2984
Sök

Grundinställning tomgång B230FT

95 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
#1
hejsan....

Efter jag bytt toppen så har tomgången blivit konstig, och turbotrycksmätarns svajar välldigt mycket..

Byte spjällhuset efter inställning som jag fann på nätet.
vart inte bättre..

Inställning från nätet:
lossna på skruvarna på spjällägeskontakten.
mellan justerskruven (tomgången) och spjällspindeln, eller vad den nu heter, den som går emot justerskriven, sätter du ett bladmått på 0,10mm.

SE till att ha spjälllägesgivaren så långt som möjligt medurs.
sedan drar du sakta givaren moturs till dess att du hör ett klick, där håller du fast givaren och drar åt skuvarna.

nu kan du testa om du utfört det rätt genom att sätta ett 0,45mm bladmått där emellan å dra spjället å släpp sakta.
Då ska man inte höra ett klick.
Sätt sen 0,10 emellan så ska klick höras, då har du gjort rätt.


Bytte tillbaka till min orginal och bil satan vill ej starta nu.
rengjort tomgångsmotorn, kollat kablar, ändra på justerskruven till 800-900 varv, men hör ej klicket.
vrider jag tilllbaka spjälllägesgivaren till jag hör klicket så startar inte bilen.

snackade med peter på hi-tuning och fick då höra att grundinställningen på tomgången inte är rätt..
Är det någon som vet hur man ställer in grundinställningarna ???

Bilen är en Volvo 945 B230FT 1992.

HJÄLP......vill ha en bra tomgång.
Senast redigerat av volvo_owner (15 juni 2012)

460 Inlägg
15 juni 2012
#2
volvo_owner skrev:
hejsan....

Efter jag bytt toppen så har tomgången blivit konstig, och turbotrycksmätarns svajar välldigt mycket..

Byte spjällhuset efter inställning som jag fann på nätet.
vart inte bättre..

Inställning från nätet:
lossna på skruvarna på pjällägeskontakten.
mellan justerskruven (tomgången) och spjällspindeln, eller vad den nu heter, den som går emot justerskriven, sätter du ett bladmått på 0,10mm.

SE till att ha spjälllägesgivaren så långt som möjligt medurs.
sedan drar du sakta givaren moturs till dess att du hör ett klick, där håller du fast givaren och drar åt skuvarna.

nu kan du testa om du utfört det rätt genom att sätta ett 0,45mm bladmått där emellan å dra spjället å släpp sakta.
Då ska man inte höra ett klick.
Sätt sen 0,10 emellan så ska klick höras, då har du gjort rätt.


Bytte tillbaka till min orginal och bil satan vill ej starta nu.
rengjort tomgångsmotorn, kollat kablar, ändra på justerskruven till 800-900 varv, men hör ej klicket.
vrider jag tilllbaka spjälllägesgivaren till jag hör klicket så startar inte bilen.

snackade med peter på hi-tuning och fick då höra att grundinställningen på tomgången inte är rätt..
Är det någon som vet hur man ställer in grundinställningarna ???

Bilen är en Volvo 945 B230FT 1992.

HJÄLP......vill ha en bra tomgång.

låter som det läcker mellan insug och topp, prova spraya startgas på insugspackningen när den står på tomgång smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

95 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
#3
hejsan...
tacka för ditt svar, ska testa det......

uppdate:
har testat det, riktigt vad är det som ska hända...
Märker ingen direkt skillnad...
Senast redigerat av volvo_owner (15 juni 2012)


Sök