3951
Sök

ABS strul, Volvo 855

herr
321 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
Hej!
Har haft strul med ABS:en av och till ett längre tag nu. Har säkert haft problemet i 3 år snart, men inte besvärats av det då lampan ej signalerat vid besiktningen.

Det lustiga är att vid - grader så är i regel lampan släckt. Vid +grader så signalerar ABS lampan oftast att ngt är fel.
Masade nu mig till sist till Volvo för att läsa ut felkoder, och dom hittade en hel del. Drygt 20 felkoder, gamla och nya, periodiska och permanenta. Alla givare hade ett antal felkoder, vill även minnas att ABS styrningen hade en felkod likaså.

Verkstadschefen som verkade väldigt kunnig rekommenderade mig att kolla upp en skarv som finns under säkringslådan, en skarv som tydligen bara gjordes på 96:ans modell. Denna skulle lödas, och som jag fattade det kunde detta vara anledningen till mitt problem.

Försökte nu på eftermiddagen få loss säkringslådan men utan resultat. Tog bort svarta täcklocket som satt med 4 st torx, sedan körde det ihop sig. Själva bottenplattan vägrar lossna. Lossade de 3st torxskruvarna jag hittade, men icke... Misstänker att man måste ha någon form av specialverktyg för att lossa ngn sorts clips jag tycker mig se.

Skulle behöva lite hjälp på traven, hur skulle ni ha gått till väga, eller är jag helt ute och cyklar med det jag gör? Har hört att boxen kan behöva lödas om också?

Nämnvärt är kanske också att ABS lampan ofta tänds med ett knarrande när man bromsar in och åker över en trottoarkant eller grop i vägen.

Bilen är en Volvo 855 -96

Tacksam för alla typer av tips!

Mvh Björn

Forummoderator
26 351 Inlägg
28 mars 2012
Har du fått någon felkod som säger att bakre, höger ABS-sensor strular?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

herr
321 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
Mack skrev:

Bland annat. Alla sensorer hade felkoder konstigt nog.

Forummoderator
26 351 Inlägg
28 mars 2012
bjornt skrev:
Mack skrev:

Jag hade provat att rensa bort alla koder och sen se vilka som kommer tillbaka först.
Nåt som är vanligt är att några lödningar släpper i ABS-boxen. Lite bök att löda om men hellre det än att köpa en ny.
Behöver ju dock inte vara det heller.

herr
321 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
Mack skrev:
bjornt skrev:
Mack skrev:

Jag hade provat att rensa bort alla koder och sen se vilka som kommer tillbaka först.
Nåt som är vanligt är att några lödningar släpper i ABS-boxen. Lite bök att löda om men hellre det än att köpa en ny.

Dom rensade felkoderna på verkstaden, har för mig att det faktiskt kom tillbaks en felkod på en givare bak direkt efteråt. Men som sagt trodde de inte på verkstaden att det var en givare som var problemet iom att alla givare hade signalerat fel. Dessutom har problemet kommit och gått. Om en givare var paj skulle den väl signalera fel hela tiden?

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
28 mars 2012
bjornt skrev:
Mack skrev:
bjornt skrev:

Dom rensade felkoderna på verkstaden, har för mig att det faktiskt kom tillbaks en felkod på en givare bak direkt efteråt. Men som sagt trodde de inte på verkstaden att det var en givare som var problemet iom att alla givare hade signalerat fel. Dessutom har problemet kommit och gått. Om en givare var paj skulle den väl signalera fel hela tiden?

givaren behöver inte vara kass för att den ska signalera fel.

herr
321 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
mk2_power skrev:
bjornt skrev:
Mack skrev:

Ok, Men hur tycker ni jag ska göra?, ska jag fortsätta gräva efter kabeln som kan behöva lödas eller är det troligare att det är en lödning i boxen som har gått åt pipsvängen?

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
28 mars 2012
bjornt skrev:
mk2_power skrev:
bjornt skrev:

Ok, Men hur tycker ni jag ska göra?, ska jag fortsätta gräva efter kabeln som kan behöva lödas eller är det troligare att det är en lödning i boxen som har gått åt pipsvängen?

på volvo 850 är det i stort sett alltid givarna det är fel på, aldrig aggregat eller databox.
prova byta bak, man bytar båda sidor samtidigt då de sitter till samma kontakt.

om felet kommer och går kan det vara skit på givarna eller kuggkransen.
Senast redigerat av mk2_power (28 mars 2012)

Forummoderator
26 351 Inlägg
28 mars 2012
mk2_power skrev:
bjornt skrev:
mk2_power skrev:

på volvo 850 är det i stort sett alltid givarna det är fel på, aldrig aggregat eller databox.
prova byta bak, man bytar båda sidor samtidigt då de sitter till samma kontakt.

om felet kommer och går kan det vara skit på givarna eller kuggkransen.

Om du menar ABS-boxen så jo, det är ett standardfel att lödningarna blir dåliga..
Men som sagt, det behöver inte vara det i detta fallet.

herr
321 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
Rent spontant känner jag bara att det borde vara något annat än givarna som är trasiga då alla givare ger felkoder, och dessutom plötsligt kan fungera klockrent en månad i sträck under vintern då det är kallt och torrt. Fast jag är ju ingen expert, det är därför jag behöver lite råd från er

Forummoderator
26 351 Inlägg
28 mars 2012
bjornt skrev:
Rent spontant känner jag bara att det borde vara något annat än givarna som är trasiga då alla givare ger felkoder, och dessutom plötsligt kan fungera klockrent en månad i sträck under vintern då det är kallt och torrt. Fast jag är ju ingen expert, det är därför jag behöver lite råd från er

Har du TRACS eller bara ABS?

100 Inlägg
29 mars 2012
Jag har oxå ABS problem dock har jag funnit största boven.. ena kuggkransen i fram e borta helt.
skall skaffa ny (hoppas d finns lösa )

7 Inlägg
1 april 2012
hej har en volvo 850+ 97a som temp-bensin-varv-hastigmätare är borta iövrigt funkar det allt annat.var skall jag börja rota effter felet för ett år sedan renoverades ABS boxen så det bör inte vara nogot fel fär,någon som haft samma fel.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
1 april 2012
waplan skrev:
hej har en volvo 850+ 97a som temp-bensin-varv-hastigmätare är borta iövrigt funkar det allt annat.var skall jag börja rota effter felet för ett år sedan renoverades ABS boxen så det bör inte vara nogot fel fär,någon som haft samma fel.

med borta menar du att det inte funkar?

7 Inlägg
1 april 2012
ja

7 Inlägg
19 april 2012
har en volvo 850 i 2,5  144hk 97a.kombi. snstrumentet funkar inte även farthollaren funkar inte, men alla lampor i insrumentet fungerar,har tittat igenom alla säkringar. abs boxen renoverad för ett år sedan.var skall jag göra . köpa ett nytt instrument .vart kan man köpa beg till hyfsat pris det år ett VDO.tacksam för hjälp.
Senast redigerat av waplan (19 april 2012)

Sök