Vet ej om det är grammatiskt korrekt men i folkmun kallas även ft-/fk:s för m-stakar, dock är det ej samma stakar som i b23 då kolvbult/lager skiljer, samt att b23ans stakar är tyngre.
Anledningen till att jag tidigare nämnde att den s.k. B230et-motorn var skit var på grund av dess underdimensionerade ramtappar, som de flesta vet byggdes den motorn för att bli en "lågfriktions-" variant, men dess annorlunda lager (55mm gentemot ft/fk 63mm) är alltså ej gynsam för högre effektuttag. Samt att dess stakar sägs ska vara som spaghetti.
Upp till ca 250hk är det dock en duglig motor, symetrin blir även annorlunda med dess mindre lager (vändtider osv). Men det är i liten mån.
(Effekt uppgifterna är givetvis bara en norm, visst kan man säkert kräma ur 350hk med denna bottendel också, men det är inget att rekomendera).
Pumpen i b234 är nog som du säger inget fel på. Men är det inte dess drivning som är lite tokig? Kan ha fått allt om bakfoten, har ingen egen erfarenhet av b234 så jag ska inte yttra mig i det ämnet!
Ska inte predika något mer i saker du redan vet!
Men men, tur att det går att bygga om till mekaniska tryckare då

Om jag skulle köpt en motor för 8v bruk idag hade jag satsat på ett b23et block! (Smidda mahlekolvar original, smidd vev samt m-stakar, i detta fall med det s.k. "opelmärket"

Mvh
Cristofer