3944
Sök

För mycket rost vid bromsarna?

15 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
#1
Tjena, tänkte börja med att säga att jag kan 0 om bilar så har därför kanske en ganska dum fråga.

Har en BMW 320i M-sport, 03a. Bromsarna är bytta för något år sen. Min fråga lyder dock, är det för mycket rost här?

Den har stått hela vintern, är denna sortens rost vid hjulet vanligt? Den gick igenom besiktning i December och stor service i September.

Bifogar bild på hur det ser ut.

http://postimage.org/image/cpkw48h5x/

Offroad Racing
3 122 Inlägg
11 maj 2012
#2
Jaå då bromsdetaljerna ofta inte är lackade på nåt sätt så brukar det se ut så där. Det viktiga är att inte den delen av bromsskivan (den blanka delen som syns på bilden) som går mot bromsbackarna i bromsoket (den stora "klumpen") är rostig.

Edit: och det syns det ju att den inte är.
Senast redigerat av henke_99 (11 maj 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Forummoderator
26 345 Inlägg
11 maj 2012
#3
Det är ju en del men tycker det ser ganska normalt ut ändå. En uppsmörjning skadar väl dock inte.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

15 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
#4
Tack för svaren!

Vad rekommenderar du att jag ska smörja in med?

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
11 maj 2012
#5
Mack skrev:
En uppsmörjning skadar väl dock inte.

Lägg till rengöring innan.


15 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
#6
Grabber skrev:
Mack skrev:
En uppsmörjning skadar väl dock inte.

Lägg till rengöring innan.

Beskriv gärna hur jag ska gå tillväga, aldrig gjort något sånt förut.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
11 maj 2012
#7
robbaen skrev:
Grabber skrev:
Mack skrev:
En uppsmörjning skadar väl dock inte.

Lägg till rengöring innan.

Beskriv gärna hur jag ska gå tillväga, aldrig gjort något sånt förut.

Skaffa en verkstadsbok till din bil och läs. Bromsar är inget man ska hålla på med om man inte har någolunda koll.

2slow

15 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
#8
azid skrev:
robbaen skrev:
Grabber skrev:

Lägg till rengöring innan.

Beskriv gärna hur jag ska gå tillväga, aldrig gjort något sånt förut.

Skaffa en verkstadsbok till din bil och läs. Bromsar är inget man ska hålla på med om man inte har någolunda koll.

Förstår det, hade inte tänkt plocka isär hela bromsarna. Tänkte mera på om han menade en ytlig rengöring och sen smörja in, vad man ska använda för något osv.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
11 maj 2012
#9
Man ska absolut inte ge sig på att smörja nåt i bromsväg om man inte har koll på vad man gör. Kommer det smörja på bromsklossarna eller skivorna så kan man nästan helt förlora bromsverkan... Och om allt funkar (hjulen snurrar lätt) så är det ingen mening i att smörja nåt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

15 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
#10
henke_99 skrev:
Man ska absolut inte ge sig på att smörja nåt i bromsväg om man inte har koll på vad man gör. Kommer det smörja på bromsklossarna eller skivorna så kan man nästan helt förlora bromsverkan... Och om allt funkar (hjulen snurrar lätt) så är det ingen mening i att smörja nåt.

Okok! Så allt ser normalt ut då? Inget jag behöver göra?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
11 maj 2012
#11
robbaen skrev:
henke_99 skrev:
Man ska absolut inte ge sig på att smörja nåt i bromsväg om man inte har koll på vad man gör. Kommer det smörja på bromsklossarna eller skivorna så kan man nästan helt förlora bromsverkan... Och om allt funkar (hjulen snurrar lätt) så är det ingen mening i att smörja nåt.

Okok! Så allt ser normalt ut då? Inget jag behöver göra?

Hissar man upp hjulet i luften o testar att snurra det så ska det gå lätt. Gör det det så behöver du inte göra nåt nä. (skullee tro att det är så). Det brukar ju kännas på bilen om bromsarna ligger på, både genom att det går trögt o att nån broms blir varmare än dom andra när man varit ute o kört.

Edit: att smörja upp bromsarna för att oket är rostigt på utsidan är lite som att byta motorolja för att motorn är smutsig utanpå... wink
Senast redigerat av henke_99 (11 maj 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

3 059 Inlägg
11 maj 2012
#12
robbaen skrev:
henke_99 skrev:
Man ska absolut inte ge sig på att smörja nåt i bromsväg om man inte har koll på vad man gör. Kommer det smörja på bromsklossarna eller skivorna så kan man nästan helt förlora bromsverkan... Och om allt funkar (hjulen snurrar lätt) så är det ingen mening i att smörja nåt.

Okok! Så allt ser normalt ut då? Inget jag behöver göra?

Nä, tuta o kör bara.


1 422 Inlägg
12 maj 2012
#13
Ser bra ut tycker jag. Inte konstigt att ett olackat ok är rostigt efter 9 år smile Så länge det rullar lätt och fint så ska du inte behöva smörja. Lyft upp bilen och kolla på alla hjul med tanke på att den stått hela vintern.


huh?
10 427 Inlägg
13 maj 2012
#14
Motionera bromsok (kolv, glidpinnar), rengöra runt bromsbelägg osv bör man nog nästan göra en gång per år om man vill slippa gnissel & elände wink Angående rost så är det ok så länge det inte är rostangrepp på själva anläggningsytan på bromsskivan.


Tekniker
552 Inlägg
16 maj 2012
#15
Åk ut och bromsa hårt några gånger så försvinner det smile

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

15 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
#16
Tack för svaren.

En sak bara, det ser ju inte allt för vackert ut. Man ser det tydligt genom fälgarna. Finns det något bra sätt att åtgärda det så det ser snyggt ut?

514 Inlägg
27 juli 2012
#17
Som sagt, åk ut och bromsa hårt ett par gånger.
Sen tar du bara en stålborste o borstar av okena lite snabbt o köper nå färg, typ bengalack i nån snygg färg och målar upp oken



Sök