3218
Sök

Fel på bil(Suzuki Vitara Diesel) - hjälp snarast!!

4 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej på er! jo, det är så att det är fel på bilen. Det är en Suzuki Vitara diesel vi pratar om. Har aldrig varit något fel på den, men nu på senaste tiden så krånglar det lite.

Bilen går bra, som vanligt.. helt plötsligt så rycker det till i bilen på något sätt, motorlampan lyser, sen lägger den av. Sen efter nån timme till en dag så funkar den helt plötsligt igen, motorlampan lyser inte nu.

All hjälp uppskattas! tack på förhand!

//MVH kapish.
Senast redigerat av kapish (28 maj 2012)

4 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#2
Kom igen.... kan någon hjälpa till ?hmm

Ingen himmel är så blå som min
2 977 Inlägg
28 maj 2012
#4
Tips: Skriv en bättre rubrik så kanske folk som kan Suzuki-dieslar hittar tråden...

/Mattias

502 Inlägg
28 maj 2012
#5
Tycker det låter som du kan ha vatten i dieseln eller något annat med bränslet, En diesel stannar inte bara sådär.

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

Fartdåre =)
147 Inlägg
28 maj 2012
#6
En kompis har en Grand Vitara Diesel -08, och där började motorlampan lysa men den gick normalt ändå. Och det var en temp-sensor som var kass då.

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!

86 Inlägg
28 maj 2012
#7
Lyser motorlampan ger den även felkoder. Sök av felkoderna så får du veta felet på direkten.

Instinktivt skulle jag gissa på dieselpumpen.

Rest in pieces, Lady B. (1984-2012) Mercedes 190d Cosworth
Lady B v2.0. "An old soul in a new body." 1992 MB 190E Cosworth. (Sug på den SBP!)
Daily driver: Skoda Fabia 1.4MPI -00

4 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#8
Prophetman skrev:
Lyser motorlampan ger den även felkoder. Sök av felkoderna så får du veta felet på direkten.

Instinktivt skulle jag gissa på dieselpumpen.

Rätt svårt att läsa av felkoderna när bilen bara slutar funka ibland, sen ska man till verkstad så lyder inte lampan när man kommer dit.
Mer idéer om vad felet kan vara, någon?

Ingen himmel är så blå som min
2 977 Inlägg
31 maj 2012
#9
Felkoder lagras, även om lampan slutar lysa. Är tanken iaf... smile

/Mattias

Forummoderator
18 008 Inlägg
31 maj 2012
#10
Vad är det för årsmodell? Jag kan fixa till din rubrik sen... Välkommen till garaget!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 259 Inlägg
1 juni 2012
#11
Du får lov att OBDfelsöka den, många gissningar kommer det bli och inte säkert att nån av dom är rätt! Det en felsökning kostar är det inte värt att pilla i flera timmar för eller kolla upp teorier om det ena eller det andra. Vänder du dig till ett märkesspecifikt forum kan du möjligen få några bra tips om det är nåt som är väldigt vanligt förekommande på just den modellen. Men om man ändå ska gissa så får väl jag också komma med några. Detta är det första jag skulle kolla om jag själv var i samma sits.

*Soppafilter/skit/bakterieklump i tanken som sätter igen.
*Stopp i avluftningen till bränsletanken(när bilen precis har stannat, lossa tanklocket och lyssna om det pyser/suger mycket eller kolla om tanken har sugit ihop sig om du har en plasttank.)

På det du skriver så uppfattar jag det som att den inte går att starta direkt efter att den har stannat? När du provar igen efter en timme/dag, är den lika lättstartad som vanligt? Svartryker den vid start då? Beskriv så mycket som möjligt så underlättar det!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

9 117 Inlägg
1 juni 2012
#12
Har du kört med Preems diesel? Har hört att den kan orsaka algblomming i tanken och sätta igen filter mm. Vet inte om det är sant då....


4 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
#13
Hej igen. Sorry för segt svar. Jag var och kollade felkoderna och de har med bränslekretsen att göra. Jag ringde då till suzuki och peugeot(sitter en peugeot motor i den) och ingen av dem kunde hjälpa, för peugeot var tvungen att ha ett chassinummer till en peugoet. Och suzuki verkstan sa att de var tvungen att ha dit bilen och undersöka(vilket är omöjligt då närmaste verkstaden är 10-15mil härifrån. Det är allt om pengar, såklart.

Hur som helst, felkoderna sa något om bränslekretsen vilket faktiskt låter logiskt då du inte kan accelerera riktigt eller hur man ska säga, du måste alltså smygköra upp farten, annars lägger den av. Men detta är ändå konstigt då det inte är såhär hela tiden, ibland kan du ha fullgas och ibland går det inte alls. Så jag tänkte om det möjligtvis är något glapp mellan elkretsarna till bränslesystemet. Men då borde ju de koderna också lagras, vilket de inte gjort.

#Putteliten Ja, jag har kört med Preems diesel. Detta hade jag bara hört rykten om och inte trodde på det, men nu när det väl är fel så kan man ju undra. Inget mer Preem i framtiden.

Tacksam för svar!
Mvh// kapish.


PS:: KÖP ALDRIG SUZUKI BILAR. KASS SERVICE, KASS KVALITÉ.
Senast redigerat av kapish (26 juni 2012)


Sök