2905
Sök

Dpb / Phaetoon Amazon '66 (Projekt)

Weber frälst!
223 Inlägg
22 april 2009
DPB skrev:
darkwizard skrev:
Det blir pulver i denna maskin. Ska du köra på sprit eller gamla hedlirga 98 oktan.

Blir att rulla runt på moon shine (E85).

säker på att du klarar av o bestycka till sprit konvertering?

190 Inlägg
22 april 2009
Ännu en amazon som iordninggjorde blir lika glad varje gång smile

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)

349 Inlägg
22 april 2009
här går det ju undan. smile ser fint ut!

Öh, barlös.
300 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
Det gick undan tills jag fick massa diagnoser osv som strulade till mitt liv, så projektet har stått stilla sen dess. Men nu har jag börjat må bättre och ordnat upp mitt privatliv. Har även fått jobb igen deltid vissligen men det är mer pengar och jag kommer vara i garaget nu när jag jobbar. Ska lura med Phaetoon till örebro några helger så ska vi nog få fart på det hela.

Öh, barlös.
300 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Ni får ursäkta min dubbelpost, uppdatering på g ordentligt!

Sen den senaste riktiga uppdateringen har jag hunnit få 4 diagnoser kopplat till psyket, så det tog mig ett par år att stöka i ordning i mitt liv. Idag lever jag ett stilla liv i Örebro med ett bra jobb och en underbar sambo, så med lite tur kommer jag att kunna fortsätta detta projekt till slutet.

Sötnosen har stått i ett varmt garage de senaste fyra åren så det har inte gått någon nöd på henne, det som blivit gjort sen senast är att jag demonterat kylaren, kopplat ur allt i princip för att kunna lyfta motorn.
Det andra som blev gjort idag är att jag + sambon har slipat bort säkert 5 kg spackel från förar dörren och lite utöver hela höger sidan där det har behövts. Någon ägare som inte orkat rikta en krocka dörr utan spackel tills den är vacker..

Det tredje som mest blev lite kul på slutet var att jag tog roterande stålborste och fick bort lite tråkigheter i fronten för att sedan låta damen prova att lägga lite primer.

På fyra år har mina planer kanske blivit lite mindre vilda, har insett att det är dyyrt att tanka. Så till en början blir det att hinka i en B20 utan några direkta roligheter. Utan får satsa på att få den fräsch och rolig att titta på till en början. E85 har vi dock inte skrotat, pratade lite med Phaetoon idag om hur vi ska fortskrida med konverteringen. Skulle ju vara jävligt ballt att få starta upp min nyrenoverade B20 på E85 direkt.

Tråkigt nog så har jag växt till mig lite och har sett mina begränsingar. Att denna bil någonsin rullar med en T5:a/230 fk är nog mindre troligt om jag inte får någon form av extra knäck som fungerar bra. (Som jag och Phaetoon också pratar om att ordna men mer om det senare.)

Nu till det bästa lite bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14956/14956-b7dcdef86df1dea26a9d45ea0068df3a_large.jpg
Maskinen som ska ur, här blir det att städa ordentligt när allt är ur och sen fixa till innerskärmen som blivit nerknackad för att få plats med den tidigare bestyckningen som var två riktigt feta gasare.roll Inte imponerad hur de löste detta..

https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14956/14956-49ab5fa718b8a9f15ecd9775739a614b_large.jpg
Assisterande mekaniker och sambo!

https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14956/14956-7ea1815868960e8e8babe7982e6be861_large.jpg
Spackel till döden och vidare..

https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14956/14956-a82c961ca040f7957c13c0730cf2a14b_large.jpg
Sicken skillnad på den sidan som jag inte kört stålborsten på och denna sida.
Senast redigerat av DPB (19 februari 2012)

Öh, barlös.
300 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
Varit nere i garaget och pallat upp bilen skulle ha meckat mer men min far har tagit med sig hela verktygskåpet så det blev inte nått med det.

Så istället har jag spenderat de senaste dagarna att läsa in mig på hur man konverterar en B20 till en förgasarturbo, så på fredag ska jag åka och hämta mig ett par SU-gasare trycksäkra dem och exprimentera med nålarna för att lära mig mer om hur dessa fungerar för jag har ett par högar med dem så skulle något gå sönder är det ingen större fara.

Phaetoon och jag har pratat mycket om framtiden för bilen han vill ha en b230 fk och att vi ska jobba mot 350 hk. I min åsikt vill jag börja med en b20 och lära mig lite mer om bil-el innan man börjar krångla med databoxar och insprut.

Tror det är en naturlig bana för mig att gå att åka lite förgasare och ha så roligt jag kan under tiden. Sen får det bli att börja smida mer planer samtidigt som jag sparar ihop till en fräsch maskin.

Tyvärr tenderar jag att se hur mycket småsaker jag vill göra och missar helheten, ska försöka skriva en lista på vad som ska göras så jag kan arbeta efter den. Tycker det är så roligt med alla saker som finns att göra att jag vill göra allt på samma gång.

Ska idag ringa runt lite till mina kontakter se om jag få ett tryckbox svetsat med rätt dimensoner eftersom för tillfället har jag ingen svets och jag vill börja prova mig fram på den nya motorn se hur allt passar på.

Mina idér på turbo är en T3:a eller den turbon som kommer från TE05-12b6.

De enda sakerna jag lurar på fortfarande är, om jag ska åka turbo på E85 så lär det väl bli ett måste att åka med dubbla su? För jag kan väl inte slipa nål och bestycka tillräckligt för att få tillräcklig bränsle på en enkel. Om någon har idér om det så får de gärna hojta till.
Senast redigerat av DPB (23 februari 2012)

Med lem
768 Inlägg
23 februari 2012
Kul projekt! Fronten var cool med!

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

Öh, barlös.
300 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
Tackar tackar!

Ursäkta det dåliga uppdateringen, har blivit arbetslös som tog sugen helt ur mig.

Det som hänt sen jag började igen med bilen den 6:e är att jag fått ur gamla motorn, fått i den nya motorn och nu ska fästen skruvas fast till den sen montera dit startmotor och sen blir det att koppla in all EL. Sen blir det väl att titta på hur man ska få till E85 smile

5 111 Inlägg
9 april 2012
Sätt in en tvåpolig lamphållare bakom parkljusglasen och kör med 5/21W lampor, koppla parkljus till 5W och blinkers till 21.

277 Inlägg
9 april 2012
Riktigt skoj projekt!
Hoppas du inte ger upp! smile

Depalma´s Kustom Shop
Sponsorer:
Paintmek Trelleborg
Allt Med Bil & Däck, Malmö

Öh, barlös.
300 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
TurboTicco skrev:
Riktigt skoj projekt!
Hoppas du inte ger upp! smile

Har en 17 årig vän som är ganska exalterad över att bilen ska bli klar till i sommar så han får köra lite plus att han gillar att skruva. Sen jag visade honom bilen har jag inte lyckats slingra mig ur att inte vara i garaget någon dag. =P

Sök