3761
Sök

Audi s4 2,2 återställa wastegaten.

29 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#1
Hej. Är det någon som vet hur man återställer wastegaten på en audi s4 med 2,2an. den laddar på tok för mycket (2bar) enligt laddtrycks mätarn. är nybliven audi ägare så har ingen aning om vart man skruvar för att spänna wastegaten.

Saab - se allas avundsjuka blickar.

Olika
907 Inlägg
26 april 2012
#2
Om den visar 2,0 bar på den inbyggda laddtrycksmätaren är allt som det ska eftersom den även visar atmosfärstrycket som är ca 1 bar.

Det finns en justerskruv i toppen av wastegaten, ser du inte en insexskruv på locket är förseglingen kvar = wastegaten är orörd.

Mvh
Fredrik

German Engineering
9 083 Inlägg
26 april 2012
#3
S4:ans avgasturbo, K24, laddar 0,7 bar original. Atmosfärstrycket är på 1 bar och den ska man inte räkna med eftersom det ger ingen effekt. Står det på mätaren att turbon laddar t.ex 1.7 bar så laddar den 0.7, det enda du behöver göra är att dra av atmotfärstrycket smile Så någon justering på wastegaten behöver du inte göra direkt.

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
404 Inlägg
26 april 2012
#4
ovanpå wastegaten skall det sitta ett litet runt lock som bör vara bortplockad om den är skruvad o där under sitter det en insex-skruv som jag tror du skruvar uppåt för att sänka trycket, har själv aldrig gjort detta men på min Urquattro är laddtrycket något höjt o detta hade jag tänkt återställa till original.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

Olika
907 Inlägg
26 april 2012
#5
CarpeDiem skrev:
S4:ans avgasturbo, K24, laddar 0,7 bar original. Atmosfärstrycket är på 1 bar och den ska man inte räkna med eftersom det ger ingen effekt. Står det på mätaren att turbon laddar t.ex 1.7 bar så laddar den 0.7, det enda du behöver göra är att dra av atmotfärstrycket smile Så någon justering på wastegaten behöver du inte göra direkt.

Mvh

0,7 bars laddtryck låter lite eftersom overboosten på S2 är 1,15 bar och med den ökar väl bara vridet någon tiotal Nm...
De laddar väl iaf strax under 1 bar, min 200 med 20V men bara 220 hk mot 230 hk laddar 0,85 bar...

Mvh
Fredrik

German Engineering
9 083 Inlägg
26 april 2012
#6
fredriq skrev:
CarpeDiem skrev:
S4:ans avgasturbo, K24, laddar 0,7 bar original. Atmosfärstrycket är på 1 bar och den ska man inte räkna med eftersom det ger ingen effekt. Står det på mätaren att turbon laddar t.ex 1.7 bar så laddar den 0.7, det enda du behöver göra är att dra av atmotfärstrycket smile Så någon justering på wastegaten behöver du inte göra direkt.

Mvh

0,7 bars laddtryck låter lite eftersom overboosten på S2 är 1,15 bar och med den ökar väl bara vridet någon tiotal Nm...
De laddar väl iaf strax under 1 bar, min 200 med 20V men bara 220 hk mot 230 hk laddar 0,85 bar...

Jag har läst nånstans att S4:an laddar 0.7 bar original.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Olika
907 Inlägg
26 april 2012
#7
Ja den kan säkert ladda 0,7 bar om man är 8500 fot över vattenytan eftersom laddtrycket är atmosfärstryckskompenserat.
http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s … html#level

Just nu hittar jag inte några exakta siffror för vad laddtrycket är på en S4/S6 men de jag kört har iaf laddat ca 1 bar original.
Verkar ju konstigt om laddtrycket skulle vara lägre på S4/S6 än på 200 20V med tanke på att det är samma motor i stort sett med samma turboaggregat etc.
Senast redigerat av fredriq (26 april 2012)

Mvh
Fredrik

German Engineering
9 083 Inlägg
26 april 2012
#8
fredriq skrev:
Ja den kan säkert ladda 0,7 bar om man är 8500 fot över vattenytan eftersom laddtrycket är atmosfärstryckskompenserat.
http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s … html#level

Just nu hittar jag inte några exakta siffror för vad laddtrycket är på en S4/S6 men de jag kört har iaf laddat ca 1 bar original.
Verkar ju konstigt om laddtrycket skulle vara lägre på S4/S6 än på 200 20V med tanke på att det är samma motor i stort sett med samma turboaggregat etc.

Ska kika på länken, tack för tipset smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)


Sök