Du behöver nått motstånd, antingen köper du nån resistor på ett fast värde eller så köper du en variabel resistor så man kan ändra spänningen som man önskar.
Du behöver nått motstånd, antingen köper du nån resistor på ett fast värde eller så köper du en variabel resistor så man kan ändra spänningen som man önskar.
men hur blir de när grundströmen varierar från 12-14 volt
Du skulle behöva en spänningsregulator som lämnar tex 6volt och ett motstånd som drar ner späningen 0.6volt efter regulatorn. (Det kan finnas spänningsregulatorer som går direkt till 5.6volt).
Du skulle behöva en spänningsregulator som lämnar tex 6volt och ett motstånd som drar ner späningen 0.6volt efter regulatorn. (Det kan finnas spänningsregulatorer som går direkt till 5.6volt).
Om jag har förstått kopplingsschemat för "basic adjustable regulator" och beräkningen för utgående spänning rätt så bör alltså R1 vara 121 Ohm och R2 ska vara ca 420 Ohm för att få ut ca 5,6V.
Fast det finns ett snikigare sätt att få 5.6V med en vanlig 5V regulator iofs. Men en LT1086 gör också jobbet.
Vill man ha 10V så skall R1 vara 120 ohm och R2 866 ohm ( jag orkar inte räkna...).
Sedan bör man köpa två små elektrolytkondensatorer på typ 10uF och koppla en precis före och en precis efter regulatorn.
/Göran
Drönirettab skrev:
Om jag har förstått kopplingsschemat för "basic adjustable regulator" och beräkningen för utgående spänning rätt så bör alltså R1 vara 121 Ohm och R2 ska vara ca 420 Ohm för att få ut ca 5,6V.
Stämmer det Göran?
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Jo, såg att det stod så. Den kondingen som satt vid utgången gör tydligen att spänningen hålls stabil enligt schemat, "required for stability" står det.
Sedan står det att kondingen ska vara en Tantalum, är det en speciell konding med liten tolerans eller?
Det man är ute efter är att dom har bättre högfrekvensegenskaper därför att den "stability" man skriver om har inget med spänningens stabilitet att göra - det är stabilitet mot självsvängning.
Visst kan man lyxa till med tantalkondingar. Men vanliga billiga elektrolyter gör jobbet också.
/Göran
Drönirettab skrev:
Sedan står det att kondingen ska vara en Tantalum?
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI