2725
Sök

Volvo s60 2.4D 8000km / 36månader service.

27 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
Hej!

Nu lyser dags för servicelampan på min bil och min förundrar är.

Skall jag ta den på service hos volvo (kostar 4000:-) de byter iprincip olja och tittar att små saker fungerar som tuta och lås.

Eller skall jag byta allt själv? Nackdelen är la stämpeln i boken vid eventuell försäljning?

Om jag gör det själv byter jag motorolja/filter, kupefiler tändstift. Är det något mer jag borde göra i så fall?

Vad säger ni?

Skall jag spara in 3000 å göra det själv, eller borde jag ta den till volvo? (även kollat mekonomen och meca som tar liknande priser.

Mvh

2fast4you
371 Inlägg
22 februari 2012
jag skulle lämna in den på en bil som har gått så lite. jag bytte olja o filter på min nu i helgas. olja o filter kosta 1260 kr på mekonomen med 20 procent rabat. så lämna in bilen

haru kört fast eller

2 638 Inlägg
22 februari 2012
En bil som gått så lite skulle jag lämna in på service, skulle tro att den blir svårsåld med utebliven stämpel i boken vid försäljning.

2fast4you
371 Inlägg
22 februari 2012
sen att du ska byta tändstift oroar mig lite, därför ännu en motivation att lämna in den

haru kört fast eller

1 624 Inlägg
22 februari 2012
impresst skrev:
sen att du ska byta tändstift oroar mig lite, därför ännu en motivation att lämna in den

HAHAHHA
+1

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
22 februari 2012
Vilken Volvo-verkstad tar 4000kr för 5 stift och olja?

Verkar helt sjukt. Åk till någon annan verkstad. Ska inte kosta mer än MAX 2500kr med material och då med en ganska fin olja.

Jag hade bytt själv.

Säg att du har en fullstämplad bok upp till 18000mil och bestämmer dig för att sälja. Då har du lagt ut 15-20000kr i enbart arbetskostnad(!) på service. Dessa pengarna får du ALDRIG igen vid försäljning!
Din bil är nu värd runt 150, och om du sedan säljer den kanske den har sjunkit till 60-80 någonstans. Finns ingen chans att du får 15000kr extra för att den är stämplad.

Det som gäller vid försäljning är att bilen är vårdad väl i övrigt. Vill du ha ett tips så kan man spara alla kvitton från oljeköp på samma ställe som man har sina besiktningspapper. Då ser man datum och vilket märke/kvalité man haft på oljan. Lägg hellre lite extra pengar på oljan. Jag menar en riktigt fin olja kostar fortfarande mindre än vad en fulltank gör, milkostnaden ändras endast några ören! smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

477 Inlägg
22 februari 2012
F4S4N skrev:

att volvo tar 4000 spänn för byte av olja filter och stift (på bensinarn då förståss tongue) är ju kanske lite högt ribbat!
MEN lämnar man in en bil på en års/mil service, så innebär inte det att dom roffar åt sig 4000 spänn och byter stift och olja... Det kunden inte ser är allt som görs utöver detta! tex.

Servicen: däcktryck inkl. reservhjul, smörja dörrar, klämma o känna i hela framvagnen o bakvagnen, kontrollera/justera belysning, kontrolera motorns skick manuellt och med data m.m m.m
Utöver servicen: kostnader för material och förbrukning så som tvätt av kläder underhåll av verktyg, beställning o lagring av delar, hantering av oljerester o sopper m.m
Och ALLA dom enorma kostnaderna för alla dataprogam och kurser som är krav och måste för ALLA märkesverstäder....

Här ligger väldigt mycket mer tid än man tror och en stor del kunskap och krav bakom allt. + att det lämnas garantier på jobbet/servicen till kunden att allt är enligt konsten alla regler...

Det enda kunden ser är den höga räkningen och det "lilla" materialet som han/hon fått utbytt....

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
22 februari 2012
blink_pj skrev:
F4S4N skrev:

att volvo tar 4000 spänn för byte av olja filter och stift (på bensinarn då förståss tongue) är ju kanske lite högt ribbat!
MEN lämnar man in en bil på en års/mil service, så innebär inte det att dom roffar åt sig 4000 spänn och byter stift och olja... Det kunden inte ser är allt som görs utöver detta! tex.

Servicen: däcktryck inkl. reservhjul, smörja dörrar, klämma o känna i hela framvagnen o bakvagnen, kontrollera/justera belysning, kontrolera motorns skick manuellt och med data m.m m.m
Utöver servicen: kostnader för material och förbrukning så som tvätt av kläder underhåll av verktyg, beställning o lagring av delar, hantering av oljerester o sopper m.m
Och ALLA dom enorma kostnaderna för alla dataprogam och kurser som är krav och måste för ALLA märkesverstäder....

Här ligger väldigt mycket mer tid än man tror och en stor del kunskap och krav bakom allt. + att det lämnas garantier på jobbet/servicen till kunden att allt är enligt konsten alla regler...

Det enda kunden ser är den höga räkningen och det "lilla" materialet som han/hon fått utbytt....

Detta får bara mig att vilja göra servicen själv ännu mer, haha big_smile

Det är ju 90% onödiga saker dom gör, speciellt på en nästan ny bil. Man betalar ju faktiskt 600kr/h för att dom ska gå några varv runt bilen och leta efter fel, så att dom kan plocka ut ännu mer pengar.

Den grundliga undersökningen får man varje gång man besiktigar bilen, det räcker gott och väl!

2fast4you
371 Inlägg
22 februari 2012
så du menar helt ärligt att du skulle göra servicen själv på en bil som har gått 8t mil? skulle jag kolla efter bil o hittar en som har gått 20 tusen mil. vi säger jag har 2 bilar av samma sort o välja på. bil 1 har komplett service bok från volvo med alla stämplar. vi säger att den ser lite mer sliten ut. bil nummer 2 sluta service boken efter 8 tusen mil. bilen är kanon fin o du får med en hel pärm med kvitton som typ hubert har gjort i sitt garage.. hade ändå valt bil nummer 1 utan tvekan, skulle gissa på att 98 procent av befolkningen skulle gjort samma sak. skulle aldrig kolla åt en såpass ny bil som saknar stämplar i service boken

haru kört fast eller

2fast4you
371 Inlägg
22 februari 2012
sen kanske dom tar 4000 tusen för det låter extremt komplicerat att montera 5 tändstift på en diesel

haru kört fast eller

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
22 februari 2012
impresst skrev:
så du menar helt ärligt att du skulle göra servicen själv på en bil som har gått 8t mil? skulle jag kolla efter bil o hittar en som har gått 20 tusen mil. vi säger jag har 2 bilar av samma sort o välja på. bil 1 har komplett service bok från volvo med alla stämplar. vi säger att den ser lite mer sliten ut. bil nummer 2 sluta service boken efter 8 tusen mil. bilen är kanon fin o du får med en hel pärm med kvitton som typ hubert har gjort i sitt garage.. hade ändå valt bil nummer 1 utan tvekan, skulle gissa på att 98 procent av befolkningen skulle gjort samma sak. skulle aldrig kolla åt en såpass ny bil som saknar stämplar i service boken

Bil nr 1 Något mer sliten men med full bok. Pris 100 000kr

Bil nr 2 Bra skick fast utan stämplad bok, kvitton finns sparade. Pris 85 000kr

Varför skulle Hubert gjort kvittona? Kvittona är ju självklart från affären där olja och andra delar är köpta. Och på ett normalt kvitto ser man datum.

Personer utan erfarenhet väljer ofta stämpelboken eftersom dom inte har den blekaste om vad som är viktigt att kolla upp när dom köper bil, "Full bok = toppenbil". 98% är lite att ta i men en stor del av befolkningen är okunniga vad gäller bilar, och då kan det lätt bli att man låser fast sig vid stämplarna istället för att faktiskt kolla vad som är fel på bilen. Många tycker att t.ex "bilen ser lite sliten ut, men det gör inget för den är så välservad". Jag ser det snarare som att om bilen är välskött så har ägaren lagt tid på bilen, och då är bilen med största sannolikhet även välservad.

Och ja, jag menar helt ärligt att jag skulle göra det. Det skulle jag göra på vilken ny Volvo som helst. Jag vet vad jag själv gör och jag har svårt att tro att en mekaniker byter olja på ett bättre sätt. Det är som sagt en vanlig bil och ingen GT eller liknande. En annan anledning till att jag gör allt själv är just för att jag vet vad jag gör, och att det blir rätt. Jag litar inte på andra folk vad det gäller sådant. Man har hört mycket från andra som lämnat in sina bilar och det bör ju trots allt vara säkerheten som går först!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
22 februari 2012
impresst skrev:
sen kanske dom tar 4000 tusen för det låter extremt komplicerat att montera 5 tändstift på en diesel

Haha ja big_smile Lyckas dom med det och det fungerar så kan det allt vara värt 4000kr!

Sök