2580
Sök

Ägarbyte som gick fel!

88 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
Hej

skriver detta inlägg åt min lillasyster som sålt sin bil idag..

Bilen i fråga är en gammal ford -50 nybytt motor till en Cheva 350 det enda "felet" som KÖPAREN även blev informerad om  var att kylaren inte var i bästa skick! Kokar lätt... (kylaren som sitter där just nu är till Org motorn som är en sidventilare) Finns även vittnen på att KÖPAREN blev informerad ang detta... samt killen har återkommit många ggr för att just "kolla in bilen"

Som sakt köparen visste om detta fel, Och kvitto skrivdes samt ägarbyte papper där han godkännde bilens uppvisade skick! både min syster samt köparens namnteckning fins på kvittot! 

Köparen är en vän till syster så dom kom överens att han skulle sätta över pengarna när han kommit hem.... Inga problem!

Varpå ca 15min kommer grabben tillbaka med bilen och den fullkommligt total kokar samt att motorn troligen värme nypt ! färgen har "bubblat" sig på blocket samt går EJ runt !!

killen i fråga hoppar ut ur bilen och "springer" till sin kompis som skjutsat dit honom och dom åker iväg!

Killen i fråga svarar ej på telefon när dom ringer men han svarar på SMS och skriver att han kan ge
10 - 15,000:- för bilen, priset som dom kommit överens om för bilen, Innan han förstörde den var 110000:- .

Vad kan man göra åt detta ?

Många svar önskas!

2 024 Inlägg
17 juni 2012
För det första.....hur kan man ens skriva kvitto och ägarbytespapper innan pengarna överlämnats????
Kvittar hur bra vän man är med någon så gör man bara inte det. Är pappren dessutom ivägskickade så är ju bilen snart hans, oavsett om pengar lämnats över eller inte.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
17 juni 2012
Dessutom, hur skulle en skadad 350 motivera en sänkning med 100.000? En sån motor brukar man kunna hitta för ett par tusenlappar och inte är de så jobbiga att byta heller.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

88 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
Glömde skriva att papprena EJ blivit ivägskickade utan dom ligger hemma .

Muttley
17 juni 2012
Håll hårt i papperna. Och i med de är en vän så se till att han gör rätt för sig.

2 024 Inlägg
17 juni 2012
Hoppas han inte fick kvittot på betalningen heller.

Samarbetspartners:

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
17 juni 2012
http://www.blocket.se/gavleborg/Cheva_3 … =4&w=2

http://www.blocket.se/gavleborg/Nyrenov … =4&w=2

Bara för idioten att hämta åt er på sin egen bekostnad.

Sen förstår jag inte värdedroppet då dessa går att köpa nya för runt 35k.

Fel av mig dom kostade inte ens 30k

http://www.blocket.se/lulea/Cheva_SB_35 … =4&w=3
Senast redigerat av azid (17 juni 2012)

2slow

Evildan
17 juni 2012
Expoze skrev:
För det första.....hur kan man ens skriva kvitto och ägarbytespapper innan pengarna överlämnats????
Kvittar hur bra vän man är med någon så gör man bara inte det. Är pappren dessutom ivägskickade så är ju bilen snart hans, oavsett om pengar lämnats över eller inte.

Köparen har ju ev dessutom ett kvitto på att han har betalat bilen.
Tråkig historia.
Posta inte ägarbytespappret.
Har ni bägge delar av kvittot? även hans?
En sb350 är turligt nog inte ngn dyr historia, även om det är en "tillfixad" underdel med smidda prylar osv.
Troligtvis får din syster bita i det sura äpplet och själv reparera motorn och försöka kräva köparen på en summa pengar (troligtvis kommer han inte betala)

88 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
Papprena kommer ej att skickas iväg förns det isåfall blir klarhet i det hela.

Spelar det ens någon roll att bilen är uppvisad samt köparen informerad om brister /fel ?

jag menar kan själva köpet strykas ? eller är det bindande just med tanke på påskrivet kvitto ?

finns ej något kvitto ang att han betalt något, utan just bara ang bilens skick!

///

88 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
Ang hans bjudning på 10 - 15000K var på hel bil med trasiga motorn som han åstakom!

Muttley
17 juni 2012
Du sålde bilen i fungerande skick. Och fick tillbaka skrot? Han kan inte ta bilen om han inte sätter in den summa ni kommit överens om. Han köpte den i de skick ni har påtalat till han.

88 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
Tack ! Kan man vända sig till Polis / annan myndighet för att han begått typ "kontrakts brott"
och få ut pengarna dom kom överens om när bilen var i fungerande skick och han godkände den ?

VD
643 Inlägg
17 juni 2012
Man kan som privatperson även vända sig till Kronofogden och kräva pengarna. Nekar has så drivs det vidare till en rättegångsförhandling där var och en får säga sitt och dom gör ett beslut om hur tvisten ska lösas..

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 juni 2012
Har du ett kontrakt kan det fungera att driva in pengarna via kronofogden, men det måste finnas något dokument på att han är skyldig dig pengar. En förhandling i rätten innebär bara att ord står mot ord om han nekar eller hävdar att priset du säger inte stämmer med vad ni kom överens om.

Hade det varit jag som "sålt" bilen hade jag resonerat som så att jag hade en vän mindre nu och fått motorn bytt och sålt till någon annan istället. Vänner behandlar inte varandra så.
Senast redigerat av Andromeda (17 juni 2012)

VD
643 Inlägg
17 juni 2012
Där står att kvitto skrivits och att där fans vittnen.. Bra är att spara SMS som skrivits också.. Alternativt reparera och kräva honom på kostnaden men då måste du först erbjuda honom att fixa med reparationen själv..

30 Inlägg
17 juni 2012
Mitt råd...Polisanmäl detta!  lämna ej ut gula ägarpapperet!!!  lämna in en fodran eller stämningsansökan = Krav på betalning via tingsrätten mot killen som förstörde bilen.Skriv enkelt men sakligt och utförligt vad som hänt och kräv full ersättning för skadorna eller han betalar bilen enligt vad ni kom överens om och han får lösa problemet med bilen själv! han har formligen och medvetet förstört motorn!!! Beskriv också hur han bar sig åt när han stack därifrån...  vittnen är mycket bra och nämn dom i ansökan till domstolen.se till att ni har en offert på vad skadorna kostar av en firma att laga bilen... Men lämna aldrig ut gula papperet förr än detta är löst och betalt.begär en nytt papper av transportstyrelsen  = det gamla blir helt ogilltlig.... ta alla uppgifter om killen och vittnesuppgifter med deras underskrifter när ni skickar in er fodran....hoppas det löser sig... mvh Hasse

88 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
Tusen tack alla för eran hjälp !

tycker det är svinigt av köparen att göra på detta vis, En normal människa åker hem med bilen trasig eller ej och betalar pengarna ! Och möjigvis skäms över att man förstört nyköppta bilen som man visste felet på ! !

Tackar heas för toppen förklaring !

Nu ska pojkstackarn få det hett om öronen wink

mvh

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
18 juni 2012
glöm inte berätta vad som händer. smile

Avstängd
1 714 Inlägg
18 juni 2012
Jobbigt för dig, hoppas det löser sig men det kan bli en invecklad process.
Tänk på det nästa gång du säljer en bil som kräver en viss teknik att köra,
skriv ett "you break it, you buy it, at this price:...." kontrakt.

Sök