3651
Sök

ABS/ANTI-LOCK Problem på Saab 9000

Adder
972 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
När de är slaskigt/blött ute tänds ANTI-LOCK lampan på min 9000. Har kollat alla kontakter men ser inget fel, nån som är skadad etc. Problemet är jag ska besiktiga den om ca 1 månad. Så går de att komma runt de på nått vänster ? Räcker de att "släcka" lampan ? För på denna modell är inte ABS standard utan var ett tillval. Alt hur kan man lösa de på annat sätt ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

5 710 Inlägg
14 februari 2007
Jag hade tagit isär ABS-givarkontaktstyckena och öst på lite kontaktspray som 1:a åtgärd.

MVH Jonas
..............

Adder
972 Inlägg
14 februari 2007
Trådstartare
De ska jag göra också. Och "borsta" rent drivknutarna och den där kransen om de är skit på dem. Men har ingen stanns att vara så... Ska göra de så snart våren tittar fram.. Men vill att den ska gå igenom besiktingen smile

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

14 Inlägg
20 februari 2007
Jag har hört....
Det här är inget jag kan bevisa har bara hört....
på äldre 9000 kan du lossa hela kontakten på ABS enheten....
Du får då bara gamla vanliga bromsar....går att låsa med andra ord....
Har ingen aning om lampan slocknar då....Om detta stämmer och går att använda får Saab experterna svara på.........

357 Inlägg
20 februari 2007
Om en bil är extrautrustad med ABS så måste de väl gå igenom besiktning..Rätta mig om ja har fel.
MVH

Heter de Lövena eller Löven??

Adder
972 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
__JoCCe__ skrev:
Om en bil är extrautrustad med ABS så måste de väl gå igenom besiktning..Rätta mig om ja har fel.
MVH

De skulle den säkert ha gjort om inte ANTI-LOCK lampan lyser då. För de får den inte göra =/

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

357 Inlägg
20 februari 2007
Adder skrev:
__JoCCe__ skrev:
MVH

De skulle den säkert ha gjort om inte ANTI-LOCK lampan lyser då. För de får den inte göra =/

Men borde de inte märkas i bromsrullarna av en erfaren besiktningsgubbe??

Heter de Lövena eller Löven??

Adder
972 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
__JoCCe__ skrev:
Adder skrev:
__JoCCe__ skrev:
MVH

Men borde de inte märkas i bromsrullarna av en erfaren besiktningsgubbe??

Vad ? Om man kör på ett visst sätt så tänds alltid lampan. Men kör man på ett annat kan de vara från dag till dag så kör jag så ABSen "ballar ur" och lampan aldrig lyser så funkar den ju som en bil utan abs ? Ska pilla lite på säkringarna och reläen + en ej fungerande abs varnande lampa så hoppas jag saken är biff smile

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
23 februari 2007
Hej, koppla ihop skiten med oljetryckslampan och se glad ut, den lyser bara när tänfningen är på och slocknar sen, förutsätter ju att oljepumpen funkar tongue

761 Inlägg
27 februari 2007
ja, eller fixa för abs är ju inte fel när det är halt.. Felet tyder ju iaf på ngn skada på kablar/givare ute vid hjulhusen.. Kör in till saab och be de läsa felkoderna med tech2.. Har du med dig en stor påse bullar så tror jag inte att du behöver betala ngt;)
Senast redigerat av Markus_MR2 (27 februari 2007)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Sök