Diagnosuttaget kom samtidigt som dom första elektroniska insprutningssystemen började användas. Fast då var dom inte standardiserade och varje biltillverkare använde sitt eget system. Dom var även enklare och gick bara att använda till felsökning, för att ändra nåt krävs programmering och byte av styrchip. OBD2-uttaget som du förmodligen tänker på kom i mitten på 90-talet nånting och då ökades möjligheterna för vad som går att programmera in utan att behöva byta delar.
Var chippet ska lödas fast beror ju på bilmodell och var det gamla sitter. Först ska ju det bort innan man kan sätta dit ett nytt. Finns inget universalchip man sätter i för att trimma, det är ett särskilt chip som är programmerat med nya värden i förhållande till dom på det gamla. Nåt man alltså måste köpa från nån som kan programmera såna till den bilen det ska sitta i. Att sen löda dit det på kretskortet är inte heller hur enkelt som helst, det måste man ha en del erfarenhet av för att klara.
Den som spar han har, fast inte lika roligt...