3574
Sök

Hej jag undrar hur det går till när en bil chipptrimmas?

62 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hur går det till när man chipptrimmas en bil?
Har hört att det ska vara svårt på nya bilar
Men på Gammla bilar är det enklare va?
Är det bara att löda fast ett chipp i styrboxen eller?

Forummoderator
26 364 Inlägg
7 augusti 2012
#2
volvostridsvagn skrev:
Hur går det till när man chipptrimmas en bil?
Har hört att det ska vara svårt på nya bilar
Men på Gammla bilar är det enklare va?
Är det bara att löda fast ett chipp i styrboxen eller?

Bara och bara.
På nyare bilar är det dock enklare i dom flesta fallen, då man använder sig av en apparat som man kopplar in i diagnosuttaget och helt enkelt byter ut programvaran till en förhoppningsvis "bättre" sådan.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 augusti 2012
#3
Och på vissa gamla bilar är det enklare än på andra, på en del måste man löda dit ett nytt chip i styrboxen och på en del (min suburban t.ex) så sitter chippet i en hållare under en lucka i styrboxen. Alltså bara att beställa ett nytt chip, byta det o köra för fullt. Klart på under 10 min...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

62 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
#4
Men när började man använda diagnosuttag i bilar?
Så på äldre bilar så behöver man bara löda eller sätta dit ett chipp?
Alltså bilar som Volvo 740 Saab 9000 BMW 525 e34 osv?
Hur vet man vart chippet ska lödas fast?
Och hur vet man vilket chip man ska köpa?
Visst brukar det vara ett visst nummer?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 augusti 2012
#5
Diagnosuttaget kom samtidigt som dom första elektroniska insprutningssystemen började användas. Fast då var dom inte standardiserade och varje biltillverkare använde sitt eget system. Dom var även enklare och gick bara att använda till felsökning, för att ändra nåt krävs programmering och byte av styrchip. OBD2-uttaget som du förmodligen tänker på kom i mitten på 90-talet nånting och då ökades möjligheterna för vad som går att programmera in utan att behöva byta delar.

Var chippet ska lödas fast beror ju på bilmodell och var det gamla sitter. Först ska ju det bort innan man kan sätta dit ett nytt. Finns inget universalchip man sätter i för att trimma, det är ett särskilt chip som är programmerat med nya värden i förhållande till dom på det gamla. Nåt man alltså måste köpa från nån som kan programmera såna till den bilen det ska sitta i. Att sen löda dit det på kretskortet är inte heller hur enkelt som helst, det måste man ha en del erfarenhet av för att klara.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

62 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
#6
så på äldre bilar löder man bara bort det gamla och löder dit ett nytt chipp utan att programmera om något?
Då behöver man väl inte mycket mer än en lödkolv och lite verktyg( om man nu kunde göra det själv)?
Och på nyare bilar behöver man bara mappa dvs programmera om utan att byta Chipp
Då behöver man väl massa datorer och omprogramneringskoder osv. Vilken utrustning krävs?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 augusti 2012
#7
Ungefär så. Den utrustning som behövs har dom som säljer programvaran. Det är alltså oftast inget som man gör själv. Fast till vissa bilar finns programmeringsgrejer att köpa för några tusen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

948 Inlägg
7 augusti 2012
#8
på 740 och 940 behöver du inte löda där är det lösa chip och på lite nyare så brukar dom väl löda fast en chip hållare alltså så det går lättare att byta chip.

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 augusti 2012
#9
TobbeTT skrev:
på 740 och 940 behöver du inte löda där är det lösa chip och på lite nyare så brukar dom väl löda fast en chip hållare alltså så det går lättare att byta chip.

Byter man chip?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 augusti 2012
#10
Mack skrev:
Bara och bara.
På nyare bilar är det dock enklare i dom flesta fallen, då man använder sig av en apparat som man kopplar in i diagnosuttaget och helt enkelt byter ut programvaran till en förhoppningsvis "bättre" sådan.

Enklare på nya?  jorå så att...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 augusti 2012
#11
volvostridsvagn skrev:
Hur går det till när man chipptrimmas en bil?
Har hört att det ska vara svårt på nya bilar
Men på Gammla bilar är det enklare va?
Är det bara att löda fast ett chipp i styrboxen eller?

Ju äldre bil desto enklare är det, eftersom startspärrar, kopieringsskydd och hela alltet är betydligt mindre omfattande.

Det är sällsynt att chippningen innebär just att byta chip. Det går till så att du läser ur bilens originalprogram(på ena eller andra viset) sedan gör du ändringar efter dina önskemål (så som ändrat bränsle, laddtryck, varvstopp mm) sedan laddar du tillbaka programvaran i din bil och vips har du "chippat" den.

Ju äldre bil desto mindre att hålla koll på, ju nyare bil desto mera att komma runt. Innan du knäckt hur du ens kommer åt bilens originalprogram så har det tagit väldigt lång tid. BSR är exempelvis ca 25 anställda där betydligt flera dricker jolt cola bakom tangentborden än som smutsar ner sig i verkstaden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

948 Inlägg
7 augusti 2012
#12
torpis skrev:
TobbeTT skrev:
på 740 och 940 behöver du inte löda där är det lösa chip och på lite nyare så brukar dom väl löda fast en chip hållare alltså så det går lättare att byta chip.

Byter man chip?

ja för är inte chippråmet i en 850 och nyare fastlödda? När man hängde på tpc så såg en att det var många som lödde i en hållare för chippet så man lättare kunde byta/testa andra chip

Olika
907 Inlägg
7 augusti 2012
#13
TobbeTT skrev:
torpis skrev:
TobbeTT skrev:
på 740 och 940 behöver du inte löda där är det lösa chip och på lite nyare så brukar dom väl löda fast en chip hållare alltså så det går lättare att byta chip.

Byter man chip?

ja för är inte chippråmet i en 850 och nyare fastlödda? När man hängde på tpc så såg en att det var många som lödde i en hållare för chippet så man lättare kunde byta/testa andra chip

Det varierar mellan bilmodell, årsmodell och typ av eprom.

En av anledningarna till att man kan på lite nyare kan byta programvara genom diagnosuttaget är att man använder en nyare typ av eprom som är raderingsbar genom elektricitet, äldre eprom raderas med UV-jus innan de kan skrivas om.

Många billiga verktyg för att själv ladda i programvara genom diagnosuttaget byter bara ut en liten del av programvaran, därför funkar det inte att läsa in en komplett originalfil vid ev misslyckande tex, då måste man ha en originalfil som är anpassad efter aktuell utrustning. Kort och gott, det är mycket som kan bli fel och det kan få stora konsekvenser med bilar som inte startar tex om man laddar i fel programvara...

Mvh
Fredrik


Sök