2561
Sök

Service Audi S3, rek olja etc

6 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#1
Köpt en Audi S3 -08.

Snart dags för service; oljebyte, oljefilter, friskluftfilter & bromsvätskeservice.

VAG verkstan sa att dem använder sig utav Castrol helsyntetisk longlifeolja 5w30 vid oljebyten. Vad använder ni i er S3a?

Vad har ni för rekomendationer ang service'ar på vag-verkstad. Är det väldigt nödvändigt för historiken och ifall jag mot för modan skulle sälja bilen tidigare än väntat?

Har annars möjlighet för service på icke auktoriserad vag verkstad med stämpel i servicebok och släcka servicelampor.

666 Inlägg
16 augusti 2011
#2
dina garantier gäller inte om du servar på annan verkstad, vet dock inte hur mycket motorgaranti du har kvar, har du inga garantier kvar så anser jag att du lika väl kan serva den på någon annan verkstad oftare minst lika bra om inte bättre, och dessutom mycket billigare


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
16 augusti 2011
#3
Personligen skulle jag be dom ha i riktig olja istället för longlife-skiten. Speciellt i en S-modell

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

6 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#4
LeafBox skrev:
Personligen skulle jag be dom ha i riktig olja istället för longlife-skiten. Speciellt i en S-modell

Japp. Samma sak reagerade jag på ifrån början. Har svarat dem, får se vad de säger...
Tips på olja att köra med? 5w30? Kommer endast att köras med bilen på sommaren.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
16 augusti 2011
#5
user18 skrev:
LeafBox skrev:
Personligen skulle jag be dom ha i riktig olja istället för longlife-skiten. Speciellt i en S-modell

Japp. Samma sak reagerade jag på ifrån början. Har svarat dem, får se vad de säger...
Tips på olja att köra med? 5w30? Kommer endast att köras med bilen på sommaren.

JAG, hade kört på Castrols Magnatec 10-40w. Men det är jag det smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

6 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#6
LeafBox skrev:
user18 skrev:
LeafBox skrev:
Personligen skulle jag be dom ha i riktig olja istället för longlife-skiten. Speciellt i en S-modell

Japp. Samma sak reagerade jag på ifrån början. Har svarat dem, får se vad de säger...
Tips på olja att köra med? 5w30? Kommer endast att köras med bilen på sommaren.

JAG, hade kört på Castrols Magnatec 10-40w. Men det är jag det smile

Ge gärna en anledning till 10-40w. De flesta tighta moderna motorer rekommenderar de 5w-30 till.

Man skulle kunna köra longlife på vag servicen (det är endå Audi själva som rekommenderar detta & lämnar garanti på) och en gång därimellan byta olja + filter själv.

Problem om man först har longlife och sedan byter oljetyp?

Väntar fortfarande på svar av Audi...

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
16 augusti 2011
#7
user18 skrev:
LeafBox skrev:
user18 skrev:
Japp. Samma sak reagerade jag på ifrån början. Har svarat dem, får se vad de säger...
Tips på olja att köra med? 5w30? Kommer endast att köras med bilen på sommaren.

JAG, hade kört på Castrols Magnatec 10-40w. Men det är jag det smile

Ge gärna en anledning till 10-40w. De flesta tighta moderna motorer rekommenderar de 5w-30 till.

Man skulle kunna köra longlife på vag servicen (det är endå Audi själva som rekommenderar detta & lämnar garanti på) och en gång därimellan byta olja + filter själv.

Problem om man först har longlife och sedan byter oljetyp?

Väntar fortfarande på svar av Audi...

Nja, jag har alltid kört Magnatec 10-40w i alla mina bilar (jag tyckt om tongue) Men den finns som en tunnare variant oxå.
Och eftersom den bara körs på sommaren, så tänkte jag att den liiite tjockare oljan kunde vara bra om man ska köra hårt/busa. Om det inte finns oljekylare dvs. Då spelar det ingen större roll.

Självklart kan man köra med longlife, men jag har aldrig hört ngt bra om den, och VAG kör dom mest för att man ska slippa komma in så ofta. Liksom därför oljan finns tongue

Vet inte av att man kan få nå problem att byta ifrån longlife till vanlig. Speciellt inte på en så ny bil
Senast redigerat av LeafBox (16 augusti 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Pedal To The Metal
750 Inlägg
17 augusti 2011
#8
Vad det gäller servicebokp och så är ju upp till dig.. Bror ju på miltal och sånt om det är värt det.

Angående olja! TWS Motorsport kör jag i allt som jag är rädd om.. Typ iaf. Riktigt bra grejor

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

6 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
#9
Ingen speciell tilsats i longlife oljan som en sensor kollar av ang nästa service?
Fungerar med vilken annan olja som helst?

1 338 Inlägg
17 augusti 2011
#10
jag har visserligen en Cupra. Men samma motor och turbo i den.
Jag kör bara med Redline Extreme street performance 15W 50
Men min e inte helt org heller. Men aldrig fel med bra olja. smile

Om du vill ha VAG stämpel i service boken så kan du ta med egen olja så blir servicen lite billigare då dem ej tar betalt för sin olja.
Det brukar jag göra då service boken säger att det är dags för service..
Dock kör jag även mellanbyten sj. Kanske onödigt men känns bättre så smile

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

1 853 Inlägg
17 augusti 2011
#11
Har också likadan motor i min Edition 30. Jag kör med original rekommendationen: Castrol Edge helsyntet 5W-30. Byter filter och oljan vid 500 mils intervaller.

/mvh soyd

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 augusti 2011
#12
LeafBox skrev:
user18 skrev:
LeafBox skrev:

JAG, hade kört på Castrols Magnatec 10-40w. Men det är jag det smile

Ge gärna en anledning till 10-40w. De flesta tighta moderna motorer rekommenderar de 5w-30 till.

Man skulle kunna köra longlife på vag servicen (det är endå Audi själva som rekommenderar detta & lämnar garanti på) och en gång därimellan byta olja + filter själv.

Problem om man först har longlife och sedan byter oljetyp?

Väntar fortfarande på svar av Audi...

Nja, jag har alltid kört Magnatec 10-40w i alla mina bilar (jag tyckt om tongue) Men den finns som en tunnare variant oxå.
Och eftersom den bara körs på sommaren, så tänkte jag att den liiite tjockare oljan kunde vara bra om man ska köra hårt/busa. Om det inte finns oljekylare dvs. Då spelar det ingen större roll.

Självklart kan man köra med longlife, men jag har aldrig hört ngt bra om den, och VAG kör dom mest för att man ska slippa komma in så ofta. Liksom därför oljan finns tongue

Vet inte av att man kan få nå problem att byta ifrån longlife till vanlig. Speciellt inte på en så ny bil

Nu är det ju "lite" skillnad på en gammal 80tals motor med inre slitage och en S3 motor som är tightre byggd och förhoppningsvis har mindre slitage, så att jämföra dessa  är ju fel.

Jag hade då kört Castrol 5-30 enligt vad som rekommenderas.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
17 augusti 2011
#13
te_wik skrev:
LeafBox skrev:
user18 skrev:

Ge gärna en anledning till 10-40w. De flesta tighta moderna motorer rekommenderar de 5w-30 till.

Man skulle kunna köra longlife på vag servicen (det är endå Audi själva som rekommenderar detta & lämnar garanti på) och en gång därimellan byta olja + filter själv.

Problem om man först har longlife och sedan byter oljetyp?

Väntar fortfarande på svar av Audi...

Nja, jag har alltid kört Magnatec 10-40w i alla mina bilar (jag tyckt om tongue) Men den finns som en tunnare variant oxå.
Och eftersom den bara körs på sommaren, så tänkte jag att den liiite tjockare oljan kunde vara bra om man ska köra hårt/busa. Om det inte finns oljekylare dvs. Då spelar det ingen större roll.

Självklart kan man köra med longlife, men jag har aldrig hört ngt bra om den, och VAG kör dom mest för att man ska slippa komma in så ofta. Liksom därför oljan finns tongue

Vet inte av att man kan få nå problem att byta ifrån longlife till vanlig. Speciellt inte på en så ny bil

Nu är det ju "lite" skillnad på en gammal 80tals motor med inre slitage och en S3 motor som är tightre byggd och förhoppningsvis har mindre slitage, så att jämföra dessa  är ju fel.

Jag hade då kört Castrol 5-30 enligt vad som rekommenderas.




Mvh Tommy

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 augusti 2011
#14
LeafBox skrev:
te_wik skrev:
LeafBox skrev:
Nja, jag har alltid kört Magnatec 10-40w i alla mina bilar (jag tyckt om tongue) Men den finns som en tunnare variant oxå.
Och eftersom den bara körs på sommaren, så tänkte jag att den liiite tjockare oljan kunde vara bra om man ska köra hårt/busa. Om det inte finns oljekylare dvs. Då spelar det ingen större roll.

Självklart kan man köra med longlife, men jag har aldrig hört ngt bra om den, och VAG kör dom mest för att man ska slippa komma in så ofta. Liksom därför oljan finns tongue

Vet inte av att man kan få nå problem att byta ifrån longlife till vanlig. Speciellt inte på en så ny bil

Nu är det ju "lite" skillnad på en gammal 80tals motor med inre slitage och en S3 motor som är tightre byggd och förhoppningsvis har mindre slitage, så att jämföra dessa  är ju fel.

Jag hade då kört Castrol 5-30 enligt vad som rekommenderas.




Mvh Tommy


Ja det du fetmarkerat nu skrev du efteråt, var meningen att citera ditt andra inlägg i tråden tongue




Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (17 augusti 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
17 augusti 2011
#15
te_wik skrev:
LeafBox skrev:
te_wik skrev:

Nu är det ju "lite" skillnad på en gammal 80tals motor med inre slitage och en S3 motor som är tightre byggd och förhoppningsvis har mindre slitage, så att jämföra dessa  är ju fel.

Jag hade då kört Castrol 5-30 enligt vad som rekommenderas.




Mvh Tommy


Ja det du fetmarkerat nu skrev du efteråt, var meningen att citera ditt andra inlägg i tråden tongue




Mvh Tommy

Nja men det där skrev jag typ 30sekunder efter jag gjorde inlägget yikes
Kan ju inte svara på det gamla inlägget dagen efter tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Pedal To The Metal
750 Inlägg
18 augusti 2011
#16
mYGeL skrev:
Dock kör jag även mellanbyten sj. Kanske onödigt men känns bättre så smile

Härligt det är med ordentligt folk! Alla tummar uppåt

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

4 Inlägg
26 augusti 2011
#17
Kör med Mobil 1 5-50 nu under sommaren...


4 586 Inlägg
26 augusti 2011
#18
Att byta olja var 500e mil känns lite bortkastad som jag läst längre upp

1200-1500 mil kan man köra på så fin olja.

Kör bara med rätt klassning så går det bra. Det står i boken till bilen vilken olja du ska ha


157 Inlägg
4 april 2012
#19
Liten trådbump. Men för oss som byter olja ofta, spana in priserna på denna sida. Länken är till Castrol edge 5-30 . Finns fler märken. http://www.oeldepot24.de/catalog/produc … cts_id=432

Pedal To The Metal
750 Inlägg
5 april 2012
#20
MikaelS skrev:
Liten trådbump. Men för oss som byter olja ofta, spana in priserna på denna sida. Länken är till Castrol edge 5-30 . Finns fler märken. http://www.oeldepot24.de/catalog/produc … cts_id=432

Fler som läst en mycket bra tråd på Garaget tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det


Sök