3962
Sök

Ingen tändning & gnista på Volvo 740 Turbo ..

37 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej !

Idag satt jag på en sådan kallad hybrid dumpventil på min Volvo 740 B230ET motor.
Efter ett tag så började den hacka, och nu startar den inte. Den verkar inte vilja tända, tog ut ett tändstift och kollade och den har INGEN gnista...

Det behöver ju inte betyda att det har min dumpventilen att göra? Kan ha kommit helt slumpmässigt.
( Har precis bytt kamremm och kilremmar också om det kan vara något med Svänghjulet? cool
Men vad kan isåfall felet vara?
Några idéer och förslag jag borde kolla upp ?tongue

OBS: När jag vrider på nyckeln går "allting" runt: Kamremm, kilremmar, fläkt mm ...
men låter som den bara går på startmotorn..

IDÈER? roll

/ Emil

Bästa grabben ever!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
9 maj 2012
#2
En rolig fråga bara. om du inte har någon tändning hur kan du då ha gnista ??  wink Tänkte på trådnamnet hehe.
Låter som hallgivare , kollat dina säkringar/relän ??

C H E V R O L E T <3

37 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#3
haha, försökte bara förklara så jag var tydlig, haha!! big_smile

Nej har inte kollat något sådant, bilder, länkar?big_smile

Bästa grabben ever!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
9 maj 2012
#4
KungligaEmil skrev:
haha, försökte bara förklara så jag var tydlig, haha!! big_smile

Nej har inte kollat något sådant, bilder, länkar?big_smile

När du drar runt motorn, rör sig varvmätaren ?  Om inte så sägs det ofta att det är tändmodulen som e kass.
Kan lika väl va bränslepumpsrelät

C H E V R O L E T <3

37 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#5
Har inte kollt faktiskt, kan kolla i verkstan när jag ska till jobbet om varvräknaren rör sig! big_smile

Du tror ingenting kan handla om den hybrida dumpen som orsakatat detta?smile

Bästa grabben ever!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
9 maj 2012
#6
KungligaEmil skrev:
Har inte kollt faktiskt, kan kolla i verkstan när jag ska till jobbet om varvräknaren rör sig! big_smile

Du tror ingenting kan handla om den hybrida dumpen som orsakatat detta?smile

svårt o tro det.

C H E V R O L E T <3

37 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#7
hhm okej! Kan inte vara givaren från sprängkåpan till v-låda? Som det ska göra på en B230ET, givaren ska förmodligen inte sitta i fördelaren på denna motor vilket jag läst..

Bästa grabben ever!

1 008 Inlägg
10 maj 2012
#8
KungligaEmil skrev:
Hej !

OBS: När jag vrider på nyckeln går "allting" runt: Kamremm, kilremmar, fläkt mm ...
men låter som den bara går på startmotorn..

/ Emil

Menar du att motorn låter konstigt ochj annorlunda vid startförsök??

Isåfall är det nog så att kamremmen har kuggat över av någon anledning, typ krysskilen på vevaxeldrevet som gått eller något.


37 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
#9
Aaa det gör den, låter liksom så den bara går på starten..

Hur menar du? Att den där halvmånen vid svänghjulet på vevaxeln har gått sönder..?hmm

Bästa grabben ever!

1 008 Inlägg
10 maj 2012
#10
På det lilla drevet som sitter på vevaxeln finns en kil, den kan gå av om man inte fått dit remskivan på veven riktigt, eller dragit bulten till den tillräckligt.. då rör sig drevet och kamremmen..
Så kolla att remmen står rätt

Alternativt att du blåst toppackningen så du därför inte får nånn kompression.



Sök