2983
Sök

Pontiac boneville -65 kabel blir varm och glöder vid start

25 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
#21
Tjenare, hittade den där lampan som du prata om den vad gömd under instrument panelen, och kabeln sitter inte i någon stans. den går från generatorn till Lampan sen från lampan går det en liten kabel men den sitter ingenstans. vart ska jag sätta i den så kanske man har löst problemet nu =O big_smile
Senast redigerat av jock3pock3 (18 maj 2012)

21 761 Inlägg
18 maj 2012
#22
Den ska gå till ett ställe som ger plusspänning dels när tändningen är påslagen och dels när startmotorn går (plus 15 spänning), samma plus som till instrumentlamporna bör det vara. I säkringsdosan alltså. smile
Senast redigerat av Drönirettab (18 maj 2012)

25 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
#23
hm säkringsdosan, vart kan man hitta den då? tongue..

25 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
#24
hittade den, men fan, det finns ju säkring till vindrutetorkare, klockan osv. ska jag koppla den på någon speciell där? =O eller ska jag ha den på något annat?

25 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
#25
vet inte vilken som går till instrumentlamporna, får ta och rota i kabelträsket

25 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
#26
Prövade nu en liten snabbgrej, koppla den direkt på plus vid tändningen då lös lampan sen när jag drog igång bilen så sluta den lysa, men dock när tändningen var av och jag tog ur nyckeln fortsatte den lysa, förmodligen därför den skall kopplas i säkrningsboxen? har ingen multimeter hemma heller så kunde inte mäta om den laddade nu men ska kolla med en vän ikväll om jag kan låna hans imorgon.

21 761 Inlägg
18 maj 2012
#27
Att lampan lyste är ett tecken på att den är hel iaf, sedan var det ett gott tecken när den slocknade med motorn på (rimligtvis laddade generatorn). Att lampan lyste igen när du tog ur nyckeln kan bero på att du kopplade in kabeln på konstant plusmatning, då får du försöka htta ett ställe som inte ger konstant spänning utan enbart när tändningen slås på och vid start. smile

Bra ide att göra en kontrollmätning med multimeter, då får du "svart på vitt" om du har fått fart på generatorn.

25 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
#28
Du vet inget som är plusmatat så då som jag kan koppla in den på? smile

21 761 Inlägg
19 maj 2012
#29
http://www.oldcarmanualproject.com/tOCM … 65-346.jpg

Kika där så kanske du hittar vilken kabel som kan vara lämplig. smile

25 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
#30
men jag skall bara koppla den till något som får plusström vid start? ingen aning vad jag ska sätta den på, kan man stoppa in den i tändningslåset med en annan kabel? är lite osöker på vart jag ska sätta deen hmm

21 761 Inlägg
19 maj 2012
#31
Något ställe som ger spänning dels med tändningen påslagen och dels när startmotorn går. smile

25 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
#32
hade 12.42 på batteriet innan start, sedan efter start så gick den upp till 14.40 så den laddar ju nu, men jag är osäker på vart jag ska sätta kabeln, provade igen med direktspänningskabeln, men kan man tex sätta den på en stereo kabel? cigarettändaren eller vad som helst, du kan inte ge mig något förslag så jag inte sätter den på ett dåligt ställe och får problem igen. tongue

21 761 Inlägg
19 maj 2012
#33
Tydligen ska "ammeter" (amperemeter, troligen har batterilampan med den att göra) och "instrumentlights" ha gemensamma gråa kablar, kolla upp om du hittar några gråa kablar som går till en typ av kopplingsstycke eller liknande. Jag vet inte riktigt vad som menas med allting i schemat tyvärr, men grå kabel borde ha med det hela att göra. smile

Jag såg ingen grå kabel vid säkringarna iaf, här är fortsättningen på elschemat där bla säkringarna syns: http://www.oldcarmanualproject.com/tOCM … 65-347.jpg
Senast redigerat av Drönirettab (19 maj 2012)

25 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
#34
Nu har jag kopplat in det och det funkar riktigt bra! nu ska morsan ta sig en sväng får man se om hon ringer om några minuter, hehe smile

nerå det ska nog funka nu, får tacka dig för all hjälp, hade inte klarat det utan din experthjälp big_smile!


Sök