3869
Sök

Sätta dit en större turbo på volvo 850 t5?

54 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
Hejsan big_smile

Jag har då en volvo 850 t5, med orginal turbon tror det är 15t .  Det står 89-118807 på den, och den börjar nog bli lite trött, så då undrar jag kan man stoppa dit en större turbo utan problem?, den är chippad och halv 3" halvsats

och vart kan man köpa en? Vilka passar osv

tack på förhand / Nikke big_smile

PS.

hoppas någon kan detta wink

A.Sörman
1 299 Inlägg
5 juni 2012
Visst går det om du vill.Men ju större ju mer behöver du byta runt omkring tex spridare å downpipe.

Dom vanligaste å välja mellan om man har en original motor som man vill ha lite extra hk i

är 16t 18t 19t turbo

54 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
Drunk skrev:
Visst går det om du vill.Men ju större ju mer behöver du byta runt omkring tex spridare å downpipe.

Dom vanligaste å välja mellan om man har en original motor som man vill ha lite extra hk i

är 16t 18t 19t turbo

okej, men kan jag stoppa i en 16T utan att ändra något i motorn? eller vad skulle du rekommendera  för turbo? smile

A.Sörman
1 299 Inlägg
5 juni 2012
nikke3D skrev:
Drunk skrev:

är 16t 18t 19t turbo

okej, men kan jag stoppa i en 16T utan att ändra något i motorn? eller vad skulle du rekommendera  för turbo? smile

Det beror självklart på hur mycket pengar du vill spendera?smile

Ska du inhandla en 16t så får man byta downpipe.Eller om det går å flytta över ditt gamla avgashus (tror det går)
till den nya turbon

54 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
Drunk skrev:
nikke3D skrev:
Drunk skrev:

är 16t 18t 19t turbo

Det beror självklart på hur mycket pengar du vill spendera?smile

Ska du inhandla en 16t så får man byta downpipe.Eller om det går å flytta över ditt gamla avgashus (tror det går)
till den nya turbon

Jahaa! hur vet man om det gamla avgashuset passar då? yikes

A.Sörman
1 299 Inlägg
5 juni 2012
Vilken årsmodell har du å vilken motor 2.0 eller 2.3-svensksåld

54 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
Drunk skrev:
Vilken årsmodell har du å vilken motor 2.0 eller 2.3-svensksåld

Det är en -94   2.3 motorn

A.Sörman
1 299 Inlägg
5 juni 2012
Då har du en 15g med kona anslutning.Kan tyvärr inte säga att det avgashuset passar  kanske någon annan kan svara på här. Det optimala är ju en 16t å sjuansvinklade avgashus då byter man turbo å downpipe å blir ett bra drag i bilen

Eller  så gör du som jag själv kör med 19t sjuansvinklad avgashus 3tum hela vägen ljusblå spridare å steg4 från Autotech men då kostar det ganska mycket tyvärr men man får bra drag smile

54 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
Drunk skrev:
Då har du en 15g med kona anslutning.Kan tyvärr inte säga att det avgashuset passar  kanske någon annan kan svara på här. Det optimala är ju en 16t å sjuansvinklade avgashus då byter man turbo å downpipe å blir ett bra drag i bilen

Eller  så gör du som jag själv kör med 19t sjuansvinklad avgashus 3tum hela vägen ljusblå spridare å steg4 från Autotech men då kostar det ganska mycket tyvärr men man får bra drag smile

Haha joo dyrt med bra drag som satan big_smile, vill mest testa och byta upp turbon "till att börja med" men det var tydligen 100 ggr svårare än vad jag har trott yikes      attans... hmm

A.Sörman
1 299 Inlägg
5 juni 2012
Avgas å turbo kostar tyvärr en del runt 14000kr om man köper riktiga grejer sen kan man ju köpa kina-turbo å då kostar det runt 10000kr

Du kan ju alltid leta begagnat avgassystem
Senast redigerat av Drunk (5 juni 2012)

54 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
Drunk skrev:
Avgas å turbo kostar tyvärr en del runt 14000kr om man köper riktiga grejer sen kan man ju köpa kina-turbo å då kostar det runt 10000kr

Du kan ju alltid leta begagnat avgassystem

ja får nog göra det haha smile, tack för hjälpen !!

766 Inlägg
5 juni 2012
nikke3D skrev:
Drunk skrev:

Haha joo dyrt med bra drag som satan big_smile, vill mest testa och byta upp turbon "till att börja med" men det var tydligen 100 ggr svårare än vad jag har trott yikes      attans... hmm

turbo
http://www.turbomeck.se/19T-till-Volvo%20S60

downpipe
http://www.turbomeck.se/Downpipe-vinklat

hur kvaliteten är kan ja inte svara på men en polare har en 19t till sin 940turbo därifrån som gått på 1.3bars ladd i några år nu och används flitigt

54 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
cpu1337 skrev:
nikke3D skrev:
Drunk skrev:

turbo
http://www.turbomeck.se/19T-till-Volvo%20S60

downpipe
http://www.turbomeck.se/Downpipe-vinklat

hur kvaliteten är kan ja inte svara på men en polare har en 19t till sin 940turbo därifrån som gått på 1.3bars ladd i några år nu och används flitigt

ojojj tackar för denna info !! smile

Sök