Fel som görs gällande skötsel av skinklädsel är många.
Har gjort i ordning x antal hundra inredningar och mina studier säger att;)
Första ägaren har oftast bilen i 1-3 år, han struntar oftast i den totalt, lämnar eventuellt bort den på rekond eller smörjer klädseln själv med nån skräpprodukt.
Många rekondare använder oxå ofta dåliga grejor.
Hur som är den inte speciellt fräsch när han byter in den på bilfirman:)
(Det denne förstaägare borde göra är helt enkelt att med ett milt rengöringsmedel och en trasa hålla efter bilen så inte smutsen fastnar och poleras in.)
Bilen salu rekondas, dvs man slabbar på silikon för att få allt att se lite blankare och mindre dammigt ut, vilket är till stor nackdel.
Nästa ägare tar vid och gör om något så att han köper en läderprodukt som marknaden fått för sig ska vara en oljig produkt, med läderlukt som innehåller nafta.
Den rengör aningens och ger en fortsatt blank och fet yta.
Skinnet drar åt sig damm och smuts som sedan poleras in av de som åker i bilen.
Kan av egen erfarenhet säga att om ägarna enbart torkat klädseln vid behov. säg lite lätt en gång i mån fram tills nu, hade klädseln varit i nyskick bortsett från ev åverkan.
Men ännu finns det hopp, men bra grejor och tid kan man få till det mesta idag:)
Men mitt råd kvarstår, en mild phneutral interiörrengöring är det som gäller, iaf de första 2 åren.
Och vill man kan man gärna skydda skinnet men då med vattenbaserade skydd som helt torkar men bildar en smutsfrånstötande yta.
Tilläggas ska är att något av det roligaste jag vet är att rekonditionera/renovera läderklädslar:)
MVH/