3986
Sök

Audi 80 tjut bakifrån

22 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
Tja!
Var och hämtade en Audi 80 avant quattro i förrgår. Den har gått hur bra som helst, det enda fel jag hittade var vänster bak, bromskiva ojämn. Tänkte fixa det till veckan. Nu körde jag på landsväg i ca. 140km/h då bilen började gå ryckigt (kändes som då man kör på sista ångorna). Tankmätaren visar fel så svängde in på en mack för att tanka. Då varnar den och jag får en bromssymbol i inforutan på panelen. Efter det gick bilen bra hela vägen hem, men ibland tjöt den från bakhjulen(hjulet). Ställde mej på tomgång och det kom ett tjutande oljud från vänster bak.

Kan det vara så att ABSen spökar pga. Den ojämna skivan och därför ryckte den då jag körde innan macken?
I övrigt är bilen felfri och går som fan i jämförelse med min gamla 240! :-)

22 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
Igår efter bilen stått ett tag slutade det låta, sen efter ett tag lät det igen, i en speciell följd.. Exempel:
tjut -paus- tjut -paus- tjut -lång paus- tjut -paus- tjut -paus- tjut ett antal gånger.

Idag har det inte låtit något, har kört med handbromsen i lite då och då för att försöka få igång oket igen, och den har börjat nöta på den onötta delen av bromsskivan nu. Antar att det var därifrån ljudet kom, ska plocka isär och kika efter helgen.

Vad gäller ryckandet så var det visst soppatorsk, tog mig dock 2 mil, sen dog den just då jag rullade in mot macken. Fixade tankmätaren idag, var dålig kontakt på kretskortet ifall någon annan har en galen tankmätare. Bara skruva loss över plasten bakom ratten, sen två skruvar till instrumenten, sen är det bara att dra ut.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
17 juni 2012
Hur skulle bromsen kunna låta när du stod på tomgång?

Det ända där bak som rör sej när du står still är soppapumpen. Och det skulle ju även kunna förklara att den gick ryckigt

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

22 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
Aah fan, att jag inte tänkte på det. Aldrig ägt en bil med ABS förut så tänkte ifall det var något där som levde om, men då jag tänker efter borde det inte låta där bak.

Tydligen var det soppatorsk, kan det vara därför pumpen levde om? Att det var lite sås i tanken..

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
17 juni 2012
Oja, då blir den lite kinkig,

22 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
Ja men dåså, inget att vara orolig för då :-)
Det där att bromslampan lös, antar jag är för att skivan är ojämn som fasiken. Ska se om jag kan få igång det igen, eller tycker du jag ska svarva ner den?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
17 juni 2012
Nja, väldigt otrolig. Finns ingenting i skivan som kan varna för sånt.
Jag vet inte riktigt hur pass noga den där varningensgrejjen är, men det kan ju bara va så att dina belägg e slut. Eller att bilen märkte att handbromsen inte gick i ordentligt.

Som sagt, jag är inte helt säker på hur pass många saker det där systemet känner av.

22 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
Nä det förstår jag, tänkte mer om att eftersom den är ojämn och jag försökte bromsa kanske den kände av att det blev något galet då jag gjorde det. Äh, plockar isär och smörjer upp glidpinnarna och ev. svarvar ner skivan så bör det inte vara några problem sen tycker jag..

Mr. AUDI !
642 Inlägg
17 juni 2012
2 st nya bakskivor kostar inte många 100:- till din 80 satsa på de o motionera oken med nytt fett smile

Four Rings To Rule Them All!

22 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
Nä det är sant, men att svarva ner skivan är ju betydligt billigare med tanke på att i övrigt är det rätt mycket kvar av dom smile

Mr. AUDI !
642 Inlägg
17 juni 2012
att en skiva blir skev beror på överhettade skivor eller skev kvalitet, har dem en gång blitt skeva garanterar jag dig att dem blir skeva snabbt igen.. har svarvat om dyra borrade o slitsade skivor med samma resultat varje gång, återkommande skeva skivor..
ett par bromsskivor till din bil går jue på 600:- vad pyntar du för svarvning? tongue

Four Rings To Rule Them All!

22 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
Naae, är ju oket som förmodligen glider dåligt med tanke på att den bara nött skivan längst in, och ingenting ute på kanterna. Svarva gör jag gratis smile

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
20 juni 2012
Liten instickar om soppapumpen:

Den sitter ju på undersidan av bilen tillsammans med filter, så man hör den ganska lätt när det passerar lite luftbubblor och annat bös.

Tjuter den hela tiden så kan det vara läge att investera i en åtminstonde bättre beg och byta filtret. Tråkigt att bli stående vid vägkanten.
Domdär pumparn kämpar på länge å väl, men när det väl är dags så går dom i pension väldigt permanent.

Inte så hemskt knepigt att byta alls heller. Lite rostiga bultar på sin höjd.

Sköt om lilla pärlan bra nu. Dom börjar bli lite ovanliga domdär nu också, iaf quattro.

22 Inlägg
20 juni 2012
Trådstartare
Tack för svaret! Antar att tjutet var pga. Lite soppa.
Har varit och hämtat ut lite delar åt den idag. :-)

Sök