3555
Sök

Ansluta Blixtljus till varningsblinkers. Peugeot 307.

126 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#1
Jag funderar på att sätta blixtljus så det tänds när man backar men även sätter på varningsblinkers,koppla in det på backljuset är ju inte så svårt men hur gör man för att få det att blicka med bara varningblinkers så det inte blinkar när man ska använda blinkers för att svänga?
Någon som har ett bra tips?
Senast redigerat av Dieselsmurfen (31 maj 2012)

Spännande män luktar diesel

SÄNK MER!
389 Inlägg
29 maj 2012
#2
jag har med funderat på just få mina blixtljus på taket att gå på varningsblinkersen, och det borde gå om man kopplar till knappen för varningsblinkers kan jag tycka.


126 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#3
dahlens skrev:
jag har med funderat på just få mina blixtljus på taket att gå på varningsblinkersen, och det borde gå om man kopplar till knappen för varningsblinkers kan jag tycka.

Ja det kan ju funka med att koppla det till knappen.

Spännande män luktar diesel

27 Inlägg
30 maj 2012
#4
Koppla på en diod så strömmen bara kan flyta åt ett håll och inte vandra baklänges

126 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#5
wille94 skrev:
Koppla på en diod så strömmen bara kan flyta åt ett håll och inte vandra baklänges

Vad ska man ha för diod då?och var sätter man den?

Spännande män luktar diesel

Forummoderator
18 044 Inlägg
31 maj 2012
#6
Thobbie80 skrev:
wille94 skrev:
Koppla på en diod så strömmen bara kan flyta åt ett håll och inte vandra baklänges

Vad ska man ha för diod då?och var sätter man den?

Kopplar du dessa till både backljus och VB så tänds ju både varningljusen och VB när du smiskar i backen. Och vice versa. Strömmen går bägge vägar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

126 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#7
Dieselsmurfen skrev:
Thobbie80 skrev:
wille94 skrev:
Koppla på en diod så strömmen bara kan flyta åt ett håll och inte vandra baklänges

Vad ska man ha för diod då?och var sätter man den?

Kopplar du dessa till både backljus och VB så tänds ju både varningljusen och VB när du smiskar i backen. Och vice versa. Strömmen går bägge vägar...

Jag har tre sladdar på svart för jord och en röd för blixtfunktion och en grön för blinkfunktion.

Spännande män luktar diesel

Dahlgren
450 Inlägg
31 maj 2012
#8
Sj kör jag med en topgun brytare med diod till mitt blixtljus.
https://www1.garaget.org/gallery/images/134/133378/133378-cd422f303e524980a749317fc143fdba.jpg

Tror att det kan bli ganska irriterande tillslut om blixtljusen/Varningsblinkers/Backljusen ska tändas vid backning.
Blixtljusen är förövrigt ganska bländande och jag tror inte farbror blå gillar't!

Borde väll vara bättre med en vanlig brytare bara så kan du själv bestämma när det ska blixtljuset skall gå igång?
Någon gång kanske du MÅSTE backa ut framför en polis och då åker du ju garanterat på böter.
Hade du då haft en brytare så hade du ju kunnat backa utan problem..
Men men alla kanske inte bryr sig om sådant..


27 Inlägg
31 maj 2012
#9
Kopplade in med dioder på en lastbil för några månader sedan. Tänk på dioden som en spärr som bara tillåter envägskommunikation. Så om du vill koppla in två skiljda matningar så kopplar du exempelvis:
Brytare/matning nr1 -> diod -> varningsljus -> jord
Brytare/matning nr2 -> diod -> varningsljus -> jord

Dioderna kopplas då parallellt med varandra in på varningsljusets matning. På så vis kan inte strömmen vandra baklänges och slå på andra oönskade saker. Kolla bara så att arbetsspänningen på dioden ligger mellan 10-14 volv (minst) och att dioderna klarar av strömmen som ska flyta igenom.
Om du inte kopplat med dioder innan: En diods schematiska utseende är format som en triangel med ett sträck över, så det blir en pil i den riktning strömmen flyter.
PM:a om du vill veta mer

Forummoderator
18 044 Inlägg
31 maj 2012
#10
A-Dahlgren skrev:
Sj kör jag med en topgun brytare med diod till mitt blixtljus.
http://www1.garaget.org/gallery/images/134/133378/133378-cd422f303e524980a749317fc143fdba.jpg

Tror att det kan bli ganska irriterande tillslut om blixtljusen/Varningsblinkers/Backljusen ska tändas vid backning.
Blixtljusen är förövrigt ganska bländande och jag tror inte farbror blå gillar't!

Borde väll vara bättre med en vanlig brytare bara så kan du själv bestämma när det ska blixtljuset skall gå igång?
Någon gång kanske du MÅSTE backa ut framför en polis och då åker du ju garanterat på böter.
Hade du då haft en brytare så hade du ju kunnat backa utan problem..
Men men alla kanske inte bryr sig om sådant..

OT men: Nice!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

126 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#11
Gäller det även om man man bara kopplar in på tex backljuset?

Spännande män luktar diesel

27 Inlägg
31 maj 2012
#12
Thobbie80 skrev:
Gäller det även om man man bara kopplar in på tex backljuset?

Hur och vad tänkte du koppla?
Om det endast ska gå på med backljuset så är det bara Plug N Play
Med mer än 1 matning så måste du i regel ha med en diod

126 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#13
wille94 skrev:
Thobbie80 skrev:
Gäller det även om man man bara kopplar in på tex backljuset?

Hur och vad tänkte du koppla?
Om det endast ska gå på med backljuset så är det bara Plug N Play
Med mer än 1 matning så måste du i regel ha med en diod

Lutar åt att det bara ska gå på backljuset,ska sätta det i underkant på kofångaren och mata in kablarna in till backlampan och koppla ihop det hur har jag inte tänkt ut än.

Spännande män luktar diesel


Sök