4146
Sök

HJÄLP!! e det olagligt eller inte??

GARAGET V.D.
900 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
ja hör ni, gjorde en äffar med en 10 årig tror ja....

köpte en bil av en handikappad invandrar kille (han kunde varken höra eller prata) så det var teckenspråk som gällde.
iallafall innan jag visste allt det här så hade vi kontakt vi mailen å jag bad han skicka några bilder på bilen, han gjorde det sen kom vi överens om att jag köper bilen, jag åkte å hämtade bilen å då pratade vi (skrev ner) lite å så sa jag till han att jag sparade bilderna jag fick av dig och han sa okej det e lugnt. jag åker hem med bilen och då såg jag många små fel som han hade inte nämnt + att startmotorn var pajj och lite annat tråkigt. iallafall det var inget och gnälla på då bilen var gammal och jag orkade inte. jag bestämde mig för och laga bilen och sälja den sen pga tappade intresset, för att bilen stämde inte med hans beskrivning å det var något helt annat än va jag trodde. jag lagade bilen, besiktade den osv. bilen blev finare och fräschare och jag la ut den på annons för lite högre pris. jag hade då haft bilen i ca 2 månader.

nu till problemet
jag använde 2 av hans bilder (låter löjligt så det inte e sant) en bild på däck mönstret och en annan bild på bälten roll

bilen e såld nu för ca 2 veckor sen. men idag så hörde förra äggaren av sig och skrev att (det var otrevligt att sälj bil för högre pris)
jag svarade kort o gott att bilen inte va som han beskrev och att jag tappade intresset och att han inte har med det att göra fast på ett trevligare sätt

då skrev han så här ( ok men du ha gjort olag mot mig. du lägger mina bild på din annons och det e inte tilllåtit)

jag svarade på att jag sa att jag frågade dig om att jag fick ha bilderna och du sa att det var okej!

han nekar.....

det e så löjligt, men det finns folk till allt....

nu undrar jag om det e verkligen olagligt och att jag har gjort fel..
jag har aldrig haft med polisen och göra och har skött mig ordentligt då jag har planer på att bli polis i framtiden

hoppas på hjälp
tack på för hand

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
1 mars 2012
Vad jag vet så får du inte bruka andras foton utan lov.
Men kan ha fel. Men det är ju knappast så att snuten kommer att dra en rättegång för det så du kan andas lungt tongue

C H E V R O L E T <3

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 mars 2012
Well, rent tekniskt sett är det väll hans bilder. Men kan han bevisa det? Och även om han sa att du kunde använda dom, kan du bevisa det?
Det blir ord imot ord om en fråga som helt ärligt är förjävla fånig.

Personligen skulle jag bara ignorerat honom och fortsätta med livet som vanligt.
Skönt att du fick tillbaka pengarna du la ut iaf smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Herr
127 Inlägg
1 mars 2012
Jävla troll, stäng och lås tråden.

-=Sin now Pray later=-

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
1 mars 2012
Lagom om upphovsrätt säger väl att du inte får använda andra personers verk för att tjäna pengar, typ.

Just detta fallet är ju så löjligt så jag tror inte det kommer leda någonstans så du kan nog vara lugn.

Men om det skulle gå vidare så är du min eviga idol om du filmar rättegången där en dövstum kille ska förklara att du har använt hans gamla annonsbilder när du sålt hans gamla trasiga bil vidare efter att du lagat den och höjt priset big_smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

GARAGET V.D.
900 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
LeafBox skrev:
Well, rent tekniskt sett är det väll hans bilder. Men kan han bevisa det? Och även om han sa att du kunde använda dom, kan du bevisa det?

Personligen skulle jag bara ignorerat honom och fortsätta med livet som vanligt.

min sambo var med så hon såg allt. det e så löjligt att folk letar "kärnor i skiten" den ena bilden som sagt var på ett däck och inte ens en tredjedel av det. och andra var på ett bilbälte. å det roligaste e att bilen e från 80talel hmm
Senast redigerat av Conceited (1 mars 2012)

kika gärna på mina bilar

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
1 mars 2012
Conceited skrev:
LeafBox skrev:

min sambo var med så hon såg allt. det e så löjligt att folk letar "kärnor i skiten" den ena bilden som sagt var på ett däck och inte ens en tredjedel av det. och andra var på ett bilbälte. å det roligaste e att bilen e från 80talel hmm

Är annonsen kvar uppe eller är den såld? Var det en Blocket-annons? Är den borttagen och bilen såld så kan du nog ännu mer släppa den andra killen och gå vidare med livet tongue

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

GARAGET V.D.
900 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
rickylicious skrev:
Conceited skrev:
LeafBox skrev:

Är annonsen kvar uppe eller är den såld? Var det en Blocket-annons? Är den borttagen och bilen såld så kan du nog ännu mer släppa den andra killen och gå vidare med livet tongue

det e på tradera, så den e inte sökbar men om man går in på mina omdöme så kan man klicka på själva omdömet o se annonsen. det kommer att försvinna så småningom. så man kan inte bli straffad för något sånt?

kika gärna på mina bilar

Saabifierad
2 031 Inlägg
1 mars 2012
Conceited skrev:
rickylicious skrev:
Conceited skrev:

det e på tradera, så den e inte sökbar men om man går in på mina omdöme så kan man klicka på själva omdömet o se annonsen. det kommer att försvinna så småningom. så man kan inte bli straffad för något sånt?

Kan kan man men det handlar då oftast om andra saker än annonsbilder så du kan vara lugn smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Forummoderator
18 009 Inlägg
1 mars 2012
Glöm det. Hade du inte ett liknande problem i höstas? Tänk på att om du siktar på att bli polis så blir du både anmäld och hotad i tid och otid. Ta det som en man :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

GARAGET V.D.
900 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Glöm det. Hade du inte ett liknande problem i höstas? Tänk på att om du siktar på att bli polis så blir du både anmäld och hotad i tid och otid. Ta det som en man :-)

a just! men tycker att det e löjligt när folk håller på med sånt idioti för å få skadestånd osv..
ringde till polisen imorse och de sa att sånt läggs ner i dem flesta fallen så jag e lugn nu smile
tack för alla svar smile
Senast redigerat av Conceited (1 mars 2012)

kika gärna på mina bilar

326 Inlägg
1 mars 2012
Conceited skrev:
ringde till polisen imorse och de sa att sånt läggs ner i dem flesta fallen så jag e lugn nu smile
tack för alla svar smile

Polisen lägger nog ner det, men sök på "bildstöld" på Fotosidan, så ser du hur långt vissa kan gå bara för att nån använt deras bilder.

plankan
1 mars 2012
Han är väl helt enkelt ordentligt sur för du sålt bilen dyrare än vad han själv gjorde -
skulle bli duktigt förvånad om det blir mera av detta smile

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
1 mars 2012
Hehe
Skulle inte va orolig för fem öre. Ord stå mot ord. Du har din tjej som vittne. Redan där är de avgjort. Sedan skulle aldrig polisen i livet orka sätta en polis som kostar ex antal 100 i timmen för att granska bilder i en tradera annons.

Jag skulle passa på att slå tillbaka och säga alla fel som han inte sa då han sålde bilen. Inte för att göra något men. Sedan skulle jag bara sluta svara på hans mail.

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

785 Inlägg
1 mars 2012
Kan förstå hans reaktion om det hade varit "profs" eller studiobilder.. Men enligt vad du beskriver så verkade det vara menlösa bilder... Och framför allt PÅ DIN BIL!! Har han rätt att använde de bilderna själv ens?

Tror polisen hade varit måttligt road av denna anmälan..

Släpp och glöm... Blocka hans mail om han inte ger sig.

Its not the fart that kills, its the smell...

Muttley
1 mars 2012
Fredde_Vette skrev:
Kan förstå hans reaktion om det hade varit "profs" eller studiobilder.. Men enligt vad du beskriver så verkade det vara menlösa bilder... Och framför allt PÅ DIN BIL!! Har han rätt att använde de bilderna själv ens?

Tror polisen hade varit måttligt road av denna anmälan..

Släpp och glöm... Blocka hans mail om han inte ger sig.

Men han ägde bilen innan och tog bilderna själv så han har själv rätt att använda dem.
Men ts behöver inte oroa sig. Han gjorde helrätt då han till och med har frågat.

785 Inlägg
1 mars 2012
Alltid jobbigt när man ser att någon tjänar mer på bilen man precis sålt.

Fick tag på en bubbla cab, som jag ficade till och sålde vidare till en gubbe som jagade den samtidigt som mig.

Han fick ge nästan 10' mer än vad jag gav för den, men precis som du hade jag lagt ner tid och pengar på bilen.

Its not the fart that kills, its the smell...

GARAGET V.D.
900 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
Fredde_Vette skrev:
Alltid jobbigt när man ser att någon tjänar mer på bilen man precis sålt.

Fick tag på en bubbla cab, som jag ficade till och sålde vidare till en gubbe som jagade den samtidigt som mig.

Han fick ge nästan 10' mer än vad jag gav för den, men precis som du hade jag lagt ner tid och pengar på bilen.

ja och det e inget fel med det! oavsett om du har lagt tid eller inte så har du all rätt till att sälja i vilket pris du vill.

kika gärna på mina bilar

"The guy who never make up his mind"
347 Inlägg
1 mars 2012
har han "copyright" på bilder? t.ex bilder på google som inte får användas. och han inte kan bevisa att det är hans bilder så borde du inte oroa dig. jag tror helt klart att Polisen kommer vara på din sida ang detta "ärende". jag har varit med om en snartlik händelse innan, och polisen skratta mest. Men jag kan ha fel, rätta mig gärna!

Nulla tenaci invia est via

Självlärd
3 083 Inlägg
1 mars 2012
En sak jag tänkte på.. Någon skrev att du varit med om samma sak tidigare? Du kanske skulle ta egna kort istället?

Nåja som sagt så kan du vara lugn. Inget polisen kommer lägga energi på och inget som går att bevisa heller

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Sök