Tjenare, som rubriken anger.. Det är brorsans bil jag lägger ut den här tråden för och han har haft det här problemet en del.
Den går alltså bra att starta upp och så, men vid kall motor så så fort du gasar över typ 2k rpm och lägger i en växel, så börjar den gula motorlampan lysa och den dör, sen får man vänta cirka 2 min innan den går att starta igen. När den är varm finns inte detta problem över huvudtaget! eller om man kört den en sväng kl 12 på dagen och ska köra igen vid 18 t.ex. !
Det kan ju vara precis vad som helst, men är det någon som vet lite mer precist? Varken jag eller brorsan är några bilmekare på proffsnivå, men med tanke på att han köpte den för 30k så borde den ju vara bättre än såhär.. köpt på bilfirma.. men dom avsäger sig alla skyldigheter..
Problemet började typ 3 dagar efter han köpte bilen därifrån. Mina tankar är många, men borde ju vara något med soppa eller luften. Kanske någon mätare som ger han mer luft än han ska ha? eller mindre.. Eller igensatt soppafilter så att det bara rinner igenom lite och han brukar ju behöva mer sås vid kall motor, så det kanske inte hinner rinna till?
Dragit i en sån där flaska "injection cleaner" utan resultat. tändstiften är bytta..
luftfilter har vi inte kikat på då han bor i sthlm och jag i Gnesta och han vet väl ungefär vad gaspedalen och bromspedalen gör i en bil.. Han kan inte ens mäta olja, så då förstår ni att vi behöver lite hjälp!
Jag kan på sin höjd skruva av lite skruvar och skruva dit dom igen. Inga specialverktyg har vi liggande så skriv helst vad som ska tittas och hur man gör det, och hur lång tid det tar cirkus..
Edit: med motorn varm kan man gasa på. Fast över 4k rpm har han väl aldrig legat. Men man kan gasa mer "naturligt" och växla mer "naturligt" istället för att växla på typ 1500 rpm.