3118
Sök

Volvo 740 -88 B230F Startar inte, bensinpumpen går och går.

6 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#1
Tjenare gott folk!
Jag har som sagt en 740 med B230F motor som är lite jobbig.

Biljäveln hade stått i några veckor när den i måndags först vägra starta men efter lite kärlek (startgas och startmotor i 5-7 minuter) så starta den och gick som en dans så jag passa på att köra och tanka. Idag (tisdag) så starta den utan problem och jag körde en runda på ca 2km men nu när jag skulle iväg igen 3 timmar senare så vägrar den.
Konstiga är att bensinpumpen står och går hela tiden med. Det enda sättet att stänga av den är att ta bort en av polerna från batteriet. Och sen när man vrider nyckeln till körläge så startar den igen och så måste man ta och lyfta bort och tillbaka en av kablarna igen.

Har provat med ett annat bränslepumpsrelä med det hjälper icke.

Så om det finns någon som har en bra ide till varför skiten gör så här så tveka inte på att skriva en rad.
Tack på förhand!

8 Inlägg
22 februari 2012
#2
Har du testat att slänga i en t5 motor i den!? DEM SÄGER ATT DEN SKA GÅ SOM FAN DÅ. En 740 med t5a då alltså. Gör det så är prblemet löst.

6 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#3
BalthazarP skrev:
Har du testat att slänga i en t5 motor i den!? DEM SÄGER ATT DEN SKA GÅ SOM FAN DÅ. En 740 med t5a då alltså. Gör det så är prblemet löst.

tackar för seriöst svar.

Iaf så byte jag hallgivare och spridar relä idag. Gjorde även rent tändstift och fördelare.
Stod sen och tugga en 10 mintuer på startmotorn och så flög den igång.
Känns inte som den är så driftsäker så om någon vet vad det kan vara så får h*n gärna skriva en rad.

70 Inlägg
22 februari 2012
#4
hej, jag har typ liknande problem med min volvo 740 GLT 8v 90a som har gått 17tusen mil...
Jag är väldigt förvånad över att det skulle hända på en sån bil som har så lite mil men men..
problemet är att den blev "svårstartad", den har alltid gått bra och inga problem den startar och går utan någe problem alls!
bara går o går men jag vet inte vad som hände? den blev svårtstartad och sen när jag körde typ 3mil och när jag växla ner så kände jag att den hackade, blev lite brydd men kollade inte vad det var sen efter ca halv timme så började bilen gå sämre o sämre till slut så stanna den och jag hade full gas men den "bludrade" typ lr hur man ska säga, hände inget när jag gasar, och till slut så stängdes bilen av och gick ej att starta.. så jag fick bogsera bilen.

OBS jag hade fyllt bilen med 65L bränsle och kör 58 mil, men har kört för det mesta lungt men inte alltid, har även gasat osv ganska mycket så kan det vara soppatorsk? jag ska ut nu och fylla i lite bränsle.

annars är det pumpen eller spridaren eller vad kan det va? hur byter man det isf ?

Tacksam för svar!

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.

6 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#5
kaithan skrev:
hej, jag har typ liknande problem med min volvo 740 GLT 8v 90a som har gått 17tusen mil...
Jag är väldigt förvånad över att det skulle hända på en sån bil som har så lite mil men men..
problemet är att den blev "svårstartad", den har alltid gått bra och inga problem den startar och går utan någe problem alls!
bara går o går men jag vet inte vad som hände? den blev svårtstartad och sen när jag körde typ 3mil och när jag växla ner så kände jag att den hackade, blev lite brydd men kollade inte vad det var sen efter ca halv timme så började bilen gå sämre o sämre till slut så stanna den och jag hade full gas men den "bludrade" typ lr hur man ska säga, hände inget när jag gasar, och till slut så stängdes bilen av och gick ej att starta.. så jag fick bogsera bilen.

OBS jag hade fyllt bilen med 65L bränsle och kör 58 mil, men har kört för det mesta lungt men inte alltid, har även gasat osv ganska mycket så kan det vara soppatorsk? jag ska ut nu och fylla i lite bränsle.

annars är det pumpen eller spridaren eller vad kan det va? hur byter man det isf ?

Tacksam för svar!

det är nog bara att tanka för din del, prova annars byta bränslepumpsrelät innan du börjar byta pumpar.
det är det rektangulära som sitter längst in till vänster under askkoppen
Senast redigerat av Xordo (22 februari 2012)

70 Inlägg
22 februari 2012
#6
Du har helt rätt, testade att slå i 7L bensin och den startade direkt wink
Blir less på tankmätaren som aldrig kan fungera :s ...

men tack ändå!

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.

70 Inlägg
25 februari 2012
#7
hej, nu är jag tbx igen:P
som sagt bilen funkade nu och osv men det är så att bilen inte startar direkt villket den borde göra tycker jag...
man får stå ganska länge o vrida på nyckeln och pumpa pumpa gas, det är inte så att man behöver stå 20 min men det tar längre tid än vad det ska ta, ibland går det inte så jag får vrida tbx nyckeln till noll läge och sen starta igen och pumpa pumpa gas... men när den startar så går den som en dröm,inga problem alls och det den hackar inte lr nåt sånt utan den går väldigt bra...

jag tog upp tändstiften och dom såg ut att vara ny typ, och dom var chokladaktig villket dom borde vara... så det är inga problem med tändstiften...

så vad kan det vara för nåt? nå förslag?

Tacksam för alla svar!

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.

6 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#8
går din soppapump? både den i tanken och den under föraren

Black Smoke Racer
73 Inlägg
25 februari 2012
#9
hade de problemet med att soppa pumpen gick hela tiden å då va de en jordkabel över bränsleboxen som hade lossat..

70 Inlägg
25 februari 2012
#10
jarå dom fungerar båda 2 smile

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.


Sök