2994
Sök

Passat 3B V6 4-motion - Konstigt beteende vid acceleration

43 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Hej!

Är ny på forumet, men hoppas att jag har hamnat i rätt forumsdel med min kommande fråga, samt att någon har ett svar...

Det är så att min passat beteer sig väldigt konstigt när man trycker plattan i mattan vid lite lägre hastigheter på hög växel.

Exempel : Jag accelererar upp till 50km/h på 2:ans växel, och lägger sedan i 3:an och ska gasa upp den till 70km/h, när jag gasar på fullt direkt efter att jag lagt i 3:an så sticker varvmätaren iväg snabbt som tusan, medans hastigheten inte ökar i takt med varvtalet, ungefär som när man gasar på när det är halt ute och däcken tappar fäste vid hård acceleration.

Det är det första som är konstigt, det andra är att när detta sker så släpper jag av på gasen, och då blir det så att den accelererar som den ska helt plötsligt, dvs att den ökar i fart och varvmätaren går ner för att sedan gå upp igen, för att slutligen sjunka ner eftersom att man släppt gasen.

Jag kanske förklarar extremt dåligt, men hoppas ni förstår vad jag menar..

Kan även tillägga att samma sak händer ibland om jag redan ligger i 50km/h efter en lite längre 50-sträcka, och sedan gasar på fullt eftersom det övergår till 70-väg. Då kan den bete sig precis som i exemplet ovan.

Övrig info om bilen vet inte om det kan vara relevant eller underlätta för ideer om vad som kan vara fel :

Årsmodell : -00
Miltal : 6100
Växellåda : Manuell
Ej buskörd sedan tidigare.

Kan försöka att filma så det blir lättare att se, men det kan ta ett tag innan jag kan fixa det.

Tack på förhand!

Mvh Marcus "Mawa"

Sök