3481
Sök

Mitsubishi Eclipse -92 kamremen flyttad 4 snäpp på kugghjulet?!?

7 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Idag började jag mecka lite med motorn på min Eclipse, det är nämligen så att vattenpumpen gått sönder och måste bytas ut, eftersom att det kostade ganska mycket att göra det på verkstad beslöt jag mig för att ta hjälp av en kompis med lite skills och byta ut den hemma istället. När vi hade kommit en bra bit på väg och skulle lossa själva drivaxelhjulet (driver vattenpump, generator med mera) så uppkom ett problem.

Medan två stycken stod och höll emot på kamaxlarna drog jag och försökte lossa själva hjulet som driver allt, då hörde vi att det knäppte till (4 gånger sammanlagt) dvs någon rem har hoppat 4 snäpp på ett kugghjul. tror inte att det är själva kamremen men vet inte riktigt vad det kan vara. frågan jag nu ställer är:

Vad kan ha hänt? Är det något farligt/något som bör rättas till?

Jag är ganska ny när det gäller att mecka med motorer så förklara gärna

Tack på förhand /Haskari


...has left the building...
4 474 Inlägg
23 juni 2012
#2
Låter ju som om kamremmen rappat nån stans. Är du modig o gillar i chansa så hoppas du att den rappade på ett "bra" ställe samt att tänderna inte tog skada. Om du inte brukar vinna på Lotto så skulle jag rekommendera dig att passa på o byta kamremmen.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

3 235 Inlägg
24 juni 2012
#3
Man ska aldrig hålla i kamaxeln när man drar loss vevaxelbulten, kamremmen är inte stark nog för den belastningen. Du måste nolla motorn (ställa efter markeringarna), på men ny rem och sen komptesta, för i värsta fall kan dina ventiler ha tagit skada när remmen kuggade.


7 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
#4
engolf skrev:
Man ska aldrig hålla i kamaxeln när man drar loss vevaxelbulten, kamremmen är inte stark nog för den belastningen. Du måste nolla motorn (ställa efter markeringarna), på men ny rem och sen komptesta, för i värsta fall kan dina ventiler ha tagit skada när remmen kuggade.

Vet du hur man gör för att nolla den?
det finns ju markeringar men vilket håll ska de stå åt?


1 Inlägg
26 juni 2012
#5
Kan verkligen ventilerna ta skada av bara 4kuggar fel på kammens läge? Känns ju som väldigt låga toleranser isf. Bör nämnas att alla kolvar stod i mittenläge, ingen var alltså i övre dödläge när kamremmen kuggade.


112 Inlägg
26 juni 2012
#6
där brukar vara en markering på vevaxelhjulet och till kammarna, finns små prickar kan man säga, och ja ventilerna kan ta skada utav det! somsagt, nolla motorn och ta av kammremmen och kolla alla kuggar, i värsta fall byt ut den eftersom du ändå ska byta vattenpump! men även innan ni börja plocka av saker osse skruva osv så brukar jag alltid på jobbet göra egna markeringar så vet man att allt stämmer till 110% när man sätter ihopa det! och hade du använt en mutterknackare så hade den aldrig hoppat några kugg! lycka till iaf med jobbet!


7 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
#7
Jag tackar för all hjälp, och jag kan meddela att vi lossade hela kamremmen och fick tillbaka den igen, nu går bilen som den ska och förhoppningsvis kommer den göra det ett tag framöver:D


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 juni 2012
#8
Jag skulle i ärlighetens namn inte köra med den remmen, kan vara skadad utan att det syns. Tråkigt om den går av om tre veckor.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 juni 2012
#9
RD_87: Tycker precis likadant. En kamrem+rulle kostar inte många kronor om man jämför med vad ett motorbyte går lös på... En kamrem som rappat, oavsett hur det har gått till, återanvänder man INTE om man vill vara så välgarderad man bara kan.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök