2960
Sök

Byte Utav Bakaxel Olja Samt V-Låda 945 LTT 1995

169 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
Hejsan, de var dags för byte utav oljan i bakaxel samt växellåds oljan!

Har försökt och försökt men får inte av muttern till påfyllningen på bakaxeln. Den är såpass rostig så jag inte får av den. Hur ska jag bära mig åt? Sen vart sitter ur tappningen på axeln? har kollat under, trodde att de var samma som på 740 men kunde ej hitta. kan de vara så att dom tog bort ur tappnings bullten? Så man bara skall fylla på? Låter konstigt enligt mig, men de är vad jag har hört på annat håll.

Sedan så V-lådan då, hur ska jag bära mig åt för att fylla på oljan? "Har M90 lådan"

Rätta mig om jag har lagt i fel forums del smile

Tacksam För Svar!

Mvh Dedron

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]

Påstängd
1 197 Inlägg
1 augusti 2012
Har också kollat runt lite och fick fram att det ska vara 1,75l i bakaxeln, och du tömmer den genom att lossa nedersta skruven till difflocket!

169 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
Okej! Tack smile Men sen kommer nästa problem, jag får inte av påfyllnings pluggen hmm Rätt rostig och vill inte förstöra den helt. vad kan bästa möjliga vara att göra för att lossa den ?

23 Inlägg
3 augusti 2012
tips om det går att skruva av den där sensorn eller vad det är så kan man fylla på den via det hålet istället, gjorde ena polaren på sin 740 iallafall, vet dock ej om det funkar på 940 men värt ett försök kanske?

169 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
Möjligt, men kan vara sköra ^^

278 Inlägg
3 augusti 2012
Ta en stor rörtång och kläm för allt du är värd så brukar dom släppa! smile

169 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
var på de lite men tar jag i för allt, så kommer den bara bli sämre ^^ En sak är att få ut den sen kan man ju köpa ny ^^ Men skulle kanske svetsat en bult ovanpå sen dra av  smile

23 Inlägg
3 augusti 2012
testa värma den, var bara lite försiktig så det inte tar fyr tongue

278 Inlägg
4 augusti 2012
Dedron skrev:
var på de lite men tar jag i för allt, så kommer den bara bli sämre ^^ En sak är att få ut den sen kan man ju köpa ny ^^ Men skulle kanske svetsat en bult ovanpå sen dra av  smile

Ja du kommer säkert få köpa ny bult men inga problem att få tag i ju smile

169 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
Nedå, lite oroväckande hur jag ska få av den, har inte tillgång till värmare ^^

1 277 Inlägg
4 augusti 2012
Kan rekommendera att slå in en hylsa i rätt storlek som du sen punktar fast, ta dragskaft å sen är det bara att dra så släpper det.

2 266 Inlägg
4 augusti 2012
M90 har jag för mig påfyllningen är ovanför kardan bakifrån sett.
Angående påfyllningen på bakaxeln, kan de vara lättare och skruva lös hela kåpan och sätta kåpan i ett skruvstycke och sen ta en rörtång och knacka på bulten så kan den släppa lättare i locket. Annars är de bara på nån skrot och handla ni kpan om de inte går. Är ju alu kåpa på alla 940 axlar.

svetsdiff !!!

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 augusti 2012
m90 har en påfyllsningsplugg, sitter strax ovanför kardanen kan man säga å en plugg för att tappa oljan i botten.

1.8 liter går de i m90in OM jag inte missminner mig.

Sök