3734
Sök

Motorproblem (tomgång), Ford Sierra -88 2,0i Automat

The One & Only
31 Inlägg
22 november 2006
Trådstartare
#1
Halloj!

Nu har jag tröttnat ganska rejält på bilen när det gäller den oroliga tomgången!!

Vid start, kall motor, så fungerar den fint och ligger runt 1000RPM och "poffar" INTE i avgassystemet.

När den senare blivit varm, sänks tomgången, MEN DÅ kommer problemet fram.

Motorn dippar och pendlar oroligt mellan 800-1200RPM och står sedan där på toppen o varvar en stund..

Sen ramlar den ned till 800 och det poffar i avgassystemet däremellan. Går helt oregelbundet i detta "sjuktillsånd" som även visar sig vid motorbromsning...

Jag provade att rycka ur kontakten till tomgångsmotorn och då hamnade tomgången så lågt att han haltar lite ibland men går väldigt jämnt o fint för det mesta.

Köpte då en FRISK Tomgångsmotor (tillsatsluft-LID) o gasspjäll-lägesgivare. HJÄLPTE INTE. Lambdasonden har jag svårt att tro på, borde inte påverka motorn med så snabb frekvens som min tomgång pendlar i.

VAD KAN DET VARA?! Är jag ensam om att ha detta problem? - Det var ju uppenbarligen inte tomgångsmotorn. Kan det vara någon sladd/kontakt? Styrboxen? Insugspackningen?

Tillägas borde väl att det är en Automat. Har väl runt 5 meter vacuumslang i bilen, ner till automaten, och en herrejösses massa klockor som mäter motorns belastning..

- Lådan växlade först på högre varv när jag körde bilen utan att ha tomgångsmotorn inkopplad. :S Varför?!

ALL HJÄLP MOTTAGES DESPERAT! - Innan jag river isär allt i vrede!

MVH // Norman

[-> The one And Only <-]

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 november 2006
#2
Hej, är det luftmasse/luftmängdmätare på så kan det vara det som spökar... Skulle även kunna vara en tempgivare som blivit förvirrad eftersom felet kommer vid varm motor...


The One & Only
31 Inlägg
7 mars 2007
Trådstartare
#3
Kan tillägga, för de som behöver hjälp med samma felsymptom att:


NU är det bra med allt och Sierran går som en klocka!

CO värdet är 0,2 och det får max vara 3,5. Besiktade idag big_smile

Den drar väldigt lite soppa, tomgången är jättefin och ligger nånstans mellan 500-700 RPM

OCH rycker inte det minsta vid motorbroms!!


PROBLEMET är att jag inte vet vad som var fel.
Jag stod i 4 timmar ute på parkeringen och rotade o grejjade med allt som jag kunde hitta.

Rotor, fördelare, tändkablar, luftmassemätare, tändstift, tändspole, ALLA kontakter, slangar, tomgångsmotor, spridare, jordpunkter, kablar och fan vet allt!!

Smörjde, torkade, knackade, slipade, ändrade, svor #¤!"##, ryckte, blåste rent.. m.m

Sen när jag var klar slog jag igen huven och drog igång..

HELT PERFEKT! men självklart var det för bra för att vara sant, så jag var tvungen att provköra. Jag drog järnet i 25 minuter och trots att motorn var varm o allt va inkört, så fanns inte ett tecken på ojämn eller dålig gång o tändning big_smile

Detta var för kanske 10 dagar sen, och allt har fungerat perfekt sen dess!

Tack för alla tips! Ovärdelig info, att ta till när man är i nöd =P

Ha det! // Norman

[-> The one And Only <-]


Sök