2509
Sök

Dåligt ljud, ny hu och högtalare! HJÄLP!

564 Inlägg
28 maj 2012
caleebuuh skrev:
Var idag efter jobbet och köpte mig ett ca22 steg och kan säga att jag börjar bli nöjd! Har ett tag kvar på inspelningstiden men känner att det blir bara bättre och bättre!

Kommer nog köpa mig en aktiv bas av något slag i framtiden för att kunna spela hela registret men det vart bra mycket bättre med bara ett steg big_smile

Tack som fan för all hjälp!

Härligt att du blev nöjd. Däremot kan jag inte rekommendera aktiva subbar, just för att de låter oftast inte bra. Bumligt och otydligt skulle jag beskriva det. Men smaken är ju olika, jag tycker bara att när du nu har så fint framsystem så ska du inte "förstöra" det med att ha så pass mycket sämre bas.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

16 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
Nä det är väl kanske så, speciellt nu när jag dragit onödigt fetare kablar pga av att man i framtiden ska kunna köra med ett steg till på samma kablage! Men finns det något bra från dls (varför inte köra samma märke) som spelar fint i en mindre låda? Utrymmet man har att leka på är väl 35, 35 45 eller något sånt bakom stolarna smile

108 Inlägg
28 maj 2012
caleebuuh skrev:
Var idag efter jobbet och köpte mig ett ca22 steg och kan säga att jag börjar bli nöjd! Har ett tag kvar på inspelningstiden men känner att det blir bara bättre och bättre!

Kommer nog köpa mig en aktiv bas av något slag i framtiden för att kunna spela hela registret men det vart bra mycket bättre med bara ett steg big_smile

Tack som fan för all hjälp!

Kul smile

Det steget är riktigt prisvärt, kör mina RM6.2 på det och det spelar på riktigt bra (delar 18db/octav 50Hz).

EDIT, du han posta emellan.
Jag kör en DLS Nordica 10 i 18l låda, möter frontsystemet perfekt och spelar gudomligt (ännu ej helt inspelad)

Peter smile
Senast redigerat av wolw (28 maj 2012)

16 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
wolow trevligt att du kör samma och att du är nöjd med det, då kan jag pusta ut lite smile

kör du din bas i en sluten låda då eller? och va driver du det med för steg?

har suttit och kollat lite, borde ju få till en rätt bra låda, Snickare är man ju också så det underlättar väl en del i bygget, det är mer hur man ska driva den isf, kan man ha ett likadant steg till? och brygga det till 200w för att driva en 10" bas, för visst kan man köra samma kablar? det ända man behöver göra är att göra en ny jordpunkt och dra en till lågnivå från hun, eller måste jag säkra om för ett steg till?

(minns inte amp på säkringen, men den var överdriven för det steget jag har vet jag....)

Största problemet med att ha en bil med bas är att det skrammlar precis jävlar överallt, caddy är ju inte kända för sina isolerande egenskaper precis, får nog ta och göra om dörrarna någon dag, Med bättre matta än biltemas bitumen, men jag har fan inte orken just nu, Sånt PYSSEL! brrr

108 Inlägg
28 maj 2012
18l sluten låda.
F.n sitter det ett CA12 och driver den. CA12 är ett bra steg men lite för litet för en 4Ω Nordica 10. Ett CA23 hade passat bättre och pengarna är ungefär dom samma (lite mindre).
Att ge högtalare full rättvisa och kunna spela ut sin hela kapacitet kräver dyra slutsteg. Med CA22 till frontsystem och CA23 till sub kommer det att låta mycket bra med potential att kunna låta ännu bättre. Ett budget SQ paket smile

Angående skramlet, dämpa dämpa dämpa wink

Peter smile
Senast redigerat av wolw (28 maj 2012)

16 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Tänkte köpa en beggad W310d från dls samt ett av dom billigare monostegen från dls, lådan ska vara 28,5 l enligt dls (portad) men har dom då räknat bort literna som högtalaren och porten tar? och hur ska man bygga lådan? Elementet uppåt stolen och porten likaså? Hur noga är det med literna, gör det något om man överstrider med ett par liter?

Sök