Tror jag har en spekulation som kan stämma, men vill gärna få lite andra tips.. Men iallafall
Bilen är min 744, en GL från 1987 (reggad som 88) dvs UTAN diagnosuttag.
Såatt..
Bytte bränsletanken eftersom att den gamla försköts i sidled och gick emot kardanen (=hål).. igårkväll
Monterade allt där de skall sitta (märkte upp slangarna till armaturen) så de är redigt inkopplade.
Men grejen och symptomen är att han gick finemang säkert 2-3 mil, sen började han hacka och gå stundtals på 3 cylindrar för att till sist gå någon ynka sekund på en riktigt orolig tomgång och sedan dö. Sen startade han och gick klockrent i säkert 10 sekunder för att sedan gå tillbaka till att hacka och dö.
Mina misstag till detta är:
1. jag rengjorde ej tanken tillräckligt
2. bensinen från gamla tanken var för skitig(gick mellan tank-hink-vattenkanna-tank)
Följande har då skett(i min teori):
1. tanken är alldeles för skitig
2. filtret på förpumpen har kleggat igen.
'
Varför tror jag så?
Jo för att alla kärl bensinen gick emellan skickade med lite smuts och dyl. ner i tanken som gjorde att efter ett tag hade pumpen sugit upp all skit i filtret, vilket i sin tur gav ett dåligt soppatryck. Bilen dör pga detta. Filtret tappar sedan lite av skiten som skvalpar vidare i tanken och ger en liten lucka i filtret där tillräckligt med bensin kan skjutas in och bilen kan gå bra. Men sedan kommer skiten igen och korkar igen och motorn får ej tillräckligt med soppa....
Vad kan det annars vara?