4205
Sök

Tipps på turbo i 600hk klassen

KHRacing
31 mars 2012
#21
hansen skrev:
Ska vara v-bands fläns på avgashuset, sen är det bara att komma med förslag å så ska den sitta på en 5s-gte 2,2L 4cyl. motor

Tjena kompisen. allt väl med dig ?

satsa på att köpa en precision  Sc61 direkt frpn USA - inte via svenska handlare.

jag hade 1bar vid 2700varv i ETTAN smile

Dr. Turbo
459 Inlägg
31 mars 2012
#22
En turbo som är väldigt oprövad men borde vara top of the line är Borg Warners EFR 7670 (57mm kompressorinduser)


7 274 Inlägg
31 mars 2012
#23
Jag har varit helt inställd på att skaffa en precision turbo med kullager och billet impeller men jag tänkte bara kolla ifall det finns något annat agg i samma prisklass som kan ge bättre respons.
Det är till skylinen så en högvarvig 2,6L rak 6a.

Den ska räcka till minst 700hk med E85.


43 Inlägg
31 mars 2012
#24
Spool och prestanda per krona är svårslaget men Precision är fortfarande en kinatillverkad kopia av Garrett och det suger i min värld.
Såg ett tidningsreportage där de plockade isär och jämförde PTE/Garrett och vi kan ju säga att lagertoleranser inte va PTE´s starka sida, en ok kopia och du kunde låna delar fram och tillbaka men ingen precision direkt. wink

Garrett GTX är klart bättre om vi pratar kvalité (säkert BW oxå) men priset springer iväg om man ska lägga på kullager och billethjul.

BW EFR är en kanonsnurra men galet svår att få tag i, slut hos de flesta. Fullrace i USA har hjälpt till med utvecklingen och är även grossist, de bör ha koll på nuvarande väntetid.
Då har du även inbyggd WG och dump upp till 900hk och massa gott.
Senast redigerat av ATM_Micke (31 mars 2012)


294 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
#25
KHRacing skrev:
hansen skrev:
Ska vara v-bands fläns på avgashuset, sen är det bara att komma med förslag å så ska den sitta på en 5s-gte 2,2L 4cyl. motor

Tjena kompisen. allt väl med dig ?

satsa på att köpa en precision  Sc61 direkt frpn USA - inte via svenska handlare.

jag hade 1bar vid 2700varv i ETTAN smile

Tjena jo bara bra det smile har fått många turbo alternativ så nu får man nog fundera på vad som är mest prisvärt smile

Toyota Mr-2 turbo-91 Se Projettråd Tryck här
Toyota Corolla-93 (vinterbilen)

293 Inlägg
31 mars 2012
#26
ATM_Micke skrev:
Spool och prestanda per krona är svårslaget men Precision är fortfarande en kinatillverkad kopia av Garrett och det suger i min värld.
Såg ett tidningsreportage där de plockade isär och jämförde PTE/Garrett och vi kan ju säga att lagertoleranser inte va PTE´s starka sida, en ok kopia och du kunde låna delar fram och tillbaka men ingen precision direkt. wink

Garrett GTX är klart bättre om vi pratar kvalité (säkert BW oxå) men priset springer iväg om man ska lägga på kullager och billethjul.

BW EFR är en kanonsnurra men galet svår att få tag i, slut hos de flesta. Fullrace i USA har hjälpt till med utvecklingen och är även grossist, de bör ha koll på nuvarande väntetid.
Då har du även inbyggd WG och dump upp till 900hk och massa gott.

Bra skrivet där.. Många som kanske inte visste detta. Precision är stenåldern, satsa på ett bw agg !!

TEAM NORTHSIDE RACING
BYGGER SNABB AUDI 80Q!

Dr. Turbo
459 Inlägg
31 mars 2012
#27
Nja, stenålder är väl att ta i.
Precision är somsagt en "Garrettkopia" , som jag förstått så är Precision ett dotterbolag till just Garrett så det kan förklara endel smile

Det roliga är att Precision bygger bättre turbos än Garrett. (Är väl bara GTX serien från Garrett som kan konkurrera)


43 Inlägg
31 mars 2012
#28
Big Al skrev:
Nja, stenålder är väl att ta i.
Precision är somsagt en "Garrettkopia" , som jag förstått så är Precision ett dotterbolag till just Garrett så det kan förklara endel smile

Det roliga är att Precision bygger bättre turbos än Garrett. (Är väl bara GTX serien från Garrett som kan konkurrera)

Inget dotterbolag men köpte lagerhus och delar av Garrett innan de började göra egna.

PTE är mycket modernare i tänket än Garrett så det har hänt betydligt mer på kort tid, bortser vi från GTX har Garrett bara 80-talsgrejer, inte ens egna v-bandshus, de lurade Tial ut. smile

På tal om BW så har Bullseye några riktiga rökarversioner med egentillverkade billethjul (BatmoWheel) och egna rostfria dual v-bandsavgashus. Vill man vara ballast är nog detta rätt val. smile


904 Inlägg
1 april 2012
#29
Ballast på att kasta pengar på "bling bling" grejer ja
Hur du än vrider och vänder på det så presterar Precision aggen precis lika bra som BW och Garret, oftast till och med bättre.  Och det är absolut inga problem med dom som du verkar vilja få folk å tro

Jag håller dock med Big Al om EFR modellerna, dessa tar förövrig Thomas på CP-service hem om någon är sugen på en! Allt inbyggt så som dump/wastegate och laddtryckstyrning.
Senast redigerat av MrVain (1 april 2012)

De ska va gött å leva

904 Inlägg
2 april 2012
#30
Läste detta på PPF forumet:

"Hört lite skit om bw att de behöver renoveras titt som tätt pga 270 lager i dem bara?"

Bmwandreas: "Stämmer bra det. Därför vi inte vill sälja dem."

Bmwadreas: "Vi har sålt ca 30 st BW och 1500-2000 st Precision och ändå är det flera BW som gått sönder"


Jag har två polare som kör precision och även jag med. Har aldrig hört någon ha problem med dom
Senast redigerat av MrVain (2 april 2012)

De ska va gött å leva

293 Inlägg
5 april 2012
#31
Konstigt att min bw 366a har 360 o inte 270. Säker på att det stämmer på dagens turbos?hmm . Måste ha vart på stenåldern. Vad jag vet så har jänkarna kört flitigt på bw aggen sen långt tillbaka i tiden. Tydligen ett ganska stort märke inom racingen.

TEAM NORTHSIDE RACING
BYGGER SNABB AUDI 80Q!

904 Inlägg
5 april 2012
#32
Vad jag fattade så är det lite lotto vad man får. Är du säker på att du har 360 eller står det bara så i produktbeskrivningen?

De ska va gött å leva

Dr. Turbo
459 Inlägg
5 april 2012
#33
Om jag inte minns heltfel så köpte PPF sina BW från England och då verkar det som att de bara kommer med 270 lager.


293 Inlägg
7 april 2012
#34
Min e från USA.

TEAM NORTHSIDE RACING
BYGGER SNABB AUDI 80Q!

7 274 Inlägg
7 april 2012
#35
Skiljer det mycket i spool up mellan twin scroll mot ett vanligt?
Givetvis med tillhörande grenrör.


Dr. Turbo
459 Inlägg
8 april 2012
#36
Mellan twinscroll och twinentry?
eller menar du mellan twinscroll och singelscroll eller singelentry?

Hursom så skiljer det såpass att man ska försöka sikta på twinscroll om det finns och man kan bygga med det
Senast redigerat av Big Al (8 april 2012)



Sök