat den så kallade WD40-metoden? Osäkert vilken effekt den kan ha i detta fallet, men det kostar inte mer än lite WD40 och ett oljebyte att pröva och det kan knappast skada: Men borde utesluta kolvringarna om det inte blir bättre?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

604 Inlägg
17 februari 2012
#9
Hitta en verkstad som kan gör ett "leak down" test dvs trycksätta cylindern.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Forummoderator
18 092 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#10
Från en verkstad till en annan: Glapp i en spridare. Ytterligare en verkstad. Inget fel på komp, den första försökte blåsa oss.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (17 februari 2012)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
17 februari 2012
#11
Dieselsmurfen skrev:
Från en verkstad till en annan: Glapp i en spridare. Ytterligare en verkstad. Inget fel på komp, den första försökte blåsa oss.

hmm jaja låter ganska troligt med glapp i spridaren iaf smile


3 235 Inlägg
17 februari 2012
#12
Om den går bra den ena stunden, och så dålig kort efter tror jag också det är klapp/kontaktbrott i en spridare.



Sök