3994
Sök

Tips på uppfyllnadsmaterial i befintlig "låda"? ("Lådan" är för stor)

Avstängd
10 388 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
Tjo

Förstår att tanken vid rubrikläsning blir "bygg en ny", men ja, så enkelt är det tyvärr inte riktigt i detta fall.

Har en polare som nu ska placera en bas i resrvhjulsbaljan på sin kärra.

Saken är att baljan, utan däck, har en volym på ca 74l (med däck i går inte basen ner och även om den gjorde det skulle lådan då bli för liten ~ 36l)

Basen han vill ha i där (har ingen aning om märke och modell, har dock något minne om att det är någon Kicker 12:a)  vill dock ha 45l sluten låda.

Så, till funderingen; några förslag på material som skulle gå att använda för att "minska ner" volymen på reservhjulsbaljan? Eller helt enkelt hur man skulle kunna gå tillväga?

- - Edit - -

Plast och plast, det är väl iofs armerad glasfiber, men ja, iaf
Senast redigerat av it_mutt (15 mars 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
15 mars 2012
cellplast som motsvarar den volym som ska minskas eller bara göra en liten låda i större lådan.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Avstängd
10 388 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
Ja, "låda i lådan" var jag också lite inne på som alternativ. Tänkte mest vad som kunde finnas som alternativ till det smile

Tackar för tipset smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 mars 2012
Fogskum som man sen plastar på borde fungera. Eller frigolitbitar (såna där små som brukar ligga som emballage i paket).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
15 mars 2012
ChriZtoffer skrev:
Fogskum som man sen plastar på borde fungera. Eller frigolitbitar (såna där små som brukar ligga som emballage i paket).

Ja jag tänkte skriva frigolit först men ändrade till cellplast, same shit egentligen men cellplasten blir inte såna jävliga små kulor av när den delar sig :-)

Och all fogskum tål inte att plastas på utan smälter ner, men vet man den tål det så kan man ju forma till det med kniv/sågblad, men förvisso behöver man väl inte plasta på det heller om det bara ska ta upp plats i lådan.

Team-leader för Team1

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 mars 2012
Riktig fogskum tål plast! wink Är dock lite osäker på den där billiga skiten som finns, för den vägrar jag jobba med, vi kommer inte överens. Fördelen med att plasta är att man får bort alla håligheter och slipper risken för att den binder fukt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

108 Inlägg
15 mars 2012
Är inte det absolut lättaste att ställa i en fyrkantig låda gjord i MDF ?
Om man inte vill glasa för glasandets skull wink

Peter smile
Senast redigerat av wolw (15 mars 2012)

Avstängd
10 388 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
wolw skrev:

Som sagt, tanken har slagit mig om att han kunde göra en låda i lådan, det var som sagt mycket nyfikenhet från min sida om alternativ till det smile

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
15 mars 2012
Betong :p

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

108 Inlägg
15 mars 2012
it_mutt skrev:
wolw skrev:

Som sagt, tanken har slagit mig om att han kunde göra en låda i lådan, det var som sagt mycket nyfikenhet från min sida om alternativ till det smile

OK, pyssla är kul så varför inte ? smile
Varför inte köra epoxy i stället för polyester ?,Smälter inte cellplaster. Extruderad PolyStyren, XPS, Depron typ markskiva är behaglig att jobba med, går att skära, slipa etc.
Kom i håg mask och handskar i nitrilgummi om du ska glasa med epoxy.

Peter smile
Senast redigerat av wolw (15 mars 2012)

6 851 Inlägg
15 mars 2012
ChriZtoffer skrev:
Riktig fogskum tål plast! wink Är dock lite osäker på den där billiga skiten som finns, för den vägrar jag jobba med, vi kommer inte överens. Fördelen med att plasta är att man får bort alla håligheter och slipper risken för att den binder fukt.

Fogskum från biltema kan man plasta rakt på. Fogskum ska vara av polyuretanskum, suger eller drar inte åt sig vatten.
Har gjort detta med massa olika saker och funkar kalas wink

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
15 mars 2012
Först och främst hade jag satsat på att staga upp lådan.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 mars 2012
TT-Avant skrev:
ChriZtoffer skrev:

Fogskum från biltema kan man plasta rakt på. Fogskum ska vara av polyuretanskum, suger eller drar inte åt sig vatten.
Har gjort detta med massa olika saker och funkar kalas wink

Nu har jag visserligen inte testat just Biltemas fogskum men har hunnit med en del andra billighetsskumm och säger bara aldrig mer, Essves är det enda rätta! Speciellt i kombination med deras skumspruta, då kan man dosera precis den mängd man vill ha, det dretar inte efter och det man lagt sväller knappt.

Allt fogskum drar åt sig vatten på ett eller annat sätt. wink Om inte annat så är det förjäkla duktigt på att binda vatten. Så om man använde det i bil bör man lägga på ett täckande lager av nåt så fukten inte kommer åt fogskummet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

6 851 Inlägg
15 mars 2012
Har haft både jula och biltemas skum och det går att plasta rakt på.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
15 mars 2012
Lite 45x70 reglar som samtidigt stadgar upp lådan och gör den stum o fin? smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Avstängd
10 388 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
Ja jag har ju iaf fått lite tips om möjligheter att lösa det hela på smile

Så; tack för hjälpen smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
15 mars 2012
TT-Avant skrev:

Vet inte vilket fogskum som "Techno_Bass" använde i sin 850 men nåt märke sjönk ihop efter ett tag när plasten började härda så man fick skrapa bort det och börja om. Är iofs nåt år sen nu, är säkert bättre utvecklat numera.

Team-leader för Team1

6 851 Inlägg
15 mars 2012
Frippe_L skrev:
TT-Avant skrev:

Vet inte vilket fogskum som "Techno_Bass" använde i sin 850 men nåt märke sjönk ihop efter ett tag när plasten började härda så man fick skrapa bort det och börja om. Är iofs nåt år sen nu, är säkert bättre utvecklat numera.

polyuretanskum som är eller finns i feltemas och julas skum funkar iaf. har som sagt testat båda och det har funkat bra för mej, även vid härdningen utan att sjunka eller bli förstört wink

21 761 Inlägg
16 mars 2012
Frippe_L skrev:

Har faktiskt för mig att vi använde Biltemas fogskum då, det såg iaf ut som grönt äckligt "snor" när det hade smält. Trevligt. wink

Men det var i projektbygget alltså, 245:an.
Senast redigerat av Drönirettab (16 mars 2012)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
16 mars 2012
Drönirettab skrev:
Frippe_L skrev:

Har faktiskt för mig att vi använde Biltemas fogskum då, det såg iaf ut som grönt äckligt "snor" när det hade smält. Trevligt. wink

Men det var i projektbygget alltså, 245:an.

Visst fan, ännu längre sen då ja.....

Team-leader för Team1

Sök